• Swedman

    Förlovningsringar som "present". Rätt?

    Jag och min tjej har pratat om att gifta oss. Vi båda vill. Hon kommer hem snart från en längre tjänstgöring och jag har faktiskt köpt in ett par förlovningsringar. Kanske inte helt rätt? Hur som helst så har jag en mycket fin ask som jag hittat på Loppis. Den är av glansig porslin med blommor och hörn, kanter av guld. Ett litet knäppe finns för att öppna locket. Asken är typ mindre än en tändstickask. I den har jag tänkt fälla in svart skumgummi och placera guldringarna där.  Vid lämpligt tillfälle(!) efter att hon kommit hem och landat så har jag tänkt säga så att "Jag har nåt här..." och överräcka asken. När hon öppnar så frågar jag "Vill du gifta dig med mig?".


    Är detta ett sätt som är ok?  Ialla fall lär väl "vinken" vara tydlig. Frågan kanske är fånig men ibland är jag helt fel ute och det är bra att få reda på det då.

  • Svar på tråden Förlovningsringar som "present". Rätt?
  • Anonym (Hmm)

    Är du på riktigt...? De allra flesta tjejer vill välja ring själva!

    Inget fel på asken eller att du tänkt fråga henne men alltså, hur säker är du på att hon kommer att gilla de ringar du har köpt...? Kan bli väldigt cringe...

  • Swedman
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-29 12:32:21 följande:

    Är du på riktigt...? De allra flesta tjejer vill välja ring själva!

    Inget fel på asken eller att du tänkt fråga henne men alltså, hur säker är du på att hon kommer att gilla de ringar du har köpt...? Kan bli väldigt cringe...


    Jag är riktig. Ja, jag hade faktiskt tänkt det också att typ gå ut tillsammans och välja ringar. Det blir ju ingen riktig "grej/händelse" och verbalt fråga henne utan att ge henne nåt i samband med frågan. 
    Orsaken till denna metod är att den funkade otroligt bra tidigare i ett annat liv. 
  • Anonym (Mimmi)
    Swedman skrev 2023-12-29 15:40:51 följande:
    Jag är riktig. Ja, jag hade faktiskt tänkt det också att typ gå ut tillsammans och välja ringar. Det blir ju ingen riktig "grej/händelse" och verbalt fråga henne utan att ge henne nåt i samband med frågan. 
    Orsaken till denna metod är att den funkade otroligt bra tidigare i ett annat liv. 
    Oj, så du upprepar frieriet?
    Hoppas att hon aldrig får reda på det bara, då lär du ligga pyrt till.
  • Anonym (Hmm)
    Swedman skrev 2023-12-29 15:40:51 följande:
    Jag är riktig. Ja, jag hade faktiskt tänkt det också att typ gå ut tillsammans och välja ringar. Det blir ju ingen riktig "grej/händelse" och verbalt fråga henne utan att ge henne nåt i samband med frågan. 
    Orsaken till denna metod är att den funkade otroligt bra tidigare i ett annat liv. 
    Fast det var ju ditt EX. Den här tjejen kan mycket väl tänka annorlunda.
  • Cereal Killer

    Jag hade blivit jätteglad och tyckt att det var extra gulligt att du ansträngt dig med asken. Sen är det klart att det finns en risk att hon inte gillar ringen eller att den inte passar, eller att hon rent av inte vill förlova sig. Men hur kul vore livet utan lite risktagande ibland? Kör på!

    Sen vill jag tipsa om att vara tydlig i samband med att hon får dem. Är det ett frieri eller bara en förlovning där du egenrligen inte avser att gifta dig? Ordet betyder olika saker för olika människor, så ta upp det på en gång om du inte redan är säker på att ni är överens. 

  • Maac
    Swedman skrev 2023-12-29 10:58:38 följande:
    Förlovningsringar som "present". Rätt?

    Jag och min tjej har pratat om att gifta oss. Vi båda vill. Hon kommer hem snart från en längre tjänstgöring och jag har faktiskt köpt in ett par förlovningsringar. Kanske inte helt rätt? Hur som helst så har jag en mycket fin ask som jag hittat på Loppis. Den är av glansig porslin med blommor och hörn, kanter av guld. Ett litet knäppe finns för att öppna locket. Asken är typ mindre än en tändstickask. I den har jag tänkt fälla in svart skumgummi och placera guldringarna där.  Vid lämpligt tillfälle(!) efter att hon kommit hem och landat så har jag tänkt säga så att "Jag har nåt här..." och överräcka asken. När hon öppnar så frågar jag "Vill du gifta dig med mig?".


    Är detta ett sätt som är ok?  Ialla fall lär väl "vinken" vara tydlig. Frågan kanske är fånig men ibland är jag helt fel ute och det är bra att få reda på det då.


