• Anonym (Fundersam)

Stanna eller skilja sig?

Jag och min man hade i början av vår relation extremt mycket passion och hittade många gemensamma nämnare för vad vi ville av livet och framtiden och hur vi såg på världen. Vi ville resa, skaffa hus, bilda familj och vi båda är väldigt spontana och orädda att testa nya saker. Men vi har extremt olika bakgrunder, olika sätt att kommunicera, olika behov av närhet och olika sätt att framföra åsikter på. Han är väldigt rak och hård medan jag är mycket mer försiktig och diplomatisk. Detta resulterar i att vi dagligen hamnar i små konflikter som uppstår pga irritationer. Jag känner mig väldigt förminskad ofta, han tycker jag överreagerar. Jag känner mig inte sedd eller att jag får någon som helst närhet om jag inte ber om det (eller om han vill ligga). Om jag är ledsen kan han total ignorera det eller frågar inte vad det är. Han har ett uselt morgonhumör vilket jag alltid försöker bortse ifrån, men när vi möts igen efter jobbet har han ofta det kvar. Han måste ha allt på topp för att han ska skratta och vara glad och han skulle aldrig lägga sitt humör åt sidan för att skapa en trevlig stämning hemma. Han kan tjura ett eller två dygn över ett tjafs och under den tiden håller jag på att implodera. 

Jag känner att vi inte har mycket glädje eller kärlek till varandra under för många och långa stunder utslaget på ett år. Men visst kan vi också skratta och var kärleksfulla men det är mer vanligt att vi är irriterade på varandra och tjafsigt. 

Det är inte en relation jag vill ha och vi har pratat om våra problem med kommunikation, närhet och reaktion massvis av gånger. Men trots hur mycket vi tycker att vi kommit på lösningar så faller vi alltid tillbaka i samma hjulspår. Vi har pratat om terapi men det slutar alltid med att han säger att det är bortkastade pengar. Och helt ärligt är jag inte säker på att vi kommer att kunna få den hjälp vi behöver eftersom vi belyser våra problem så ofta och hittar lösningar. Men jag torr kanske att vi inte är villiga eller kapabla till att göra de uppoffringar eller förändringar som krävs. 

Min man tycker att vi ska tänka långsiktigt och se att detta är en period. Jag känner mig för nedstämd i vår relation för att känna samma sak. Min energi slukas varje dag av hans humör och våra tjafs, det går ut över mina övriga relationer och jobb för jag är helt uttömd. Som tur är lyckas vi hittills hålla tjafs efter att vårt barn somnat. 

Min fråga är om man kan lära sig att leva med någon för att man inte klarar av tanken på att behöva se sitt barn enbart varannan vecka? Kan man förhålla sig till strategier som gör att man inte blir besviken eller tar åt sig av sin partners kommentarer eller beteende och mer fokusera på sitt barn och sig själv? Om vi inte hade haft barn hade jag skiljt mig, det är jag ganska säker på. Men jag kommer inte göra det nu om det inte skulle bli sämre förstås, för jag vill absolut inte vara ifrån mitt barn så mycket. Då vill jag hellre försöka hålla upp en ok nivå i relationen så pass att jag kan känna mig lycklig ändå även om det är falskt mot honom. Även om jag verkligen saknar att känna mig älskad så kan jag leva utan det om jag får vara med mitt barn varje dag. 

Är det någon som gått igenom liknande känslor eller relation och som fått det att fungera, vända eller ta sig igenom relationen utan att ta kål på sig själv? 

Tack för er input. Känner mig rätt uppgiven. 

• Svar på tråden Stanna eller skilja sig?
  • Fjäril kär

Vi är många som aldrig kört varannan vecka nånsin för att det inte funkat för barnen oavsett om dom varit bebis eller tonåringar.  Det finns åtskilliga varianter av växelvis boende som oftast fungerar mycket bättre än varannan vecka. 

Tänk också på att många barn också har enbart helg-förälder också för att det varit bäst så. Man kan ha gott samarbete och fixa allt annat ändå men ändå är helgpappa bästa sättet. 

Samt tyvärr också varianten att engagerade föräldrar plötsligt inte vill vara förälder alls överhuvudtaget efter skilsmässa och barnet bor på heltid hos den ena...  

Så att gömma sig bakom argument om varannan vecka för barnet är inte hållbart i längden när det finns så många andra varianter som kan vara ännu bättre för barnets bästa. 

