• Madleno

    Prednisolon till hund med lymfom

    Min hund har verkat trött senaste tiden och jag fick en akuttid till veterinären igår. Det visade sig tyvärr att min hund hade lymfcancer. 

    Behandling med cytostatika är inte aktuellt då hunden är 12 år gammal och det känns inte rätt att utsätta honom för det. 

    Det fanns även behandling med kortison. Jag blev dock väldigt chockad över beskedet och sa att jag skulle åka hem och diskutera med min fru. 

    Väl "hemma" ringde jag frun. Jag är iväg på en arbetsresa med företaget 140 mil hemifrån. Jag åker hem i slutet av januari. Frugan vill gärna att vi behandlar med kortison då det oftast innebär att hunden blir symptomfri en kort tid, 1-2 månader. Dessutom kommer jag då att kunna hinna hem med hunden så att hon och barnen får ta farväl, och att hunden får avlivas i hemmet där hon känner sig trygg och säker. 

    Nu är problemet att när jag ringde tillbaka till veterinären så hade de stängt. Nu är det stängt i 4 dagar. Jag märker skillnaden på hunden dagligen och är orolig att 4 dagar ska innebära en så stor förändring att kortisonbehandling inte kommer att vara aktuellt. Jag ringde enda beredskaps veterinären i närheten och de hade inte tid igår och inte heller idag. Sen jobbar han mest ned kor, och hästar. Vet inte ens om han kan skriva ut kortison. 

    Jag har själv prednisolon hemma och vet att man behandlar lymfom med 2 mg per kroppsvikt första veckan. 

    Jag funderar på att själv ge henne kortison, för att jag är så rädd att om 4 dagar kommer det att vara för sent. Det finns dock risker med detta.

    1: Innan uppstart av behandling så hade blodprov varit bra för att utesluta att inte lymfomet har spridit sig till njurarna. Om njurarnas funktion är nedsatt är inte kortisonbehandling så käckt.
    2: Veterinären kan skriva ut Medrol som är ett liknande preparat men med mindre biverkningar, som såklart är att föredra om hunden redan har det kämpigt. 

    Pratar med lite olika människor och fått många olika åsikter. 

    Vad tycker ni? Vad kan ske om han får kortison men njurarnas funktion är dålig? Försöker väga risker mot fördelarna vilket är svårt när man inte är insatt. Vill bara hjälpa hunden och förhoppningsvis bli tvungen att skjuta honom på nyårshelgen.. Verkar ju omöjligt att hitta veterinär om han skulle bli jättedålig. Är långt ut i vildmarken i Norrland så att sätta sig i bilen (som han dessutom avskyr mer än något annat) är ingen möjlighet. 

  • Svar på tråden Prednisolon till hund med lymfom
  • Madleno

    Varit vaken inatt för att hålla koll på hunden. Blev chockad som sagt av nyheten så inte kunnat sova. Ursäkta stavfel och särskrivningar, och inkonsistent användande av henne/honom. Det ska va han/honom (Lukas).

  • Dexter dot com

    Personligen hade jag inte försökt hålla liv i honom utan låtit honom somna in så fort som möjligt innan han lider för mycket. Finns ju inga garantier att kortison fungerar utan han lider bara lite längre. 
    Säkert inte det du vill höra men med en 12årig hund långt ifrån akutveterinär med onkolog som kan övervaka är det rättvisaste mot hunden att låta den somna in.

  • Madleno
    Dexter dot com skrev 2023-12-30 07:46:42 följande:

    Personligen hade jag inte försökt hålla liv i honom utan låtit honom somna in så fort som möjligt innan han lider för mycket. Finns ju inga garantier att kortison fungerar utan han lider bara lite längre. 
    Säkert inte det du vill höra men med en 12årig hund långt ifrån akutveterinär med onkolog som kan övervaka är det rättvisaste mot hunden att låta den somna in.


