Anonym (...) skrev 2023-12-10 17:41:07 följande:
Synd att du la in en så fånig omröstning, annars hade frågan (om robotar i stället för mänskliga partners) varit intressant att diskutera. Jag kan faktiskt förstå att det alternativet kan vara lockande, dels för att många har svårt att träffa människor av det motsatta könet överhuvudtaget, dels för att de har svårt att få kontakt med dem de ändå träffar, och dels för att urvalet är så pass dåligt som det är. De flesta människor är ju inte särskilt attraktiva, intelligenta, kärleksfulla, okomplicerade, lätta att leva med, trogna, pålitliga... Attraktiviteten minskar sedan dessutom snabbt med tiden.
Som sagt, jag kan förstå att tanken på en perfekt partner som alltid är villig när man själv är det (men inte tjatar eller försöker tilltvinga sig det när man inte är villig), aldrig är sur eller elak eller bråkig, som man inte behöver vara rädd för att bli slagen av, som inte åldras och blir tjock och slapp och oformlig i kroppen, och som man först och främst slipper bli bedömd och kanske ratad av och som aldrig kan lämna en... kan vara lockande.
Om alternativen är a) att vara olycklig ensam och b) att vara åtminstone halvlycklig med en robotpartner, så varför skulle folk inte få välja alternativ b - när och om det blir möjligt? Ni som är emot det, bör i så fall ställa upp som sexpartners och pojk- och flickvänner för de ofrivilligt ensamma, så att de får riktigt mänskligt sällskap och slipper vara ensamma.
Jag känner inför det där som jag känner inför de som inte klarar av mänskliga relationer och därför har djur istället, som de beter sig lätt mentalsjukt med och kallar för "min bääääbith" i varannan mening.
Man tänker: "Okej, så du klarar inte ens av utmaningen att en varelse i ditt hushåll kan säga emot dig och kan ha andra åsikter om vad ni ska ha till middag, utan du vill ha allting förenklat och alltid få din vilja igenom som en treåring".
Ja, det kanske behövs sådana kryckor för de som är dåliga på förhandling och socialt samspel, men det är inget som en högfungerande person skulle ägna sig åt.
Män med AI-partner = manliga motsvarigheten till crazy cat lady