Frågan är bara krasst sett hur ni funkar som föräldrar på varsitt håll och om det överhuvudtaget kommer finnas samarbete och kontakt mellan er om det ser ut såhär just nu när ni ändå fortfarande är en familj?  Handen på hjärtat?  

• Anonym (M)

Jag rekommenderar att du, om du väljer att stanna, gör det för din egen skull och inte för barnets skull. Ställ ultimatum om hur du vill ha det för att stanna. Var extremt tydlig med dina behov. Män är bra, men är helt blåsta i tankeläsning. Jag fick berätta basics för min man. Nu ger han mej vad jag behöver. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-12-28 16:51:52 följande:
    Barn har sina perioder givetvis och barn är barn - men det kan vara värt att stanna upp och reflektera över att barnets klängighet kan bero på att det snappar upp vad som händer er vuxna hemma. Din sinnesstämning smittar av sig givetvis även om det inte är bråk. Barnet känner att nånting inte stämmer och agerar på det. 
    Det har ju visat sig i undersökning forskning att till och med bebisar under 1 år snappar upp sin omgivnings sinnesstämning och även som bebis reagerar på bråk, våld, depression , förlossningspsykoser och annat med tydliga signaler . 
    Så underskatta inte ditt barn även om det är litet. 

I övrigt rekommenderar jag att för din egen skull och för ditt barns skull gå och prata med någon på egen hand. Vissa familjerådgivare tar emot enskilda besök också. Så får du chans att prata ut och få nya perspektiv att tänka kring.  Framförallt kan det vara nyttigt att ta reda på hur en separation går till rent praktiskt så du inte går omkring och tror en massa saker som inte stämmer. Tex just att man faktiskt inte måste ha varannan vecka bara för att man separerade.  Det finns ingen sån lag.  Ingen kan tvinga varken dig eller ert barn till det. 

Tack, det var ett bra tips. Att gå på egen hand kan ge mig styrka och kunskap att ta smartare beslut. Och skönt förstås att få prata och kanske få lite mer verktyg. Det kan vara en start som gör att min man inser allvaret lite bättre också. 

Och allt du säger angående sinnesstämning är något jag tar i beaktning. Jag vet att jag är allt för bra på att skådespela hemma, men det till trots så finns det begränsningar för hur mycket man kan filtrera förstås. 

• Anonym (Fundersam)
    Fjäril kär skrev 2023-12-28 19:12:26 följande:

Vi är många som aldrig kört varannan vecka nånsin för att det inte funkat för barnen oavsett om dom varit bebis eller tonåringar.  Det finns åtskilliga varianter av växelvis boende som oftast fungerar mycket bättre än varannan vecka. 

Tänk också på att många barn också har enbart helg-förälder också för att det varit bäst så. Man kan ha gott samarbete och fixa allt annat ändå men ändå är helgpappa bästa sättet. 

Samt tyvärr också varianten att engagerade föräldrar plötsligt inte vill vara förälder alls överhuvudtaget efter skilsmässa och barnet bor på heltid hos den ena...  

Så att gömma sig bakom argument om varannan vecka för barnet är inte hållbart i längden när det finns så många andra varianter som kan vara ännu bättre för barnets bästa. 

Frågan är bara krasst sett hur ni funkar som föräldrar på varsitt håll och om det överhuvudtaget kommer finnas samarbete och kontakt mellan er om det ser ut såhär just nu när ni ändå fortfarande är en familj?  Handen på hjärtat?  

Tack för input.

Vi har haft ett samtal om att skilja oss vid ett tillfälle, i somras efter vårt största gräl, och jag ville prata med honom rent praktiskt hur vi i så fall skulle gå vidare, och han var väldigt tydlig med att han skulle ha vårt barn exakt lika många dagar som mig. Jag är ganska säker på att han skulle hålla den ståndpunkten hårt. Sedan vet jag förstås inte hur tingsrätten skulle döma, men gissningsvis utgår de från att barnen ska ha samma tillgång till sina föräldrar. Därför räknar jag just nu ifrån att vi skulle ha 50/50. Men, hur han skulle reagera vid en skilsmässa kan jag inte veta 100%. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (sopp) skrev 2023-12-28 16:25:13 följande:

Det är nog dött lopp för oss tyvärr :-/ 

hur har ni det nu under julen ? Är ni båda lediga eller jobbar ni ? 

om Ni båda är hemma så kanske det är läge att ta ett snack men han ikväll så att han förstår allvaret?