    Låter vettigt. Var öppen för att hon kan få byta ring om hon inte gillar den bara. 

    Lycka till!
  • Maac
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-29 12:32:21 följande:

    Är du på riktigt...? De allra flesta tjejer vill välja ring själva!

    Inget fel på asken eller att du tänkt fråga henne men alltså, hur säker är du på att hon kommer att gilla de ringar du har köpt...? Kan bli väldigt cringe...


    Konstig fråga.

    Det är väl jätteromantiskt att fixa allt!?
  • Anonym (Hmm)
    Maac skrev 2023-12-29 18:24:24 följande:
    Konstig fråga.

    Det är väl jätteromantiskt att fixa allt!?
    Inte ett dugg. Jag skulle garanterat bli fruktansvärt missnöjd med att inte ha fått valt min ring själv. Kul att säga till killen att man gärna gifter sig men ringen får vi byta ut.
  • Anonym (Hm)

    Min man köpte min ring utan att jag visste. Det är ju för fan så man friar om kvinnan inte vet om något innan. Jag älskar min. Hade lätt valt en likadan själv

  • Swedman
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-29 16:32:16 följande:
    Fast det var ju ditt EX. Den här tjejen kan mycket väl tänka annorlunda.
    Hon känner mig väl och faktiskt tänkte jag säga att  ringarna är symboliska och att vi går ut och väljer de vi vill ha i guldsmedsaffär dagen efter. Jag tror hon fattar vad jag håller på med. Jag vill ha till en speciell händelse och fråga om hennes hand tycker jag ska innehålla nåt sånt här. Kalla mig tokig men känner jag henne rätt så tar hon det på rätt sätt. Hon är en enkel och lättsam kvinna. 
  • Anonym (Nope)
    Maac skrev 2023-12-29 18:24:24 följande:
    Konstig fråga.

    Det är väl jätteromantiskt att fixa allt!?
    Verkligen inte! Tror att väldigt få vill att mannen ska välja ringen. Min gjorde det. Tyvärr. Hatar den men vill inte såra honom.
  • Swedman
    Anonym (Nope) skrev 2023-12-29 20:42:50 följande:
    Verkligen inte! Tror att väldigt få vill att mannen ska välja ringen. Min gjorde det. Tyvärr. Hatar den men vill inte såra honom.
    Jag tror hon uppskattar själva frågan och stundens allvar mer än ringens utseende.
    Det är en enkel guldring av enklare sort men säger hon ja på min fråga och tar på sig den är hennes svar nog för mig. Som jag skrev ovan kan jag föreslå att vi, för att fira händelsen, vilja ut lite lyxigare ringar. Jag tror hon inte har nåt att säga om det. 
  • Anonym (Nope)
    Swedman skrev 2023-12-29 20:50:43 följande:
    Jag tror hon uppskattar själva frågan och stundens allvar mer än ringens utseende.
    Det är en enkel guldring av enklare sort men säger hon ja på min fråga och tar på sig den är hennes svar nog för mig. Som jag skrev ovan kan jag föreslå att vi, för att fira händelsen, vilja ut lite lyxigare ringar. Jag tror hon inte har nåt att säga om det. 
    Varför frågar du då om du är helt ute och cyklar om du är så säker?
  • Anonym (Hmm)
    Swedman skrev 2023-12-29 20:38:18 följande:
    Hon känner mig väl och faktiskt tänkte jag säga att  ringarna är symboliska och att vi går ut och väljer de vi vill ha i guldsmedsaffär dagen efter. Jag tror hon fattar vad jag håller på med. Jag vill ha till en speciell händelse och fråga om hennes hand tycker jag ska innehålla nåt sånt här. Kalla mig tokig men känner jag henne rätt så tar hon det på rätt sätt. Hon är en enkel och lättsam kvinna. 
    Men köp då något superbilligt så länge!
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-29 20:57:08 följande:
    Men köp då något superbilligt så länge!
    Ja, och var VÄLDIGT tydlig med att ni ska gå och välja ringar TILLSAMMANS!
  • Swedman
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-29 20:57:08 följande:
    Men köp då något superbilligt så länge!
    Precis det jag gjort. 
  • Swedman
    Anonym (Nope) skrev 2023-12-29 20:52:55 följande:
    Varför frågar du då om du är helt ute och cyklar om du är så säker?
    Jo jag lär mig av andra. Är nyfiken på era kommentarer. Hade alla varit negativa hade jag nog tänkt om. Har ångervecka på köpet. Nu var inte alla neggo och då kör jag på med mitt något udda frieri. 
Svar på tråden Förlovningsringar som "present". Rätt?