• HeiHei

    Har en kompis.

    Jag har en kompis som tänker byta lägenhet, men har inte råd att betala 2x hyra i 3 månader.
    Jag har erbjudit henne att vara inneboende hos mig, då jag har ett ledigt rum och jag flyttar egentligen bara datorbordet ut till vardagsrummet och ställer in en extrasäng i datorrummet.
    Nu frågar hon vad jag skulle kunna tänka mig ta i hyra som inneboende!
    Jag är urusel på sånt.. vad ska jag ta för summa?

  • Svar på tråden Har en kompis.
  • HeiHei
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-08 19:05:44 följande:
    Kommer det att innebära någon merkostnad för dig förutom elen?
    Vad jag i nuläget hunnit räkna ut- Nej.. Hur länge hon ska bo vet vi inte ännu, men antar tills hon hittar en lägenhet.
    Hon har nyligt tackat nej till en pga att hon inte skulle klara 2 fulla hyror i 3 månader.
    Tanken är ju att hon ska bo kvar i nuvarande lägenhet till sista månaden och då ska hon förvara sina grejer hos hennes kompis.
  • Anonym (Hmm)
    HeiHei skrev 2023-12-08 19:20:45 följande:
    Vad jag i nuläget hunnit räkna ut- Nej.. Hur länge hon ska bo vet vi inte ännu, men antar tills hon hittar en lägenhet.
    Hon har nyligt tackat nej till en pga att hon inte skulle klara 2 fulla hyror i 3 månader.
    Tanken är ju att hon ska bo kvar i nuvarande lägenhet till sista månaden och då ska hon förvara sina grejer hos hennes kompis.
    Jag förstår. Jag tycker personligen att det har mycket med att göra hur länge hon ska bo där. Om det varit ett par månader hade jag tagit mest en symbolisk summa, men om det blir långvarigt kanske 2 000 till 2 500 kr.
  • HeiHei
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-08 19:25:17 följande:
    Jag förstår. Jag tycker personligen att det har mycket med att göra hur länge hon ska bo där. Om det varit ett par månader hade jag tagit mest en symbolisk summa, men om det blir långvarigt kanske 2 000 till 2 500 kr.
    Ok, ja vi får helt enkelt sätta oss ner och räkna en "symbolisk summa" .. Har aldrig varit bra med sånt här.
  • Anonym (Hmm)
    HeiHei skrev 2023-12-08 19:31:58 följande:
    Ok, ja vi får helt enkelt sätta oss ner och räkna en "symbolisk summa" .. Har aldrig varit bra med sånt här.
    Nej, det är ju väldigt svårt och känsligt. Särskilt som att det är du som föreslagit det, vad jag förstår? Men samtidigt jobbar inte du heller, så var inte FÖR generös.
  • HeiHei
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-08 19:39:09 följande:
    Nej, det är ju väldigt svårt och känsligt. Särskilt som att det är du som föreslagit det, vad jag förstår? Men samtidigt jobbar inte du heller, så var inte FÖR generös.
    Nä då, hade jag varit på tok för generös hade hon fått bo gratis. Och de är ju lite att ta i. Och ja, jag gav ett erbjudande men hon vill först kolla upp ett par saker. Men praktik har jag ju fått tag i och de är väl bara att lyssna och suga åt sig så övergår de ju senare till en anställning, enligt avdelningschefen jag pratade med.
  • Anonym (Hmm)
    HeiHei skrev 2023-12-08 19:42:20 följande:
    Nä då, hade jag varit på tok för generös hade hon fått bo gratis. Och de är ju lite att ta i. Och ja, jag gav ett erbjudande men hon vill först kolla upp ett par saker. Men praktik har jag ju fått tag i och de är väl bara att lyssna och suga åt sig så övergår de ju senare till en anställning, enligt avdelningschefen jag pratade med.
    Inte för att vara sån, men så säger de alltid och sedan tar de in nästa praktikant när perioden är över. Så jag tror du gör klokt i att söka jobb också. Men nu blev det OT.
  • HeiHei
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-08 19:44:15 följande:
    Inte för att vara sån, men så säger de alltid och sedan tar de in nästa praktikant när perioden är över. Så jag tror du gör klokt i att söka jobb också. Men nu blev det OT.
    Ja, jag måste fortsätta söka jobb även om jag har praktik, annars får jag inga pengar.
    Och jag vill helst inte ha en lucka där jag blir utan ersättning.
  • HeiHei

    En viss del är förhandlad klar. Mat kommer att köpas in tillsammans då de blir att man äter samtidigt och de dras mindre ström om man gör mat för 2 istället för att göra separata måltider.
    Det som återstår är del av hyra och el, hon skulle som sagt tidigare använda sitt mobila bredband.

  • PH76
    HeiHei skrev 2023-12-08 18:00:13 följande:
    Har en kompis.

    Jag har en kompis som tänker byta lägenhet, men har inte råd att betala 2x hyra i 3 månader.
    Jag har erbjudit henne att vara inneboende hos mig, då jag har ett ledigt rum och jag flyttar egentligen bara datorbordet ut till vardagsrummet och ställer in en extrasäng i datorrummet.
    Nu frågar hon vad jag skulle kunna tänka mig ta i hyra som inneboende!
    Jag är urusel på sånt.. vad ska jag ta för summa?


    Är det en kompis så hade jag givetvis gjort det gratis.
  • Anonym (Hm)
    PH76 skrev 2023-12-13 22:21:47 följande:
    Är det en kompis så hade jag givetvis gjort det gratis.
    Så hade jag gjort
  • Anonym (Hmm)
    HeiHei skrev 2023-12-13 22:52:41 följande:

    De förslaget var faktiskt inte mitt, hon vill hjälpa till lite grann som tack.


    Men då är det väl bara att hon bestämmer hur mycket hon vill ge?
Svar på tråden Har en kompis.