Trist! 

Vi jobbar varannan dag och varannan dag hemma med vårt barn. Jag ska försöka landa i mina tankar och samla ihop mer information om familjerådgivning m.m. så jag kan presentera något färdigt förslag - och ett ultimatum. Hur jag nu ska göra det vet jag inte :/ 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (M) skrev 2023-12-28 19:25:36 följande:

Jag rekommenderar att du, om du väljer att stanna, gör det för din egen skull och inte för barnets skull. Ställ ultimatum om hur du vill ha det för att stanna. Var extremt tydlig med dina behov. Män är bra, men är helt blåsta i tankeläsning. Jag fick berätta basics för min man. Nu ger han mej vad jag behöver. 

Ja men hur gör man det bäst, om man redan sagt flera gånger vad men behöver oc vad man inte klarar av? Det blir liksom en sån liten förbättring precis efter, i någon vecka, sen sakta men säkert tillbaka tillbaka till ruta ett. Tar jag upp det igen får jag ofta höra "det är så jag är - acceptera det". 

Gör man en lista? Eller handlar det bara om att vara konsekvent? Obestämd

Grattis till dig! 

• Fjäril kär
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-28 21:05:47 följande:

Tack för input.

Vi har haft ett samtal om att skilja oss vid ett tillfälle, i somras efter vårt största gräl, och jag ville prata med honom rent praktiskt hur vi i så fall skulle gå vidare, och han var väldigt tydlig med att han skulle ha vårt barn exakt lika många dagar som mig. Jag är ganska säker på att han skulle hålla den ståndpunkten hårt. Sedan vet jag förstås inte hur tingsrätten skulle döma, men gissningsvis utgår de från att barnen ska ha samma tillgång till sina föräldrar. Därför räknar jag just nu ifrån att vi skulle ha 50/50. Men, hur han skulle reagera vid en skilsmässa kan jag inte veta 100%. 

Detta är ett helt vanligt skitstövelargument som handlar om härskartekniker och att försöka skrämma . Han kan inte ensam bestämma ett skit överhuvudtaget när det gäller ert barn. Punkt. Kommer aldrig hända.  
    Barnet har rätt till båda föräldrarna ja men som sagt det finns ingen tvingande lag what so ever som tvingar till varannan vecka.  
    Oftast används detta argument för att ta udden av beslutet om skilsmässa.  Det blir ett hot. Och det fungerar oftast fast det är ren lögn.
    Många män och kvinnor inser den hårda vägen sen att lagen är tydlig och klar vad avser vårdnad, boende och umgänge och att hot om varannan vecka snarare kan vara en orsak till att en förälder får hela boendet och den andra knappt umgängesrätt... 
    Han använder helt enkelt ert barn som gisslan att förhandla om när du pratar om skilsmässa...  bara DET skulle få mig att flytta ut redan igår. Rövhatt... 
  • Fjäril kär
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-28 21:05:47 följande:

Tack för input.

Kan tillägga att detta är precis varför du behöver själv gå iväg och skaffa samtalskontakt så du får korrekt information om hur en skilsmässa går till och vilka rättigheter du faktiskt har så du inte går runt och tror på skrämselpropaganda som nån sanning. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-28 21:16:10 följande:

Ja men hur gör man det bäst, om man redan sagt flera gånger vad men behöver oc vad man inte klarar av? Det blir liksom en sån liten förbättring precis efter, i någon vecka, sen sakta men säkert tillbaka tillbaka till ruta ett. Tar jag upp det igen får jag ofta höra "det är så jag är - acceptera det". 

Gör man en lista? Eller handlar det bara om att vara konsekvent? Obestämd

Grattis till dig! 

Om detta ska funka måste du vara konsekvent . Du måste mena det du säger - varje gång. Stå för det du tycker och du måste vara beredd på att ta konsekvenserna av det - varje gång. 
    Annars blir det exakt så som ni haft det. Han vet att han  inte behöver ändra sig för du stannar ju ändå oavsett. Så varför skulle han bry sig? 

Hota/lova inte saker du inte har för avsikt att hålla , han lär sig bara att det du säger är skitsnack,  lögner och han tappar respekt för dig mer mer för varje gång.  Snart (om ni inte redan är där där) kommer han använda dina ord emot dig och håna dig  att du är för feg för att lämna honom och om du skulle försöka  tar han barnen (inget han tänker göra men han vet att du inte vågar ifrågasätta det just för att du än så länge inte lämnat honom) 
  • Anonym (for better or for worse)

Jag känner igen mig väldigt mycket i din situation TS.
    Jag lever själv i ett förhållande jag borde ta mig ur av olika orsaker, men det är just det där... delarna man inte vill vara utan. I ditt fall barnen.

