• AHAS

    Jag vill sälja mitt del av huset

    Hej! Jag hade varit gif med X i 12 år men jag är inte lycklig med honom längre därför valde jag att skilja mig. Han hade kontrollerat mig väldigt dåligt, kläder, kompisar, relationer med min familj, allt. 
    vi är skilda i mer än ett år nu men vi bor fortfarande ihop! Jag är sjukskriven och har väldigt dåligt ekonomi. Vi bor i ett hus och om vi säljer det nu kommer vi förlora ganska mycket om inte allt. 
    jag orkar inte han längre och kan inte leva med honom längre, kan jag tving honom att vi säljer huset eller åtminstone sälja min del? Han har inte råd att köpa min del. Jag har två barn och båda vi är vårdnadshavare. Jag kan inte vända mig till social för att jag har egendom men de kommer försvinna från första månaderna. vad kan jag göra? Kan man vara tvungen att bo med någon som inte kär i? Hjälp och råd snälla 🙏 jag är ensam i Sverige, inga syskon eller släktingar!!


    anonym
  • Svar på tråden Jag vill sälja mitt del av huset
  • Anonym (Ja)

    Ja, du kan ansöka om tvångsförsäljning av huset. Det bör vara via tingsrätten man gör det.

  • Anonym (Ja)

    Du kan däremot inte bara sälja DIN halva. Han kan inte tvingas äga huset tillsammans med en främling, det förstår du väl själv?

  • Anonym (Hm)

    Antingen ansöker du om försäljning via tingsrätten, bor kvar eller är beredd att ge upp din del. Om han har råd att ta hand om boendekostnaderna själv kan du alltid hyra en lägenhet under tiden innan försäljningen för att komma bort från honom. Du förlorar inte din del av huset bara för att du hyr en lägenhet. Lättaste är andrahand eftersom din ekonomi inte är den bästa (hyresvärdar kan ha höga krav) och att stå i kö tar en evighet. 

  • fribygg
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-07 21:57:27 följande:

    Du kan däremot inte bara sälja DIN halva. Han kan inte tvingas äga huset tillsammans med en främling, det förstår du väl själv?


    Varför inte, jag kan tänka mig att köpa ett halvt hus om läget är riktigt bra och priset känns rätt.

    Om huset är belånat lär kreditgivaren ha krav på att få tillbaka sina pengar vid en försäljning.
  • Anonym (Ja)
    fribygg skrev 2023-12-07 23:12:19 följande:
    Varför inte, jag kan tänka mig att köpa ett halvt hus om läget är riktigt bra och priset känns rätt.

    Om huset är belånat lär kreditgivaren ha krav på att få tillbaka sina pengar vid en försäljning.
    Ts har inget lagstöd för att sälja en halv fastighet som samägs med någon annan, det måste du väl själv förstå? Och ja, de lär säkert behöva betala av ev. banklån om de säljer huset. HELA huset.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hm) skrev 2023-12-07 22:23:32 följande:

    Antingen ansöker du om försäljning via tingsrätten, bor kvar eller är beredd att ge upp din del. Om han har råd att ta hand om boendekostnaderna själv kan du alltid hyra en lägenhet under tiden innan försäljningen för att komma bort från honom. Du förlorar inte din del av huset bara för att du hyr en lägenhet. Lättaste är andrahand eftersom din ekonomi inte är den bästa (hyresvärdar kan ha höga krav) och att stå i kö tar en evighet. 


    Ts kommer inte att få något socialbidrag så länge hon är delägare i huset.
  • fribygg
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-07 23:35:51 följande:
    Ts har inget lagstöd för att sälja en halv fastighet som samägs med någon annan, det måste du väl själv förstå?
    Jag är ju inte jurist men enl Lawline är det fullt möjligt att sälja den andel man äger i en fastighet.

    Gissar att den föredetta partnern blir mer förhandlingsvillig om TS har en köpare till sin del av fastigheten.
  • Anonym (Ja)
    fribygg skrev 2023-12-08 00:16:44 följande:
    Jag är ju inte jurist men enl Lawline är det fullt möjligt att sälja den andel man äger i en fastighet.

    Gissar att den föredetta partnern blir mer förhandlingsvillig om TS har en köpare till sin del av fastigheten.
    Inte en privat bostad. Eller så kan du länka om du har hittat bevis för motsatsen!
  • Anonym (Casanova)

    Lycka till att sälja ena halvan av ett hus... Två kvarboende bråkande ex dessutom.

    Om det är desperat, hur mycket har han råd att lösa ut dig för då om du skulle gå ner i pris? Kan ju ta sista delen som ett privatlån vid sidan om banken?

  • Anonym (?)

    Oavsett om det är tillåtet eller inte kommer du ha svårt att sälja en halv fastighet. 

    Vad du bör göra är att först ta ett snack med ditt ex. Ge honom två alternativ
    1) Köpa din halva
    2) Sälja huset

    Var också tydlig med att han inte går med på något kommer du driva igenom en tvångsföräljning via tingsrätten

    Säger han ändå nej vänder du dig till tingsrätten och påbörjar processen för tvångsförsäljning.

    En sak till- Du behöver inte bo i huset

Svar på tråden Jag vill sälja mitt del av huset