• Coco96

    Mjölbaggar i nyinflyttad lägenhet

    Jag flyttade i helgen in i en ny lägenhet och har nu två kvällar i rad upptäckt en larv på diskbänken. Jag googlade och tycker det ser ut som mjölbagge larver.

    Jag är väldigt säker på att det är något som är ifrån tidigare hyresgäst. Det var längesen jag köpte nya torrvaror och jag gick igenom allt i skafferiet innan jag flyttade. Såg inget tecken på skadedjur på något då. 


    Jag har försökt och googla på hur man blir av med det, men det står olika överallt. Finns det någon som haft mjölbagge tidigare som kan berätta hur ni blev av med dom? 

    Tycker det här känns så himla äckligt och jag är också väldigt ledsen att jag kommer behöva slänga en massa torrvaror. Jag gillar och baka och har samlat på mig en hel del dyra ingredienser och produkter som varit svåra att få tag på. Plus att jag har väldigt mycket förpackningar som knappt är använda, känns också ekonomiskt jobbigt att slänga så mycket när det är så dyrt idag att köpa nytt. Hade ni vågat spara vissa saker om man packar ner det i plastpåsar eller är det bättre att slänga för att inte riskera att mjölbaggarna sprider sig? 


    När jag packade upp så tycker jag det var svårt att få rent i skåpen. Dom är väldigt slitna och har mycket märken och hack. Kökslådorna är bara trä i och väldigt svåra att torka ur. Jättetacksam för tips på städredskap och medel som funkar att städa med. 

  • Svar på tråden Mjölbaggar i nyinflyttad lägenhet
  • Anonym (Enkelt)

    Eftersom du tycker det är svårt att torka ur osv, använd dammsugare. Och jag skulle inte slänga sånt som var inplastat.

  • EnAnonumius
    Coco96 skrev 2023-12-07 11:31:22 följande:
    Mjölbaggar i nyinflyttad lägenhet
    Jättetacksam för tips på städredskap och medel som funkar att städa med. 
    Microfibertrasa, funkar skitbra att städa med.

    Lådorna är ju skitenkla att torka ur... Man tar ut lådorna skakar ur dem, sedan tar man en fuktig trasa och torkar längs kanten först inne i lådan och sedan botten och sedan lådväggarna.

    Torkar ur skåpen med med microfibertrasa. Om det behövs så kan jag damsuga ur skåpen med, då använder jag möbeborsten (den där runda som man sätter direkt på damsugarslangen) .

    Vill man använda medel så funkar det faktiskt skitbra att tappa upp hett vatten i diskhon med några droppar diskmedel.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lillian)

    Jag har haft mjölbaggar vid två tillfällen OCH de rackarna tar sig LÄTT in i även oöppnade förpackningar. Så var inte säker på att du kan spara inplastade mm. Jag slängde ALLT. Tvättade ur med vinäger och diskmedel och luftade i en vecka. Köpte nytt och förvarar allt i tätslutande glasburkar. 

  • Anonym (Tess)

    Har fått det med nyinköpta varor flera ggr. Alltid sanerat noga och blivit av med dem. Töm alla skåp. Torka av noga. Dra gärna fram spis och rengör därbakom. Kan finnas kryp där med. Du behöver sätta ALLT i plaspåsar. Klämma för att försluta.
    De tar sig igenom papperspåsar.

  • Coco96

    Tack för alla svar, har inte hunnit torka ut och rengöra skåpen ordentligt. Får göra det i helgen. Men jag har slängt nästan allt jag hade i skafferiet och det lilla jag sparat ligger i plastpåsar med klämmor. 

    Inte bott här ens en vecka, kanske tar lite tid innan man ser spår av dom i mjöl osv. Men jag såg inga tecken på att dom tagit sig in i något av min mat och varor i skafferiet. Är det ett gott tecken? 


    Jag undrar också hur länge jag bör när vänta innan jag köper hem ny mat eller vågar sluta med plast runt om? 

  • Coco96
    EnAnonumius skrev 2023-12-07 13:13:20 följande:
    Microfibertrasa, funkar skitbra att städa med.

    Lådorna är ju skitenkla att torka ur... Man tar ut lådorna skakar ur dem, sedan tar man en fuktig trasa och torkar längs kanten först inne i lådan och sedan botten och sedan lådväggarna.

    Torkar ur skåpen med med microfibertrasa. Om det behövs så kan jag damsuga ur skåpen med, då använder jag möbeborsten (den där runda som man sätter direkt på damsugarslangen) .

    Vill man använda medel så funkar det faktiskt skitbra att tappa upp hett vatten i diskhon med några droppar diskmedel.

    Försökte göra detta när jag packade in i skåpen när jag flyttade in. Men besticklådorna är liksom i plywood på sidorna och visa även i botten. Så när jag försöker torka dom så blir det bara bös tyvärr. 


  • Anonym (Sisi)

    Om du måste slänga väldigt mycket mat så kan du ju kolla om det är värt att anmäla till ditt försäkringsbolag. Under självrisken är ju ingen idé men annars.

    Kontakta även hyresbolaget, det kan ju hända att de vill att tex anticimex kollar alla lägenheter. Är ju tråkigt om du lyckas städa undan och så kommer de tillbaka för att grannen inte gjort det.

  • Anonym (Tess)

    Investera i plastlådor för mat. Finns bra på ikea. Kostar en peng men blir värt det i längden. 
    Sätt också allt nyinköpt mjöl o liknande i karantän, dvs plastpåse med klämma. Räddade mig nyligen när jag hittade kryp i mjölet.
    Så länge du låter allt vara i sina förp. så är risken att det kommer tillbaka.

  • Coco96
    Anonym (Sisi) skrev 2023-12-07 22:36:45 följande:

    Om du måste slänga väldigt mycket mat så kan du ju kolla om det är värt att anmäla till ditt försäkringsbolag. Under självrisken är ju ingen idé men annars.

    Kontakta även hyresbolaget, det kan ju hända att de vill att tex anticimex kollar alla lägenheter. Är ju tråkigt om du lyckas städa undan och så kommer de tillbaka för att grannen inte gjort det.


    Tack, ska höra av mig till dom. Hörde av mig till hyresvärden med en gång. Hade hoppats att dom skulle göra mer när jag är precis nyinflyttad. Men jag fick order om att själv städa osv. Försvinner inte djuren efter det, så kopplar dom in Anticimex.  
  • Anonym (Frippes skafferi)

    Plastpåsar med klämmor eller plastbukar med täta lock kommer man långt med- inspektera allt när du använder det bara. Jag hade slängt öppnade påsar med mjöl och müsli, men inte kakao eller socker. Hasselnötspåsar kan också bli utsatta vet jag.

    Det händer att man får med sig mjölbaggeägg i produkter ibland så det är inget konstigt, det kanske har hänt hos oss 3 gånger på 30 år, och en gång i svärfars sommarstuga. 

Svar på tråden Mjölbaggar i nyinflyttad lägenhet