• CaCo

    Stöd för jobbsökande

    Jag känner inte att Rusta och matcha hjälpte överhuvudtaget. Och jag känner mig inte så aktiv med jobbsökande längre.

    Jag behöver stöd mer än så!

    Nån som har tips?

    Jag skulle verkligen uppskatta ett bra svar, snälla!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-09 12:42
    Jag är jävligt trött på att kämpa med jobbsökande. Jag känner att jag aldrig kommer iväg nånstans och att det aldrig leder nåt.

  • Svar på tråden Stöd för jobbsökande
  • felicityporter
    Anonym (-----) skrev 2023-12-09 00:45:29 följande:
    Fan vad du är dum!😡Skriv inte om du inte skriver nåt smart och vettigt!😡😡
    Men det är ju sant ju? Man kan ju inte ljuga om att det finns riktigt bra hjälp och stöd med att ordna arbeten till folk (särskilt inte de som har sämre förutsättningar) bara för att någon kan bli ledsen?

    Dessvärre är det helt och hållet upp till en själv att få ett jobb, annars blir det soc eller städ på Samhall, oavsett utbildning.
  • Mia448
    felicityporter skrev 2023-12-26 00:33:44 följande:
    Men det är ju sant ju? Man kan ju inte ljuga om att det finns riktigt bra hjälp och stöd med att ordna arbeten till folk (särskilt inte de som har sämre förutsättningar) bara för att någon kan bli ledsen?

    Dessvärre är det helt och hållet upp till en själv att få ett jobb, annars blir det soc eller städ på Samhall, oavsett utbildning.

    Det kan finnas enskilda satsningar inom kommunen om man har tur. Min kommun hade ett tag något som kallades för IPS. Där fick personen en egen stödperson som var beteendevetare eller liknande. Och denne ringde runt och letade jobb, följde med på arbetsintervjun om personen önskade, samt gav efterföljande stöd till Både personen och arbetsplatsen så att allt fungerade. Men den satsningen avslutades, antagligen för det var för dyrt för att lägga på personer som har det svårt. 


    Detta stöd borde finnas överallt. Alla ska få möjlighet att arbeta utifrån sina behov och behov. Samhall är ett skämt. 

  • Mia448
    Mia448 skrev 2023-12-26 11:39:37 följande:

    Det kan finnas enskilda satsningar inom kommunen om man har tur. Min kommun hade ett tag något som kallades för IPS. Där fick personen en egen stödperson som var beteendevetare eller liknande. Och denne ringde runt och letade jobb, följde med på arbetsintervjun om personen önskade, samt gav efterföljande stöd till Både personen och arbetsplatsen så att allt fungerade. Men den satsningen avslutades, antagligen för det var för dyrt för att lägga på personer som har det svårt. 


    Detta stöd borde finnas överallt. Alla ska få möjlighet att arbeta utifrån sina behov och behov. Samhall är ett skämt. 


    *utifrån behov och förutsättningar skulle det stå 
  • Anonym (Göran.)

    Finns det väldigt få lediga jobb så finns det inga stödinsatser som hjälper.  Möjligen om det finns en problematik bakom arbetslösheten.  


    men har man som jag ett normalt liv ingen problematik arbetat med lite av varje och har fritidsintressen och tre vuxna barn särbo är social inga ekonomiska problem så borde det inte finnas några problem att få ett arbete. 


    men det är det. Blev arbetslös pga corona och har sedan dess inte riktigt kommit tillbaka i arbetslivet.

    går nu på rusta och matcha det ger ingenting. . 


     

  • Sunflora

    Satsa på att gå en utbildning som ger jobb och på det sättet bli attraktiv på arbetsmarknaden. Det finns många bra YH utbildningar eller en utbildning på universitetet eller högskolan. 

  • Anonym (-----)
    Sunflora skrev 2023-12-27 01:39:27 följande:

    Satsa på att gå en utbildning som ger jobb och på det sättet bli attraktiv på arbetsmarknaden. Det finns många bra YH utbildningar eller en utbildning på universitetet eller högskolan. 


