• Mädchen

Förklimakteriet

Jag är ganska säker på att jag kommit in i förklimakteriet utifrån de symptom jag upplever (som inte beror på händelser i mitt liv) men den lokala kvinnokliniken utgår endast utifrån om man har värmevallningar vilket är ett av få symptom jag inte har men i princip allt annat. Eftersom ETT av mina symptom är lägre sinnesstämning så tycker de att jag ska prova antidepressiva. Mina blodprover är normala (inga hormontester är dock gjorda och forskning säger ändå att det är symptom som är viktigare än det eftersom hormoner kan variera kraftigt från dag till dag).

Jag känner dock att jag hellre skulle vilja ha möjligheten att åtminstone diskutera hormonterapi eller få iaf prova det ett tag före antidepressiva eftersom det är så många andra symptom. Därför undrar jag om ni råkar veta någon klinik/gynekolog som ni upplevt som öppna för samtal kring det. Jag är bara 39 vilket jag också fått höra att jag är för ung för förklimakteeiet även om jag förstått att det finns många som börjar omkring då 

• Svar på tråden Förklimakteriet
  • Anonym (man)

Antidepressiva brukar ofta minska sexlusten dessvärre, så även om det kanske hjälper mot nedstämdhet kan det nog förvärra din bristande sexlust,. Kanske kan ta upp det när du pratar med läkare för att få dem att testa andra behandlingar?

• Anonym (Emma)
    Mädchen skrev 2023-12-08 10:37:38 följande:
    Tack så mycket! Ska kika, det känns hoppfullt att det finns tips om vårdgivare där! Har också förstått hur lite utbildning många vårdgivare har om klimakteriet och allt runt det plus att vi som kvinnor själva i princip inte fått veta något innan man står där och funderar vad som händer. Jag är glad att det börjar pratas mer om. :)
    Ja, förhoppningsvis blir det bättre, men det lär ta tid! Ju mer man kan prata om det med andra och dela informationen så kommer det gå framåt. 
  • Mädchen

Agda90: Jag har kollat i journalen nu och alla värden låg i mitten eller högre i normalspannet så av de saker de har testat så verkar det ändå ligga bra, men bra tips att dubbelkolla. :)

Anonym man: Ja, det är det jag är rädd för också och tog upp det med min läkare under samtalet men det var inget hon tog fasta vid, inte heller att jag i princip är torr där nere. Det verkar tyvärr inte vara så lätt att få hjälp för här även om allt det kom före depressionen, det är bara antidepressiva som jag får höra om. Jag hade nog kunnat köpa det om libidon minskade när depressionen kommit, men nu är det ju tvärtom plus mina andra symptom. 

• Anonym (Också!)

Hej! Skrev faktiskt en egen tråd några dagar sedan om detta också. Jag är snart 37 och har sedan våren haft mens som kommer sent, hoppar över och kroppen är helt annorlunda. Jag har dock plötsliga värmevallningar som kommer enbart de perioder som mensen visade sig hoppa över. Ibland har den kommit rätt men sällan, men inga vallningar då! Så det måste ju hänga ihop. 

Jag fick taget prover på hormoner och sköldkörtel och "Allt såg normalt ut"... Men då råkade det vara en "normal" period då jag vet inte om hormonerna "låg rätt" just då... 

Det är så frustrerande. Jag fick börja gå hos psykolog som ska reda ut min stress istället. Stressad är jag men det har jag varit förr också utan allt detta... 

Bor också i Norrland på liten ort och vet inte vad jag ska göra. Jag vill bli normal igen eller åtminstone få hjälp och utredning. 

• Anonym (Utlandssvensk)

Jag bor inte i Sverige så jag kan tyvärr inte tipsa om någon klinik, men jag valde att betala själv för att gå till en privat gynekolog istället för standardvägen som här är via husläkaren. 

Hon var nog lite alternativ och jag vet inte riktigt om hennes råd var helt i linje med vad läkare ska säga, men hon rekommenderade inte medicinsk hormonbehandling allt för tidigt (och jag är ändå 47). Hennes resonemang var att då går man från "ung och frisk" till "riskgrupp" eftersom behandlingen måste följas upp och kan ha biverkningar. 

