• Anonym (Kan det vara PTSD?)

Hur tar man reda på om man har PTSD

Någon här som vet hur man kan få veta om man har PTSD? Efter att någon förde det på tal med mig så tror jag mer och mer att jag kan ha detta.

Beskriver lite kortfattat mitt liv.

Blev väldigt mobbad som liten och hade endast 1 riktig vän tills jsg började 7:an. 

Då kom en ny tjej till klassen som blev min bästis hon lyckades sedan få mig att bli vän med flera. Min var alltid blyg och hade otroligt dåligt självförtroende och självkänsla.

Träffa en kille runt 20 års ålder och får med honom mitt första barn. 
    Han förnekar faderskap och kräver faderskapsprov, som bevisar att han är fadern till 99.99%.

Han utsätter mig både för psykisk och fysiks misshandel, både i och efter förhållandet .
     Särskilt psykisk, med hot och trakasserier.

Träffar en ny man som jag får barn nr 2 med han lämnar mig som gravid trots att de främst var han som uttryckte att vi borde skaffa barn tillsammans. 
    Barn nr 1 pappa fortsätter under denna tid att misshandlad mig psykisk.

Några år efter barn nr 2 träffar jag min sambo som jag lever med fortfarande. 
    Vi får 3 barn tillsammans. 
    Fader 1 är fortfarande igång och jävlas.  Detta pågår tills barn nr 1 blir tonåring, då flyttar han från Sverige.

Barn nr 2 förlorar jag nästan i en svår trafikolycka 2010.
    Barnet är idag mulithandikappat och har assitans dygnet runt.
    2015 blir en nära bekant till mig mördad och  2016 tar min bästa vän livet av sig.

Har under denna tid fått en ADHD diagons som jag inte längre medicinerar och tycker att detta fungerat väldigt bra.

MEN! När något händer inom familjen som allvarlig sjukdom eller olyckshändelse eller dylikt så får jag svår ångest,stress och sömnproblem .
    Jag blir även väldigt lättretlig , känner mig otillräcklig och misslyckad. 
    Har svårt med relationer och får även tryck över bröstet och kan tycka jag får svårt med att få luft.

Tog upp detta med en kurator som säger att jag borde kontakta psykiatrin och överväga att medicinera min adhd.
    Men tycker inte alls detta är typsikt adhd och jag fungerar alldeles utmärkt och har gjort i flera år. De är bars vid kritiska situationer som jag får stark ångest. 
    Hoppas någon orkar läsa🙏💕

• Svar på tråden Hur tar man reda på om man har PTSD
  • Anonym (l)
    Anonym (Kan det vara PTSD?) skrev 2023-12-26 15:19:40 följande:

MEN! När något händer inom familjen som allvarlig sjukdom eller olyckshändelse eller dylikt så får jag svår ångest,stress och sömnproblem .
    Jag blir även väldigt lättretlig , känner mig otillräcklig och misslyckad. 
    Har svårt med relationer och får även tryck över bröstet och kan tycka jag får svårt med att få luft.

Tog upp detta med en kurator som säger att jag borde kontakta psykiatrin och överväga att medicinera min adhd.
    Men tycker inte alls detta är typsikt adhd och jag fungerar alldeles utmärkt och har gjort i flera år. De är bars vid kritiska situationer som jag får stark ångest. 
    Hoppas någon orkar läsa🙏💕

Jag förstår inte riktigt, du beskriver reaktioner som är normala att få vid svåra situationer. Plus lite ångest som du inte beskriver närmare. ADHD:n hjälper säkert inte till om du med medicinering får lite lugnare i huvudet men vill du inte så vill du inte.
Svar på tråden Hur tar man reda på om man har PTSD