    Jag kan inte, jag har inlärningssvårigheter. Dessutom finns det inga utbildningar som jag kan jobba med.
  • Sunflora
    Anonym (-----) skrev 2023-12-28 11:00:59 följande:
    Jag kan inte, jag har inlärningssvårigheter. Dessutom finns det inga utbildningar som jag kan jobba med.
    Har du det på papper finns det extrahjälp att få. Klarar du inte av ett vanligt jobb ska du inte vara arbetssökande utan hamna i en stödåtgärd eller få ett anpassat jobb på exempelvis Samhall. 
  • Anonym (-----)
    Sunflora skrev 2023-12-28 21:32:50 följande:
    Har du det på papper finns det extrahjälp att få. Klarar du inte av ett vanligt jobb ska du inte vara arbetssökande utan hamna i en stödåtgärd eller få ett anpassat jobb på exempelvis Samhall. 
    Det har jag nog säkert. Jag gjorde utredning och fick veta att jag har inlärningssvårighet.
  • Anonym (-----)
    Sunflora skrev 2023-12-28 21:32:50 följande:
    Har du det på papper finns det extrahjälp att få. Klarar du inte av ett vanligt jobb ska du inte vara arbetssökande utan hamna i en stödåtgärd eller få ett anpassat jobb på exempelvis Samhall. 
    Men Samhall är så jävla svårt att komma in har jag hört. Det är lång kö!
  • Anonym (G)

    Vet att de söker folk inom Stadsmissionen. Även som fastighetsskötare och försäljning per telefon. Då får du provision också. 

  • Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2023-12-28 21:51:53 följande:

    Vet att de söker folk inom Stadsmissionen. Även som fastighetsskötare och försäljning per telefon. Då får du provision också. 


    Får provision?? Säljer du inget så tjänar du inget,
  • Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2023-12-28 21:58:50 följande:
    Får provision?? Säljer du inget så tjänar du inget,
    Nej nej men det är ju ett form av ackordsjobb.. provision får du ju längre upp på stegen du kommer. Hur mycket pengar för du ju menar du? 
  • Anonym (G)

    Affären får heller inga pengar om de inte säljer då konkar det tyvärr ser verkligheten ut så vad man än tycker om det 

  • Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2023-12-28 21:58:50 följande:
    Får provision?? Säljer du inget så tjänar du inget,
    Nä vad trodde du? Jobb går ut på prestation är lika med lön 
  • Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2023-12-28 22:04:41 följande:
    Nä vad trodde du? Jobb går ut på prestation är lika med lön 
    Ett seriöst säljjobb erbjuder fast lön med möjlighet till bonus på årsbasis.
    Via larm, QX consulting, Power of Nature och allt vad de heter .. jo Sector Alarm också ... Finns en anledning till att de all söker folk på samma distrikt hela tiden,
    Vem går på något sådant?
  • Sunflora
    Anonym (-----) skrev 2023-12-28 21:50:35 följande:
    Men Samhall är så jävla svårt att komma in har jag hört. Det är lång kö!
    Klarar du inte ett vanligt jobb har du inte så mycket alternativ. Ju fortare du ställer dig i kön bestå snabbare får du en plats. 
  • Sunflora
    BusMus skrev 2023-12-29 00:39:38 följande:

     


    Samhall är riktigt slavjobb, jobba hårt till skitlön 😛
    Man måste även bli kodad av AF annars får man inte jobba där.
    undantag schefe då.


    Jag vet. Men om ts inte klarar ett vanligt jobb har hon inte så mycket val. Samhall ger mer pengar än daglig verksamhet. 
  • Anonym (Göran.)
    BusMus skrev 2023-12-29 00:59:35 följande:

     


    Har hört att det är riktigt svårt få sparken om man jobbar där så man borde kunna chilla rätt bra ändå :)


    Det ska man göra om man hamnar där. Skitjobb skitlön. alla ser ner på dig. 


    utnyttja samhall till max. 

Svar på tråden Stöd för jobbsökande