• Anonym (Jätterädd)

Rsvirus tremånadersbebis snälla lugna mig

Har en bebis på 3 mån som jag är oroad har fått RS.

Syskonet har precis varit hemma en v med hosta och snuva och nu har bebis också börjat småhosta. Infon om rsutbrott på förskolan kom efter vi tog hem stora från föris.

Blir ALLA småbebisar jättedåliga i RS? Har pratat med bvc som bara säger att jag ska ha koll.

Än r det bara lite hosta och nån kräkning och lite rossel (men bebis rosslar och kräks ibland annars med).

Kan nån lugna mig, ärlivrädd nu ju!

• Svar på tråden Rsvirus tremånadersbebis snälla lugna mig
  • Agda90

Att ha panik och vara livrädd kommer inte ändra på det faktum att din bebis är sjuk. Din oro kommer istället att smitta av sig på bebisen. 
    Ta dig i kragen och fokusera! (ursäkta de hårda orden, de är menade i all välmening)

Högläge på sängen, ställ några puckar under fötterna på spjälsängen eller få upp huvudet i högre läge på något annat sätt. Det underlättar för bebisen att andas.

Vädra! Se till att luften är bra i rummet!

Huskursknep! Dela en lök (ta bort roten), dela den på hälften, lägg i en skål med lite vatten så att den inte torkar ut och ställ inne på barnets rum. Det gör att luftvägarna vidgas lite och andningen blir lättare. Jag testade den huskuren på mig själv och den är guld värd! Det luktar men med tanke hur effektiv den är så kan man stå ut med stanken. 

• Anonym (hm)

Nej då, alla blir inte alls svårt sjuka, men det är klart att man som förälder blir orolig. Som någon annan skrev kan jag också tips om det där med löken och som sagt, höj huvudändan på barnet säng. Om du inte kan pallra upp benen så höj genom att lägga handdukar UNDER madrassen så huvudändan kommer upp. 

Ta en dag i taget. Du kan inte göra så mycket mer än att vända och se. Blir bebis snorig så köp en näsfrida! 

• Anonym (Liten)

Nej, inte ens i närheten av alla spädbarn blir allvarligt sjuka;

"Varje år behöver en till två procent av alla spädbarn i Sverige med RS-virusinfektion vårdas på sjukhus. Av de sjukhusvårdade barnen kräver cirka 10 procent intensivvård. Dödsfall är ovanligt"
    Källa:www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/allvarlig-rs-virusinfektion-hos-barn-kan-forebyggas-med-lakemedelsbehandling

Det är alltså en liten del av alla spädbarn som blir så pass sjuka att de kräver sjukhusvård.

Jag förstår att du är orolig. Men försök lugna dig med att det är en så liten del som blir jättesjuka. 

• Anonym (Jätterädd)
    Anonym (hm) skrev 2023-12-11 15:53:05 följande:

Nej då, alla blir inte alls svårt sjuka, men det är klart att man som förälder blir orolig. Som någon annan skrev kan jag också tips om det där med löken och som sagt, höj huvudändan på barnet säng. Om du inte kan pallra upp benen så höj genom att lägga handdukar UNDER madrassen så huvudändan kommer upp. 

Ta en dag i taget. Du kan inte göra så mycket mer än att vända och se. Blir bebis snorig så köp en näsfrida! 

Sover på en säng utan ben på golvet med bebis redan så svårt att höja något, men ska försöka luta babynestet.

Har en näsfrida redan.

Mest oron som skär, skulle inte ha stora mer på förskolan för att skydda bebis men så var det försent ändå.
  • Anonym (Jätterädd)
    Anonym (Liten) skrev 2023-12-11 16:17:44 följande:

Nej, inte ens i närheten av alla spädbarn blir allvarligt sjuka;

"Varje år behöver en till två procent av alla spädbarn i Sverige med RS-virusinfektion vårdas på sjukhus. Av de sjukhusvårdade barnen kräver cirka 10 procent intensivvård. Dödsfall är ovanligt"
    Källa:www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/allvarlig-rs-virusinfektion-hos-barn-kan-forebyggas-med-lakemedelsbehandling

Det är alltså en liten del av alla spädbarn som blir så pass sjuka att de kräver sjukhusvård.

Jag förstår att du är orolig. Men försök lugna dig med att det är en så liten del som blir jättesjuka. 

Tack. Ja, försöker. Mest rädd, försökt skydda liten och så blir han ändå sjuk.
Svar på tråden Rsvirus tremånadersbebis snälla lugna mig