Hennes rekommendation var istället vitaminer/mineraler samt "naturliga hormoner" i form av jättenattljusolja eller ashwagandha. Magnesium 300 mg som tas på kvällen var viktigast. Jag var tveksam , men jag måste säga att det faktiskt har hjälpt mig med sömn, humör och hjärndimma. I övrigt var det B12, Selen, Zink och D3 hon rekommenderade. Där har jag slarvat så jag kan inte säga om det gjort någon skillnad. 
    Jag har tagit jättenattljusolja hyfsat regelbundet men jag är tveksam till effekten. Men det ska vara bra för huden också jag har faktiskt blivit av med ett eksem som jag haft i en hel evighet, så helt bortkastat var det kanske inte. Glad När burken är slut ska jag prova aswagandha. 

Jag är definitivt inte av med alla besvär, men det har blivit bättre, och kostar inte så mycket varken tid, pengar eller energi att prova. 

Det finns en dam på youtube som heter Kari Anne Wright som gör rätt roliga videos om alla symptom man kan uppleva. Även om det inte tar bort dem så är det skönt att veta att man inte är ensam. Särskilt när läkarvetenskapen ibland kan insinuera att man inbillar sig...

• Mädchen
    Anonym (Också!) skrev 2023-12-08 11:36:13 följande:

Hej! Skrev faktiskt en egen tråd några dagar sedan om detta också. Jag är snart 37 och har sedan våren haft mens som kommer sent, hoppar över och kroppen är helt annorlunda. Jag har dock plötsliga värmevallningar som kommer enbart de perioder som mensen visade sig hoppa över. Ibland har den kommit rätt men sällan, men inga vallningar då! Så det måste ju hänga ihop. 

Jag fick taget prover på hormoner och sköldkörtel och "Allt såg normalt ut"... Men då råkade det vara en "normal" period då jag vet inte om hormonerna "låg rätt" just då... 

Det är så frustrerande. Jag fick börja gå hos psykolog som ska reda ut min stress istället. Stressad är jag men det har jag varit förr också utan allt detta... 

Bor också i Norrland på liten ort och vet inte vad jag ska göra. Jag vill bli normal igen eller åtminstone få hjälp och utredning. 

Tråkigt att fler än jag har svårt att få hjälp! Av vad jag förstått när jag läst så verkar det tyvärr som att hormontester inte kan fälla ett avgörande kring om man är i klimakteriet eller inte eftersom hormonerna kan variera så kraftigt från dag till dag utan det är symptomen man ska utgå från. Tycker det är så trist att den enkla vägen för vården ska vara psykolog eller antidepressiva. Det kan säkert vara ett komplement men det är kanske inte det som är det man har mest behov av. Min psykolog tyckte bara att jag lät klok i allt jag sa och resonerade vettigt osv och uttryckte det själv och sa själv att han inte visste hur han skulle hjälpa mig (efter några samtal där vi pratat om de faktorer i livet som skulle kunna ge depression) så inte ens han hittade någon vettig anledning till att jag är där jag är. Och då gick jag ändå dit med ett öppet sinne eftersom man inte alltid ser allt i sig själv men som andra kan hitta. Jag känner samma som du eftersom även jag haft depression tidigare i livet - det här yttrar sig på ett annat sätt. 
  • Agda90
    Mädchen skrev 2023-12-08 11:33:32 följande:

Agda90: Jag har kollat i journalen nu och alla värden låg i mitten eller högre i normalspannet så av de saker de har testat så verkar det ändå ligga bra, men bra tips att dubbelkolla. :)

Anonym man: Ja, det är det jag är rädd för också och tog upp det med min läkare under samtalet men det var inget hon tog fasta vid, inte heller att jag i princip är torr där nere. Det verkar tyvärr inte vara så lätt att få hjälp för här även om allt det kom före depressionen, det är bara antidepressiva som jag får höra om. Jag hade nog kunnat köpa det om libidon minskade när depressionen kommit, men nu är det ju tvärtom plus mina andra symptom. 

