• Galenperson

Kontrollerar man särbo vid säkerhetsprövning?

Min partner ska genomgå en säkerhetsprövning i säkerhetsklass 1. Om de frågar ifall han har en partner kommer han säga att han har en tjej som är särbo, alltså jag. Nu undrar jag om de kommer kontrollera mina register osv eller om de bara hade gjort det om vi hade varit gifta eller bott tillsammans?
  • Svar på tråden Kontrollerar man särbo vid säkerhetsprövning?
  • Anonym (Vvbb)

Varför gör man en säkerhetsprövning? 

• Anonym (korven)
    Galenperson skrev 2023-12-07 09:26:10 följande:
    Kontrollerar man särbo vid säkerhetsprövning?
    Min partner ska genomgå en säkerhetsprövning i säkerhetsklass 1. Om de frågar ifall han har en partner kommer han säga att han har en tjej som är särbo, alltså jag. Nu undrar jag om de kommer kontrollera mina register osv eller om de bara hade gjort det om vi hade varit gifta eller bott tillsammans?
    Ja det lär de göra om det är säkerhetsklass 1. De kanske mest kollar om du har skulder etc. Men jag tror de kommer kolla dig lite. Hade det varit klass 2 eller 3 så kanske inte.
  • Anonym (korven)

Hittade detta: 
    www.fmv.se/globalassets/dokument/om-fmv/sakerhetsskydd/sua-info-till-dig-som-ska-sakerhetsprovas.docx---kopia.pdf

Fo?r sa?kerhetsklass 1 och 2 go?rs a?ven en sa?rskild personutredning. Detta inneba?r, fo?rutom ekonomisk kontroll av dig, a?ven registerkontroll och ekonomisk kontroll av make/maka eller sambo. I sa?kerhetsklass 1 genomfo?rs denna kontroll av ytterligare anho?riga.

I sa?kerhetsklass 1 och 2 inha?mtas inte samtycke fra?n de medkontrollerade.

Du lär ju räknas som "ytterligare anhörig".

• Friger

Ja, de kollar särbo om de vet om det. De ska kolla respektive, du får ett formulär att fylla i där du deklarerar dig själv och hur ditt liv ser ut. Tror även du blir intervjuvad/förhörd i den säkerhetsklassen.

Den som vill dölja en särbo har förmodligen goda chanser med att komma undan med det killgissar jag. Svårare med sambo eller fru.

• Galenperson

Ifall de skulle hitta saker om mig, kommer den informationen innebära sekretess eller kommer de berätta den informationen om mig till min partner? Jag har inte gjort något olagligt eller blivit anmäld för något, men har haft internet sedan många år tillbaka, så tänker ifall de hittar att jag varit på någon "dålig" hemsida eller så. Tänker bara om de själva kollar igenom det eller om min partner får ta del av all information som hittas om mig?

• Anonym (korven)

Va hur skulle de kunna kontrollera var du surfar på nätet? 

De kollar väl ditt belastningsregister och om du har skulder typ.

• Friger
    Galenperson skrev 2023-12-07 09:55:19 följande:

Ifall de skulle hitta saker om mig, kommer den informationen innebära sekretess eller kommer de berätta den informationen om mig till min partner? Jag har inte gjort något olagligt eller blivit anmäld för något, men har haft internet sedan många år tillbaka, så tänker ifall de hittar att jag varit på någon "dålig" hemsida eller så. Tänker bara om de själva kollar igenom det eller om min partner får ta del av all information som hittas om mig?

Han kan få reda på orsaken till varför han får ett nej, men det är inte säkert. Beror på vad som framkommit.

Nej, ditt surfande har jag svårt att se att de skulle påverka. Om du inte finns med i polisens spaningsregister pga det förstås. Men så jävla extrem kan du väl ändå inte vara?

Är du aktiv i extrema eller kriminella organisationer eller har nära anknytning till sådana så har det däremot betydelse. Om de upptäcker saken.
  • Anonym (.)
    Galenperson skrev 2023-12-07 09:55:19 följande:

Ingen kommer bry sig om du argumenterar lite argt online. Är du konstant rasistisk, homofobisk eller skvatt galen kanske. Är du galen med tanke på ditt namn?
  • Anonym (.)

Nej, det brukar inte återges info åtminstone enligt många tidigare utsagor där de faktiskt är osäkra på vad hos anhöriga som gjort att de inte är lämpliga

Svar på tråden Kontrollerar man särbo vid säkerhetsprövning?