• Anonym (Oturen)

Kan man flytta mensen?

Jag har en fråga om mens.. 

Jag har hormonspriral (Mirena) och mensen kommer ungefär var 4 vecka, det är inte speciellt mycket men den kommer.

Jag är barnfri varannan helg och som det är nu så infaller alltid mensen på min ena barnfria helg.. 

Jag har börjat dejta och då ses vi främst två helger i månaden och det är så himla tråkigt att jag då en av två helger har mens.. 

Går det på något sätt att ändra sin cykel så att mensen kommer tidigare/senare? 

• Svar på tråden Kan man flytta mensen?
  • Anonym (ja)

Det finns ju tabletter som man förskjuter mens med, superenkelt. Primolut-nor. Man kan få dem digitalt av läkare. 

Men hur det funkar ihop med hormonspiral har jag ingen aning om. 

• Anonym (XXX)

Om man äter p-piller kan man fortsätta äta de verksamma pillren (i stället för sockerpillren) några dagar extra, och sedan släppa fram mensen.Men i och med att du redan har en hormonutsöndrande spiral, kan du inte börja ta p-piller dessutom. 

I och för sig skulle du kunna skaffa ett pessar, om du hinner få en tid, då kan du tvätta dig innan sex och sätta in pessaret, det stoppar ju upp.

Men visst måste den här mannen, om han är en bra man, stå ut med att du har mens - och särskilt om den inte är så riklig? Det är ju bara att lägga något absorberande under i sängen, t.ex. ett tjockt och hopvikt frottébadlakan.

• Anonym (Oturen)

Vet att det finns läkemedel för art förskjuta men känns dumt att ta det varje månad, tänkte om det fanns något sätt att flytta den ?för alltid?.. Men tack för tips, kanske ska kolla upp det ändå! 

Pessar har jag aldrig hört om, det ska jag se vad det är, tack! 

Nej alltså han har inte sagt ett ord om detta alls, det är enbart mitt problem. Jag tycker att det är tråkigt (och har mindre sexlust under mens) men det går ju att lösa som du säger men i en drömvärld skulle jag helst vilja flytta den liiite.. 

• Pollen
    Anonym (Oturen) skrev 2023-12-21 10:00:33 följande:

Vet att det finns läkemedel för art förskjuta men känns dumt att ta det varje månad, tänkte om det fanns något sätt att flytta den ?för alltid?.. Men tack för tips, kanske ska kolla upp det ändå! 

Pessar har jag aldrig hört om, det ska jag se vad det är, tack! 

Nej alltså han har inte sagt ett ord om detta alls, det är enbart mitt problem. Jag tycker att det är tråkigt (och har mindre sexlust under mens) men det går ju att lösa som du säger men i en drömvärld skulle jag helst vilja flytta den liiite.. 

Nu vet jag inte om läkemedlet fungerar när du har spiral. Om den gör det, så gör ju läkemedlet att du skjuter på mensen ?för alltid?. Då fortsätter mensen i sin nya rytm därefter. 
    Men som sagt, osäker om det fungerar så med spiral.
    Lycka till med dejtandet :)  
Svar på tråden Kan man flytta mensen?