Om TSH låg i övre referens så är det inte så bra. Optimalt ska det ligga på runt 2,5
  • Agda90
    Anonym (Utlandssvensk) skrev 2023-12-08 11:58:01 följande:

Jag bor inte i Sverige så jag kan tyvärr inte tipsa om någon klinik, men jag valde att betala själv för att gå till en privat gynekolog istället för standardvägen som här är via husläkaren. 

Hon var nog lite alternativ och jag vet inte riktigt om hennes råd var helt i linje med vad läkare ska säga, men hon rekommenderade inte medicinsk hormonbehandling allt för tidigt (och jag är ändå 47). Hennes resonemang var att då går man från "ung och frisk" till "riskgrupp" eftersom behandlingen måste följas upp och kan ha biverkningar. 

Hennes rekommendation var istället vitaminer/mineraler samt "naturliga hormoner" i form av jättenattljusolja eller ashwagandha. Magnesium 300 mg som tas på kvällen var viktigast. Jag var tveksam , men jag måste säga att det faktiskt har hjälpt mig med sömn, humör och hjärndimma. I övrigt var det B12, Selen, Zink och D3 hon rekommenderade. Där har jag slarvat så jag kan inte säga om det gjort någon skillnad. 
    Jag har tagit jättenattljusolja hyfsat regelbundet men jag är tveksam till effekten. Men det ska vara bra för huden också jag har faktiskt blivit av med ett eksem som jag haft i en hel evighet, så helt bortkastat var det kanske inte. Glad När burken är slut ska jag prova aswagandha. 

Jag är definitivt inte av med alla besvär, men det har blivit bättre, och kostar inte så mycket varken tid, pengar eller energi att prova. 

Det finns en dam på youtube som heter Kari Anne Wright som gör rätt roliga videos om alla symptom man kan uppleva. Även om det inte tar bort dem så är det skönt att veta att man inte är ensam. Särskilt när läkarvetenskapen ibland kan insinuera att man inbillar sig...

I många länder har man kommit längre när det gäller sjukvård än här i Sverige. I bland annat Tyskland (det finns betydligt fler länder i Europa men just nu står det still i knoppen) har valt att använda sig av traditionsenlig medicin OCH alternativ medicin. De råd du fick av din läkare var faktiskt bra. 
  • Mädchen

Agda90: Värdena låg bra, jag har kollat också vilka som är dåligt om de ligger högre/lägre och så vidare så det var verkligen inget konstigt med mina värden alls. :)

• Anonym (Hormonprov)
    Såg du (TS) mitt tidigare inlägg (#8) - tänker ju att det enklaste ju är att faktiskt testa hormonnivåerna, så har du svar svart på vitt och behöver inte hålla på och gissa o spekulera.
  • Mädchen
    Anonym (Hormonprov) skrev 2023-12-09 16:30:33 följande:
    Såg du (TS) mitt tidigare inlägg (#8) - tänker ju att det enklaste ju är att faktiskt testa hormonnivåerna, så har du svar svart på vitt och behöver inte hålla på och gissa o spekulera.
    Just förklimakteriet ska vara svårt att diagnostisera utifrån hormontester eftersom hormonnivåerna varierar så kraftigt under den tiden utan där har jag förstått utifrån det jag läst att man ska diagnostisera utifrån symptom. Därför tror jag inte att det är rätt väg att gå för tester nu. Jag trodde också tidigare att hormontest skulle kunna vara en väg, men det verkar vara mer givande när det rör sig om själva klimakteriet och inte förklimakteriet. 
  • Anonym (Hormonprov)
    Mädchen skrev 2023-12-09 23:58:16 följande:
    Just förklimakteriet ska vara svårt att diagnostisera utifrån hormontester eftersom hormonnivåerna varierar så kraftigt under den tiden utan där har jag förstått utifrån det jag läst att man ska diagnostisera utifrån symptom. Därför tror jag inte att det är rätt väg att gå för tester nu. Jag trodde också tidigare att hormontest skulle kunna vara en väg, men det verkar vara mer givande när det rör sig om själva klimakteriet och inte förklimakteriet. 
    Hm... ja, det har du kanske rätt i, i och för sig... jobbig sits!
Svar på tråden Förklimakteriet