• Anonym (Bibbi)

Hur vet man?

Jag är sambo med en man sedan över 20 år. Vi har haft stundvis problem som i alla förhållanden, men rett ut det mesta. Vi har två barn som idag är vuxna och ett vardagligt liv som ibland känns slentrian, men det är säkert helt normalt det också. 

För 15 år sedan hade jag ett jobb som blev psykiskt påfrestande, samt att jag hade huvudansvaret för våra två barn, som då skulle till och från dagis och skola. Jag var absolut inte i något bra läge och råkade komma över ett mejl min sambo skrivit till ett av dina ex.

Jag råkade se det, eftersom vi hade fri insyn i varandras mejl och vi nyttjade hans mejl till konversation med en firma angående ett inköp till vårt hus. Han visste att jag skulle gå in och läsa dessa för att vi skulle kunna ordna inköpet.

I mejlet jag råkade se, skulle "inget få stå Bibbii vägen för att de skulle få träffas snart, han måste få träffa henne snart och hon skulle bli hans fru".

Jag störtdök mentalt och all press och stress tog över och jag blev samtidigtom allt detta uppdagades, utbränd.

Vi lyckades lappa ihop vårt förhållande och levde å dom vanligt några år. Men jag var så klart plötsligt misstänksam mot alla samtal. Osv.

Han behövde resa utomlands på jobb och åkte till Thailand. Jag hade inställningen att om han ville vara otrogen så kan jag inget göra åt saken. Men han behöver inte komma hem sedan. 

Han var borta i 4-5 veckor och när han kom hem var det telefonsamtal klockan 4 på morgonen. Jag kunde vakna och höra att han satt inne på toaletten och pratade. Jag ifrågasatte vad han gjorde och fick till svar att han inte ville prata engelska med mig i närheten och att det var en tjej som jobbade på en bar som han träffat. Men att det var strikt på hennes jobb.

Fick den höra att han hällsat på henne i hennes rum och att hon tagit med honom på en djurpark. 

Jag landade i att jag måste någonstans tro honom. 

Åren har fortsatt gå, men jag såg en kommentar han skrivit till henne för inte alls så länge sedan på Instagram. Han saknade henne och drömmer om henne än. Jag har också sett att han haft ett foto på henne där hon står och håller för sina bröstvårtor. 

Jag har inte konfronterar honom om det här, ja fotot, men inte hans kommentar. Jag vet inte om jag ska tänka att jag är lyckligt ovetande eller om jag ska ta itu med det hela. Vad vill jag liksom.

Nu har han en kompis på jobbet, en tjej, som han pratat med ibland. Tjej kompisar för mig inget, men det är en liten märklig twist på det hela. Han säger att han prata ibland, men det uppkommer nya saker hon sagt lite för ofta för det. Det händer att han faktiskt tag upp deras konversationer ibland. Han målat en bild av att hon är som en dum blondin att hon inte har mycket vettigt att säga. När jag sa att min magkänsla hävdar att dom pratar bra mycket mer än så, så får jag till svar att det stämmer bra. När jag frågar varför han inte säger det då, så är det för att han är rädd att jag inte skulle tycka det är så kul. Jag har frågat varför han ljuger om sån skit, då han säger att dom är kompisar. Jag får inget vettigt svar. Sen har han aldrig pratat med henne när jag är med, aldrig en gång under semestern när vi spenderade hela dagarna tillsammans. Har faktiskt varit och kollat på hans samtalslista och sett att det handlar om ungefär en timma, flera gånger i veckan.

Jag tror inte att det är något mellan dom, men jag kan inte utesluta att han inte har någon intention om att han vill något.
    Men som sagt, jag vet inte vad jag vill egentligen med det hela. Få klarhet eller bryta upp eller vad?
  • Svar på tråden Hur vet man?
  • Anonym (sådär)

Först och främst tycker jag du behöver jobba med dig själv och bli bättre på att stå upp för dig själv.... jag menar vadå "varför ljuger du?".

Det kanske borde vara mer i stil med.... "om du på allvar tror att jag kommer acceptera att du ljuger mig rakt i fejset så kan du glömma det, antingen så får DU övertyga mig om att det du säger är sant eller så kan du dra åt helvete och jag skaffar mig en bättre man".

Så länge du gör det ett giltigt alternativ så kommer du såklart hamna i bisarra diskussioner som inte leder nånstans, det ska inte vara ett alternativ öht, punkt slut.

• Anonym (hm)

Förlåt men det är väldigt tydligt att det är något mellan dom. Du vet och ser ju hans historik. Det finns liksom inte ens någon tveksamhet i det och han är väldigt öppen med att du inte skulle gilla deras kontakt. Du vet själv vad det är som pågår. Magkänslan ljuger inte och uppenbarligen inte han heller. Han gör det rakt framför ögonen på dig.

• Anonym (Andreas)

Jag är ledsen men han har uppenbart varit otrogen mot dig i flera år. Och du vet om det,  varje gång. Men av någon anledning har du lurat dig själv och hittat på ursäkter till att inte vilja ställa honom mot väggen.

Han är öppet otrogen och du köper hans svammel för att du nånstans slipper ta  itu med vad det får för konsekvenser.  

• Yuppyupp

Att bryta sig ur ett långt äktenskap eller relation är fruktansvärt svårt, speciellt då man delar allt från hus till barn och vänner. De finns de par som kan leva i en öppen relation, bo under samma tak som vänner, men dejta och träffa andra. Han är otrogen mot dig och berättar det öppet. Här måste du själv välja om du vill leva med honom för bekvämlighet och låta honom fortsätta eller om du vill ta steget att hitta en ny och mer pålitlig relation. Man behöver varken fundera eller gissa eller spekulera. Han är otrogen. 

Svar på tråden Hur vet man?