Jag brukar försöka se på det såhär...

När jag lämnade min sambo förra gången (vi är ihop igen och åren går men... det är dags igen tyvärr) sa hon att det var värre att bli lämnad av den man älskar, än att ens bästa vän dör. För när vänner dör gör den det för alla och man kan sörja tillsammans. Nu var det som att jag dog för henne, men att någon annan skulle så småningom få ha mig i sitt liv istället och att hon skulle se det utifrån, men inte få vara en del av det. (försök se bilden. det är givetvis hemskt om en kompis skulle dö)

Om vi börjar med att vi ju bara har ett liv (vad vi vet) så är man ju skyldig att leva det på ett sånt sätt att man slipper sitta där sen och ångra att man inte gjorde si eller så.
    Om du tänker att du stannar med din man i 20 år till. Hur stor chans tror du det är att du ångrar det kontra att du tycker att det var ett bra beslut?
    När du tar ställning till det måste du plocka bort barnen ur ekvationen.

Om vi nu blandar in barnen i det hela.
    Säg att ni delar på er. Både du och pappan tycker för hoppningsvis att 50/50 är det enda rätta.
    Då handlar det i några år (beroende på hur gamla barnen är) om att du inte kommer träffa barnen hela tiden. Men för att återknyta till det min sambo sa, så är dom inte borta ur bilden helt. Du kommer få vara med dom jättemycket.
    Hantera veckorna utan barnen så som man gör med sorg. Att det är outhärdligt emellanåt, men att det i längden blir lättare.
    Huvudsaken är att ni föräldrar kan samarbeta och fortsätta ha en bra relation.
    Det är ju inget som säger att inte du kan hämta i skolan och skjutsa till träningar även om dom är hos pappan. Dom kan vara hos dig om han ska jobba över. Om han ska träna. Om han ska... på dejt.

Livet är för kort för att kasta bort det på någon som inte jobbar mot samma mål och som ger allt. (Ska jag säga...)

Jag har länge tänkt att jag aldrig kommer hitta den där perfekta tjejen och då tänker jag att det lika gärna kan vara. Nu har jag istället försiktigt börjat fantisera kring hur hon skulle kunna vara om jag såg henne som om hon dök upp som ett tomt blad en vacker dag. Jag skulle inte veta vilka egenskaper hon hade förrän jag lärde känna henne, men jag skulle se hennes varma utstrålning, hennes busiga leende...
    Då kändes det helt plötsligt lite lättare.
    Det kanske inte är kört ändå.
    Det kanske fortfarande finns tid att hitta den där passionerade tjejen att diskutera livets alla frågor med. Högt som lågt. Någon att skapa en framtid med. Någon med ett driv. Någon att bilda ett team med. 
    Någon som visar att hon värdesätter mig och allt jag gör för henne.

Vad tror du?

• AnnaSthlm

Det låter som att ni delar mål och värderingar men brister i kommunikationen. Det blir enysnöbollseffekt. 
    Jag hade börjat med egen terapi. Hitta dina triggerpunkter som gör att känslor tar över och ni båda blir som två sändare och noll mottagare. 
    I den processen kommer du att kunna se relationen i ett annat ljus och fatta beslut utifrån vad du vill snarare än utifrån vad du försöker att undvika att känna. 
    Kram! 

• Anonym (M)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-28 21:16:10 följande:

Gör man en lista? Eller handlar det bara om att vara konsekvent?  // Obestämd

Grattis till dig! 

Du måste ta minst lika stor plats som han. Du måste få utrymme för dej och ditt. Jag har tagit grymt stor plats i vårt förhållande nu och så får det vara, annars orkar jag inte va kvar och det vet han. Han accepterar det för att han vill ha förhållandet och mej. Jag vill ha han med, så länge han accepterar mej som den jag är. Jag kan väl nästan citera din man i det, eller hur? Jag har helt enkelt krävt sånt som jag aldrig trodde han skulle ställa upp på. Men det gör han! Vad ställer du upp på? Hur vill du ha det? Vad behöver du?
Svar på tråden Stanna eller skilja sig?