Anonym (PMS) skrev 2023-12-22 15:58:49 följande:
Hur ska jag hantera hennes PMS?
Min sambo lider av en extrem PMS från helvetet. När hon har PMS måste man vara på mils avstånd från henne för oavsett vad jag gör hittar hon fel. Det kan vara att jag står och lagar mat och mitt i matlagningen blir hon förbannad för att jag inte diskar, går jag och diskar mellan varven blir hon arg för att jag inte koncentrerar mig helt på matlagningen och så vidare. Det har till och med gått så långt att jag varit tvungen att sova hemma hos en kompis för hon var så jävla arg hela tiden. Och ingenting hjälper utan man måste bara vänta ut hennes PMS. När hon blir arg kan hon faktiskt säga saker som på riktigt sårar mig, typ av hon funderar på att göra slut eller att hon kastar ut mig och min kläder i trapphuset...
Efteråt skäms hon och brukar i regel skämta bort allting, men jag har berättat för henne att detta verkligen sårar mig och att vi måste hitta en lösning för annars kommer det inte att gå!
När hon inte har PMS har vi jätteroligt och jättemysigt tillsammans. Vi på alla sätt skapta för varandra för vi har samma värderingar, samma livsmål och vi har ett fantastiskt sexliv. Så mellan hennes PMS är allting verkligen helt fantastiskt, men hennes PMS gör mig så förbannat trött.
Kan någon hjälpa mig?
Jag har sj PMDS (men mer inåtagerande självmordsvarianten), det finns mkt liten hjälp att få, men den typ av ssri preparat som tas cykliskt kan hjälpa. Ett besök hos gynekolog med förberedd cykeltracking innan - brukar räcka med typ 3 cykler där man dagboksför måendet. Om du följer med så kan du ju ge din bild av det hela.
Du har absolut rätt att sätta ultimatum, söker hon inte hjälp så gör du slut. Pmds är ett helvete för alla inblandade, det brukar även förvärras ju äldre man blir och när man fått barn.
Hon är drabbad men hon behöver ta ansvar. Prata med henne när hon inte har pmds, lugnt och sakligt med fokus på att du bryr dig och att det inte fungerar längre för din del, med lösningen gynekologbesök och prova cyklisk SSRI premalex för pmds.