• Anonym (Så jäkla less nu)

Vill skilja mig

Jag är så less på min relation nu. Fyra barn från tonåren till småbarnsåldern. Allt har varit bra tills de sista fyra åren. Villa, jobb och allt. Massa hushållsarbete och noll samliv. Sen vi fick vårt sista barn för tre år sedan har min sambo glidit iväg in i en mammaroll som endast går ut på att vara barnen till lags. Vi har skilda sovrum eftersom hon tycker att de ska sova i vår säng och det går inte att sova när sängen är full av barn som sparkar och vänder sig hela tiden. Vi har inget samliv längre. Hennes lust är helt obefintlig och hon kommer med moralkakor så fort jag bara nämner ordet sex. Hon tänker inte ändra på sin inställning, istället borde jag anpassa mig efter henne tycker hon. Själv behöver hon aldrig anpassa sig och jag upplever henne som att hon tycker sig stå långt över mig sedan ett par år tillbaka. Vi har sex kanske 5-6 gånger per år och hon är hur nöjd som helst med det. Vi har pratat om att hitta en gemensam frekvens och det känns som hon är med på det men dagen efter så är allt som bortblåst. Jag tycker fel om det mesta och borde ha gjort annorlunda. Det är hennes standard. Jag gör fan allt hemma och drar dessutom in stålarna. Ibland undrar jag om hon är psykopat eller bara jäkligt dålig på att samexistera. Vi kommer ingenstans. Hon vill gärna ha alla bekvämligheter man kan få av en relation med vill inte ge ett skit för att vår relation ska fungera. Känner mig så grymt ensam och ledsen och irriterad på allt. Finns det fler som känner igen sig och hur har ni tacklat problemen? 
  • Svar på tråden Vill skilja mig
  • Anonym (Hmm)

Det där har ju bara en enda lösning. Hon vill absolut inte bidra till att bättra relationen så skilsmässa är enda utvägen nu.

• wildean

Om du själv ledsnat har du ju ett övertag i och med att du kan tänka dig skilsmässa. Hon verkar vara nöjd med att leva familjeliv och med fördelarna (ekonomiskt, hjälpas åt med det praktiska) med att vara i en relation. Så om du väldigt bestämt tar upp problemen du ser och är tydlig med att om hon inte vill ta sin del av ansvaret för att upprätthålla er relation (parterapi, annan uppdelning hemma etc) så vill du skilja dig. Hon kanske är för säker på att du kommer stanna oavsett vad hon gör? 

Du kan också föreslå öppet förhållande som ett alternativ till skilsmässa. 

• Anonym (Varit där)

Får man fråga vad som håller dig kvar?

• Dexter dot com

Jag hade krävt att hon följer med på familjerådgivning så ni reder ut vad ni har för förväntningar på varann och lär er kommunicera. Även om ni separerar kommer ni ju behöva kommunicera och samarbeta runt barnen. 
    Vägrar hon så har hon ju gjort klart att du och er relation inte är värd någonting för henne och då är det ju bara lämna direkt.

• Anonym (Så jäkla less nu)
    Anonym (Varit där) skrev 2023-12-20 22:19:52 följande:

Får man fråga vad som håller dig kvar?

Rädslan för att såra barnen för hon kommer att vända dem emot mig när hon sitter i en hyresrätt och är bitter på livet. Just nu står jag bara ut och tar en dag i taget. Om vi bara var vänner hade det inte varit några problem. Hon är en helt OK vän som man inte ska bo ihop med. 
  • Anonym (isbit)

Du skulle kunna börja med att ta hand om dig själv som första prio.
    Genom flera olika saker som att ha mer egentid, träna, träffa vänner, lära dig något nytt osv, osv..för att må bättre själv först. och för att hon inte ska tro att hon vet exakt var hon har dig..
    Hon verkar ju faktiskt ta dig för givet.

Sen kan du ju alltid säga som det är till din fru. Så som du har skrivit här.
    Vill hon inte lyssna på det så skulle du kunna föreslå att ni har en öppen relation eftersom hon aldrig vill ha sex. så kanske hon lyssnar

Om du börjar ta hand om dig själv först och sätter dig själv först (ja förutom barnen då) så kommer nog din fru märka dig mer.

• Familjesus
    Anonym (Så jäkla less nu) skrev 2023-12-21 06:30:05 följande:
    Rädslan för att såra barnen för hon kommer att vända dem emot mig när hon sitter i en hyresrätt och är bitter på livet. Just nu står jag bara ut och tar en dag i taget. Om vi bara var vänner hade det inte varit några problem. Hon är en helt OK vän som man inte ska bo ihop med. 
    Fast du kan ju inte ta ansvar för hennes känslor. Det där känns mer som en ursäkt för att slippa ta tag i problemet på riktigt.

Du har väl också ett inflytande över barnen, de kommer så småningom säkert märka att du mår bättre om ni delar på er och de äldre känner kanske redan idag att det inte är toppen mellan er. 

Ge henne en sista chans, förklara hur du känner, föreslå familjeterapi och var tydlig med att du vill skiljas om ni inte kan lösa era problem. Hon verkar vara en sån som inte tar tag i saker förrän det blir ett ultimatum.

Du skulle också själv kunna söka terapi för att få stöd i dina tankar och hur du ska gå vidare.