    Förstår absolut hur du menar och jag håller med dig. Saken med lymfcancer är dock att den inte innebär något stort lidande för hunden förens det är i sista stadiet, då det börjar angripa ryggmärgen och andra skelettdelar (och orsakar smärta). Långt innan det sker så kommer hunden att få dö en snabb och smärtfri död. Just nu är han inte där, han skuttar och viftar på svansen när vi går ut, äter med god aptit och vill vara nära mig, kisar och bajsar normalt. Även om jag börjar behandla med kortison så kommer jag givetvis avliva han så fort jag märker att han mår dåligt eller inte vill mer. Jag tänker själv som du och senast jag avlivade två djur avstod jag behandling då jag insåg att det förmodligen skulle innebära både stress och lidande för djuren. Det som gör att kortisonbehandling känns aktuell i denna situation är att det i princip helt och hållet botar sjukdomens symtom (om än bara några månader) och oftast har få eller inga biverkningar. På det sättet kan jag garantera att hans sista tid blir värdig och att han får komma hem till en trygg och säker miljö där familjen har möjlighet att ta avsked. Det känns som att det skulle vara värdigare än att avliva honom här, långt hemifrån och från alla som älskar honom.
  • Anonym (Elisa)
    Madleno skrev 2023-12-30 08:19:22 följande:
    Förstår absolut hur du menar och jag håller med dig. Saken med lymfcancer är dock att den inte innebär något stort lidande för hunden förens det är i sista stadiet, då det börjar angripa ryggmärgen och andra skelettdelar (och orsakar smärta). Långt innan det sker så kommer hunden att få dö en snabb och smärtfri död. Just nu är han inte där, han skuttar och viftar på svansen när vi går ut, äter med god aptit och vill vara nära mig, kisar och bajsar normalt. Även om jag börjar behandla med kortison så kommer jag givetvis avliva han så fort jag märker att han mår dåligt eller inte vill mer. Jag tänker själv som du och senast jag avlivade två djur avstod jag behandling då jag insåg att det förmodligen skulle innebära både stress och lidande för djuren. Det som gör att kortisonbehandling känns aktuell i denna situation är att det i princip helt och hållet botar sjukdomens symtom (om än bara några månader) och oftast har få eller inga biverkningar. På det sättet kan jag garantera att hans sista tid blir värdig och att han får komma hem till en trygg och säker miljö där familjen har möjlighet att ta avsked. Det känns som att det skulle vara värdigare än att avliva honom här, långt hemifrån och från alla som älskar honom.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva egentligen, men jag blev så berörd av det du skrev.. Först så är jag ju ingen veterinär vill jag ju påpeka, men jag har haft hundar under hela mitt liv.. Och min första egna hund dog av cancer..hemma hos oss efter vi hade varit hos vetten. Men han orkade inte ens resa sig upp på slutet.
    Så ganska stor skillnad mot din hund...

    Jag skulle ha testat kortison om det hade varit min hund och han var så pass pigg att han följde med ut och kissade, osv..
    Om han ff orkar med att följa med dig ut, osv så mår han ju i alla fall någotlunda bra skulle jag säga..

    Ta chansen o ge honom chansen att kanske kunna må bra i tex 2 månader och att sen få dö hemma i "lugn och ro" ...

    I vilket fall är det jobbigt, men jag hoppas att det går så bra som det kan åtm..o krama din vovve.. 
  • Madleno
    Anonym (Elisa) skrev 2023-12-30 08:56:45 följande:
    Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva egentligen, men jag blev så berörd av det du skrev.. Först så är jag ju ingen veterinär vill jag ju påpeka, men jag har haft hundar under hela mitt liv.. Och min första egna hund dog av cancer..hemma hos oss efter vi hade varit hos vetten. Men han orkade inte ens resa sig upp på slutet.
    Så ganska stor skillnad mot din hund...

    Jag skulle ha testat kortison om det hade varit min hund och han var så pass pigg att han följde med ut och kissade, osv..
    Om han ff orkar med att följa med dig ut, osv så mår han ju i alla fall någotlunda bra skulle jag säga..

    Ta chansen o ge honom chansen att kanske kunna må bra i tex 2 månader och att sen få dö hemma i "lugn och ro" ...

    I vilket fall är det jobbigt, men jag hoppas att det går så bra som det kan åtm..o krama din vovve.. 
    Tack för ditt fina meddelande. Ja det är väldigt jobbigt. Jag har knappt sovit inatt, men sover på soffan som är hundens favoritställe. Känns bra att vara nära. Han äter som sagt fortfarande, kissar/bajsar och är glad på promenader. Men märker att han sover nästan hela tiden förutom promenaderna. Drömmer och skäller och springer med benen. Skönt att han kan vara på ett annat ställe. 

    Han fick även en injektion Librela igår då han haft ont i höfterna ett tag. Ej velat ge på grund av biverkningar men nu finns inget att förlora, och det känns bra att hans förhoppningsvis ska få bli bättre i höfterna sin sista tid.

