• Anonym (smal)

Gå ner i vikt om man mår illa

Jag är ganska smal, men klarar mig precis över gränsen för undervikt för det mesta. 

Jag försöker ju äta bra mat, men behöver egentligen aldrig begränsa mig eller stoppa mig från att äta nåt. Jag äter ofta ganska mycket mat, mina lunchlådor är välfyllda jämfört med kollegornas och sedan lagar jag middag varje dag (för barnen behöver det) och när dom sover blir det kvällsfika. 

Jag pendlar i vikt ca 4 kg upp och ner. Är jag till exempel sjuk kan jag känna mig lätt illamående nån vecka efter och då är det svårt att äta ordentligt. Även om jag är stressad eller orolig kan jag känna mig illamående. Eller om jag har byxor som sitter åt lite i magen. Bara lite lätt, jag kräks inte eller så. Men sånna dagar blir jag mest sugen på like frukt och rivna morötter.

Jag har känslan av att om jag nån gång skulle behöva gå ner i vikt så skulle jag bara sätta på mig ett par byxor med hög midja och skärp så att jag mår lite illa. Fattar att det kanske inte funkar i längden, men för att ge en liten kickstart. 

Kanske jättedum fråga, förlåt i så fall. Ni som är lite överviktiga och behöver gå ner i vikt, har ni liknande knep för att inte bli så sugna på mat?

• Svar på tråden Gå ner i vikt om man mår illa
  • Anonym (hm)

Du är på gränsen till underviktig och letar efter knep på hur du kan minska matlusten ännu mer? Förstår jag dig rätt då? 

• Anonym (nej)

Det låter som att du har en begynnande eller manifest ätstörning. 

• Anonym (smal)

Nej ni missförstår mig. Jag försöker inte gå ner i vikt, men det blir så periodvis när jag mår illa. Jag är bara nyfiken om det är vanligt. Känner även medel och överviktiga så här?

• Anonym (N)

Måste vara något av det deppigaste jag någonsin läst

• Månljus
    Anonym (smal) skrev 2023-12-20 15:05:14 följande:

Nej ni missförstår mig. Jag försöker inte gå ner i vikt, men det blir så periodvis när jag mår illa. Jag är bara nyfiken om det är vanligt. Känner även medel och överviktiga så här?

Nej (tyvärr inte).
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (N) skrev 2023-12-20 15:08:02 följande:

Överviktiga personer som tröstäter är väl ändå än mer deppigt?
  • Anonym (N)
    Anonym (Lisen) skrev 2023-12-20 20:09:57 följande:
    Överviktiga personer som tröstäter är väl ändå än mer deppigt?
    Och Svältande människor i fattiga länder är deppigast av allt. Om vi nu ska gradera vad som är värst. 
  • Anonym (...)
    Anonym (N) skrev 2023-12-20 15:08:02 följande:

Anonym (N) skrev 2023-12-21 10:27:56 följande:
    Och Svältande människor i fattiga länder är deppigast av allt. Om vi nu ska gradera vad som är värst. 
    Vad tänker du att du bidrar till tråden med dina kommentarer?
  • Anonym (N)
    Anonym (...) skrev 2023-12-21 19:29:45 följande:

Anonym (N) skrev 2023-12-21 10:27:56 följande:
    Vad tänker du att du bidrar till tråden med dina kommentarer?
    Att få ts att se världen i ett större perspektiv kanske 
  • Anonym (Frippes skafferi)
    Anonym (smal) skrev 2023-12-20 15:05:14 följande:

Nej, det gör jag inte.

Jag mår illa om jag har ätit en hel kladdkaka själv med 150 g smör i, men det är nog ganska normalt att göra det och de flesta blir illamående fortare än så av större mängder fett.

Jag kan må illa av mediciner jag tar, eller av feber, eller av svagare magsjukevirus (som bara förskolebarn blir riktigt magsjuka av- vuxna blir typiskt bara illamående i 5-6 dagar).
Svar på tråden Gå ner i vikt om man mår illa