Kanske behöver hon ett riktigt wake-up-call för att ta tag i sitt eget liv (känns som att hon är en "slacker"). Och kanske är kärleken mellan er slut och ni båda (även om hon inte tror det just nu) skulle må bättre av att dela på er och kanske hitta kärlek på annat håll.
  • Agda90
    Anonym (Så jäkla less nu) skrev 2023-12-20 21:06:43 följande:
    Vill skilja mig
    Jag är så less på min relation nu. Fyra barn från tonåren till småbarnsåldern. Allt har varit bra tills de sista fyra åren. Villa, jobb och allt. Massa hushållsarbete och noll samliv. Sen vi fick vårt sista barn för tre år sedan har min sambo glidit iväg in i en mammaroll som endast går ut på att vara barnen till lags. Vi har skilda sovrum eftersom hon tycker att de ska sova i vår säng och det går inte att sova när sängen är full av barn som sparkar och vänder sig hela tiden. Vi har inget samliv längre. Hennes lust är helt obefintlig och hon kommer med moralkakor så fort jag bara nämner ordet sex. Hon tänker inte ändra på sin inställning, istället borde jag anpassa mig efter henne tycker hon. Själv behöver hon aldrig anpassa sig och jag upplever henne som att hon tycker sig stå långt över mig sedan ett par år tillbaka. Vi har sex kanske 5-6 gånger per år och hon är hur nöjd som helst med det. Vi har pratat om att hitta en gemensam frekvens och det känns som hon är med på det men dagen efter så är allt som bortblåst. Jag tycker fel om det mesta och borde ha gjort annorlunda. Det är hennes standard. Jag gör fan allt hemma och drar dessutom in stålarna. Ibland undrar jag om hon är psykopat eller bara jäkligt dålig på att samexistera. Vi kommer ingenstans. Hon vill gärna ha alla bekvämligheter man kan få av en relation med vill inte ge ett skit för att vår relation ska fungera. Känner mig så grymt ensam och ledsen och irriterad på allt. Finns det fler som känner igen sig och hur har ni tacklat problemen? 
    Sitter din fru på röven hela dagarna och lyfter inte ett finger? Inget jobb heller?
    Bara en undran

Om du känner att relationen inte fungerar så finns det två alternativ:
    1. Familjerådgivning
    2. Skilsmässa efter familjerådgivning
    3. öppen relation

Eftersom ni har barn bör ni skiljas (om det blir aktuellt) på ett sätt så att ni inte förpestar barnen (ursäkta ordvalet).
    Ett annat alternativ är att ha ett öppet förhållande, eftersom du verkar sakna samlivet.

Om det verkligen stämmer att du gör ALLT hemma så är det även läge att fördela hushållssysslorna mellan er.
  • Anonym (Hmm)
    Du kan inte styra vad hon gör eller inte gör. Du kan inte leva så här i vadå, 15 år till?? Glöm det. Livet är för kort för att lida, och det gör du. Du blir psykiskt misshandlad och behöver söka hjälp. Jag vet inte vilka hjälplinjer som finns för män men jag skulle faktiskt vända mig till kvinnofridslinjen eller liknande för att fråga om de vet, eller googla. I värsta fall kan du prata med jourhavande präst, de har tystnadsplikt!
  • Mandel

Det fungerar inte så. Barn är inte dumma ska du veta.
    Mina barn var visserligen 12 och 15 när jag valde att lämna, men de är väl medvetna om att det är jag som alltid funnits där för dem och de vet att de alltid är och varit sedda och bekräftade av mig. Jag tar mig tid!

Och de har själva kommit på att pappa är som han är och att han numera "mobbar" mig enligt dem. Det har deras vänner också märkt...
    De tycker att pappa och hans nya är skitfåniga, svåra att ha att göra med osv. Och det har de kommit fram till själva utan att jag sagt det - även om jag tycker lika...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Du kan vända det)

Förstår dig, har haft ungefär samma problem. 

Men jag har lyckats vända det och vår relation nu är absolut inte perfekt, men jag mår bra igen i den. Och vi har hittat en liten gnista igen. Inte något jag förväntar mig ens efter alla dessa år och barn men det är fantastiskt. 

Några tips jag fick av vår relationsrådgivare: 

- Vad är det positiva med din partner? Vad gör hon som hon är bra på? Är hon en fantastisk mamma? Omtänksam? Rolig? Snäll? 

- Var överdrivet positiv till de bra sakerna. Försök att se henne ur ett nytt perspektiv. 

- Skriv ner en lista på saker som du vill förändra och ta fram de tre absolut viktigaste punkterna. Se till att en av dem förbättras i taget. Förändring tar tid och man tar ofta ett steg fram och två bak i början. Ha tålamod och tilltro. 

- Beröm varandra och var överdrivet snälla. Gjorde hon en kopp kaffe till dig? SNällt. En bra vana kan man öva på lika väl som en dålig. Börja uppskatta varandra och säg det högt till varandra. När ni gjort det ofta kommer det tillslut kännas mer naturligt och ni båda blir glada av det och kommer spontant vilja göra mer för varandra. 

Och angående sexet. Fråga henne vad som gör henne sugen. Försök att få henne att sätta ord på det. Kanske är det närhet som inte behöver leda till sex. Massage, kramar, hångel utan att du rör vid hennes bröst/mellan benen. Bara få igång henne och gör inga försök till att ligga sen. Det väcker lust, tro mig! Säg att hon är vacker, fin i håret, eller vad som helst men låt det vara äkta (men spä gärmna på lite). Om en kvinna känner sig attraktiv så kommer hon slappna av mer och känns sig mer sexuell. det är min erfarehet! 

Svar på tråden Vill skilja mig