• Kung Kisstank

    Luftfuktighet i garage?

    Hur mycket luftfuktighet kan man acceptera i ett garage innan man behöver fixa extra ventilation. I mitt garage är det nästan 60% nu när det varit som slaskigast. Det finns två ventilationshål men inget utsug. Jag undrar om det kan vara värt att sätta in en PAX-fläkt eller så. Garaget är i en bostadsrätt så jag har inga fönster som kan öppnas.

  • Svar på tråden Luftfuktighet i garage?
  • Anonym (Poppi)

    Vissa mögelsorter kan börja växa vid 60% rh men de flesta inte förrän vid 65%. Men ljustillgång och om luften är stillastående spelar också in. Kan du sätta in en värmekälla av ngn sort? Om du höjer temperaturen - det kan räcka med ganska lite - så sänks rh. Om det finns en golvbrunn kan du ha en avfuktare istället. Värt att kolla vad som drar minst el. 

  • Anonym (Poppi)

    Tillägg: Jag jobbar lite med gamla hus, och 60% rh ses generellt inte som ett problem för byggnaden. Papper och tyg är det som först angrips av mögel. 


    Tänk på att mäta rh nära golvet och ytterväggen tex bakom en möbel. Det är där det blir kallast och därmed också högst rh. Man kan ha ok rh i rummet men mögel i kalla skrymslen. 

  • Kung Kisstank
    Anonym (Poppi) skrev 2023-12-12 09:26:13 följande:

    Vissa mögelsorter kan börja växa vid 60% rh men de flesta inte förrän vid 65%. Men ljustillgång och om luften är stillastående spelar också in. Kan du sätta in en värmekälla av ngn sort? Om du höjer temperaturen - det kan räcka med ganska lite - så sänks rh. Om det finns en golvbrunn kan du ha en avfuktare istället. Värt att kolla vad som drar minst el. 


    Det är ett varmgarage med ett element i sidan och håller ungefär 20 grader. Ibland när jag går ner i det kan det kännas som att det är en vägg av fukt, särskilt när det varit extra milt och blött ute.
  • Anonym (Poppi)

    Har du mätt rh i bostaden? Ibland är det kontrasten mellan den snustorra inomhusluften så här års som gör att det känns som regnskog även vid 60% RH. 

    Men är det verkligen fuktigt trots 20 grader så skulle nog en luftavfuktare eller fläkt vara bra. 


    Sen antar jag att du redan gjort det, men kolla häng- och stuprännor, ta bort hög växtlighet intill ytterväggen. Stora träd med grenar som hänger över kan också göra en byggnad fuktig. Rinner vattnet från infarten mot eller från garaget? Sånt behöver ju också funka. 

  • Kung Kisstank
    Anonym (Poppi) skrev 2023-12-12 10:11:19 följande:

    Har du mätt rh i bostaden? Ibland är det kontrasten mellan den snustorra inomhusluften så här års som gör att det känns som regnskog även vid 60% RH. 

    Men är det verkligen fuktigt trots 20 grader så skulle nog en luftavfuktare eller fläkt vara bra. 


    Sen antar jag att du redan gjort det, men kolla häng- och stuprännor, ta bort hög växtlighet intill ytterväggen. Stora träd med grenar som hänger över kan också göra en byggnad fuktig. Rinner vattnet från infarten mot eller från garaget? Sånt behöver ju också funka. 


    Lägenheten har väl runt 20-30%. Vad som finns runt huset kan jag inte göra så mycket åt då det är en bostadsrätt. En bidragande faktor kan också vara att det inte finns nån brunn i garaget för avrinning. Inte så att det blir en syndaflod men det ligger ju kvar en liten pöl om det varit slaskigt ute.
  • Anonym (Poppi)

    20-30% är ju väldigt torrt. Men det är det hos mig med. Gräsligt torr hud får vi så här års. Vågar knappt bada minstingen för hon blir full med eksem då. Jaja, sidospår. :) 


    Ja, det kan ju spela in, blötan som dras in. Går det att få ut det med en gummiraka? Så gör vi i jobbets garage när det är för illa med snömodd som dras in. 


    Men som sagt, 60% brukar inte bedömas som akut högt. I synnerhet inte om det bara är korta perioder. Men kom ihåg att mäta RH längst ner, nära yttervägg och bakom ngt (möbler, lådor etc). Det kan skilja mycket. 


    Men jag hade funderat på varför det är så fuktigt. Jag gissar att det är ungefär samma temp i din bostad och där är mkt torrare. Någonstans kommer ju fukten ifrån. Det är ngt i byggnaden som inte riktigt funkar som det ska. Jag har varit i helt kallställda hus som ändå har ok RH, även om det är ovanligt. Var och hur huset byggts spelar stor roll. 

  • Kung Kisstank

    Har inte haft garaget så länge så jag har inte kollat i alla väder. När det var riktigt kallt var väl luftfuktigheten max 30% på morgonen och kanske under 20% när jag kom hem.

    Det är en gammal botstad från 60-talet och jag antar att mycket av fuktigheten kommer när jag ställer in en blöt bil. Tänkte mest på mo det är värt att sätta in en PAX-fläkt som slås på vid en viss fuktighet och om det ens hjälper. De kostar ju en del.

Svar på tråden Luftfuktighet i garage?