    Jag kom på att min ex frus pappa är veterinär. Jag skrev lite skamlöst till henne och förklarade situationen och bad henne fråga sin pappa. Han rekommenderade att ge prednisolon men att se till att hunden kissar som han ska och hålla utkik efter biverkningar, sen på tisdag kontakta veterinären i byn som kan ta blodprov skriva ut Medrol. Så nu har han fått prednisolon. Jag kommer att försöka uppdatera tråden om någon annan skulle hamna i en liknande situation.

    Det värsta är att ingen veterinär finns nästa 3 dagar ens för avlivning. Jag har gevär i rätt kaliber (22LR) och vana vid avlivning. Men vill gärna inte avliva min egna hund. Men skulle det gå helt åt skogen med hans cancer så har jag inget val. Han litar på mig och jag tänker aldrig låta honom lida även om jag tvingas göra något som kommer ärra mig för livet. Be för oss!
  • Anonym (Elisa)
    Madleno skrev 2023-12-30 09:28:30 följande:
    Tack för ditt fina meddelande. Ja det är väldigt jobbigt. Jag har knappt sovit inatt, men sover på soffan som är hundens favoritställe. Känns bra att vara nära. Han äter som sagt fortfarande, kissar/bajsar och är glad på promenader. Men märker att han sover nästan hela tiden förutom promenaderna. Drömmer och skäller och springer med benen. Skönt att han kan vara på ett annat ställe. 

    Han fick även en injektion Librela igår då han haft ont i höfterna ett tag. Ej velat ge på grund av biverkningar men nu finns inget att förlora, och det känns bra att hans förhoppningsvis ska få bli bättre i höfterna sin sista tid.

    Jag kom på att min ex frus pappa är veterinär. Jag skrev lite skamlöst till henne och förklarade situationen och bad henne fråga sin pappa. Han rekommenderade att ge prednisolon men att se till att hunden kissar som han ska och hålla utkik efter biverkningar, sen på tisdag kontakta veterinären i byn som kan ta blodprov skriva ut Medrol. Så nu har han fått prednisolon. Jag kommer att försöka uppdatera tråden om någon annan skulle hamna i en liknande situation.

    Det värsta är att ingen veterinär finns nästa 3 dagar ens för avlivning. Jag har gevär i rätt kaliber (22LR) och vana vid avlivning. Men vill gärna inte avliva min egna hund. Men skulle det gå helt åt skogen med hans cancer så har jag inget val. Han litar på mig och jag tänker aldrig låta honom lida även om jag tvingas göra något som kommer ärra mig för livet. Be för oss!
    Ja jag förstår att det är skitjobbigt milt sagt..

    Men jag tror nog inte att din hund kommer bli så mycket dåligare på ngr dgr eller ens ngr veckor.
    Han kommer snarare vara så som han är nu ett tag framåt..Skulle jag gissa på iaf..Nu är jag ingen expert på just den cancern på hund men innan min hund dog som hade cancer så gick det väldigt långsamt gällande vad han klarade att göra..
    Alltså det gick så sakta så man knappt märkte själva försämringen från vecka till vecka.
    Sorry om jag förklarar som en kratta. men jag hoppas att du förstår vad jag menar på ett ungefär iaf..

    Så jag hoppas iaf att du slipper avliva honom själv.. Oj det skulle jag nog inte klara av.. Jag säger inte att det är fel att avliva ett djur som lider, absolut inte, men jag tror inte att jag är så pass stark att jag skulle klara av att göra det...

    Men hur lång tid dröjer det till du är hemma då förressten? Är det jättelång tid tills dess eller bara ngr dgr? Är det bara ngr dgr så tror ju inte jag att du behöver oroa dig över att vara ensam med vovven när det är dags så att säga..

    Krama din hund och dig själv från mig....o berätta gärna hur det gick..😌
  • Madleno

    Jag har uppdrag till 27 januari. Tyvärr uppsägningstid också annars hade vi redan varit på väg hem. Det hemska med lymfcancer är att det går väldigt snabbt. Vanligtvis bara dagar eller som mest veckor efter diagnos så dör hunden. Kortison kan förlänga. Vill man ge cellgifter så är det 85% chans att hunden lever 9-12 månader till men det vill jag inte utsätta henne för även om försäkringen täcker det. 

Svar på tråden Prednisolon till hund med lymfom