• Anonym (Osäker)

Kan man bli tvingad till hemsjukvård?

Hej,

Jag har kontakt med psykiatrin och har haft utdelning av min medicin där 2ggr i veckan då min läkare bedömer att jag behöver det för att förebygga intox (deprimerad Bl.a.)

har inte orkat kämpa emot även om jag känner att jag inte behöver det. har haft samtal i samband med upphämtning och det har hjälpt mig komma ut lite.

nu har jag en somatisk sjukdom (som jag haft i flera år utan Att bli tagen på allvar för jag tillhör psykiatrin..) och håller på att få medicin insatt. Psykiatrin menar på att jag MÅSTE få hemsjukvård för att få den medicinen delad. De kan inte dela den åt mig.

jag vill inte. Där går fan gränsen. 

problemet är att jag inte klarar en dag utan medicinen, och det kan vara farligt för mig utan den. 

jag är beredd att vägra medicinen och vara sängliggandes/sittandes för att slippa medicidelning och andra biverkningar. (är sjukskriven) 

Inte det jag egentligen vill, men känner att min integritet är viktigare Just nu.

så, kan jag bli tvingad till detta? Förstår att risken är att min somatiska läkare inte kan skriva ut medicinen jag behöver för hen har fått rekommendation från psyk att inte göra det. 

frågan är då, om psykläkaren då kan sätta LPT eller annan tvångsvård för att denne menar att jag är deprimerad och inte i mitt fulla sinnes bruk, och därför utsätter mig själv för fara genom att inte ta medicinen.

dör inte om jag låter bli att ta medicinen, men det kan ändå vara fara för mitt liv eller skada om jag inte tar den för tuppar av utan den.

• Svar på tråden Kan man bli tvingad till hemsjukvård?
  • Anonym (Ssk hsv)

Jag har varit med om patienter Om har ett öppenvårdsLPT. Då skulle vi ringa polis för direkt inläggning på psyk om patienten nekade sina läkemedel. Och ja, det hände att patienten nekade, polisen hämtade då och körde till psyk.

• Anonym (Sunflora)
    Anonym (Ssk hsv) skrev 2023-12-29 17:10:17 följande:

Jag har varit med om patienter Om har ett öppenvårdsLPT. Då skulle vi ringa polis för direkt inläggning på psyk om patienten nekade sina läkemedel. Och ja, det hände att patienten nekade, polisen hämtade då och körde till psyk.

Då har ni gjort fel. För enligt en annan medlem, här på forumet, i en tråd som diskuteras just nu, så får tvångsåtgärder inte bedrivas inom ÖPT. 
  • Tow2Mater

Har du kollat om t ex läkemedelsautomat skulle vara ett fungerande alternativ?

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Ssk hsv) skrev 2023-12-29 17:10:17 följande:

aha okej, men har det varit somatiska läkemedel?

jag menar, det som händer är att jag svimmar utan Mina läkemedel (Vilket kan kan leda till skada).

jag borde väl få välja själv om jag vill sitta i rullstol eller ta medicinerna? (Som också ger biverkningar kan tilläggas). Och hur ska psyk tvinga mig ta en medicin jag inte vill ha..? 
    Anonym (Sunflora) skrev 2023-12-29 17:12:20 följande:
    Då har ni gjort fel. För enligt en annan medlem, här på forumet, i en tråd som diskuteras just nu, så får tvångsåtgärder inte bedrivas inom ÖPT. 

Har du möjligtvis länk till den tråden?
  • Anonym (Osäker)
    Tow2Mater skrev 2023-12-29 17:29:24 följande:

Har du kollat om t ex läkemedelsautomat skulle vara ett fungerande alternativ?

detta låter kanske löjligt, men jag vill inte ha något sånt. Jag vill ansvara för min medicin själv som alla andra. 

jag Har tillgång till andra farliga läkemedel (som kan ta livet av en) då en familjemedlem tar dessa. Så jag känner bara skulle jag velat ta livet av mig hade jag gjort det. Dessutom skulle jag inte tagit piller hemma och låtit någon i familjen hitta mig! Med hemsjukvård hade risken till och med blivit större för då tänker jag att någon annan kan hitta en isåfall..

(förstår inte deras logik alls! Utdelning 2ggr i veckan av läkemedel, jag kan stå över medicinen en vecka, sen har jag tillräckligt för att avsluta det ändå om jag hade velat..) 

• Anonym

Du kan inte bli tvingad eftersom du inte har tvångsvård.
    Men huruvida en läkare skulle fatta ett sådant beslut om tvångsvård om du vägrar kan vi i tråden ej svara på. 

• Anonym (Osäker)
    Anonym skrev 2023-12-29 19:41:03 följande:

Du kan inte bli tvingad eftersom du inte har tvångsvård.
    Men huruvida en läkare skulle fatta ett sådant beslut om tvångsvård om du vägrar kan vi i tråden ej svara på. 

tack.
Svar på tråden Kan man bli tvingad till hemsjukvård?