• Anonym (Sjukanmälan)

Sjukanmäla sig första dagen på nya jobbet?

Det som inte fick hända har hänt! Jag har blivit dö-sjuk med vidrig hosta, halsont och frossa och imorgon börjar jag mitt nya jobb. Jag är ta mig fan aldrig sjuk annars. Och jag har alltid haft dåligt samvete för att sjukanmäla mig så senaste dagarna har jag bönat och bett om att bara bli frisk tills jag börjar mitt nya jobb.  

Jag har iaf gjort iordning allt inför morgondagen OM jag känner mig lite piggare men om det inte går vägen behöver jag skicka iväg ett mail men hur tusan ska man formulera sig? När det är första dagen och allt! Nej, fyfan! Har sån jävla piss-ångest nu. 

• Svar på tråden Sjukanmäla sig första dagen på nya jobbet?
  • Anonym (Hej)

Tänker får du maila för att sjukskriva, vi måste ringa för att vara säkra på att det kommer fram
    Är bara säga att du tyvärr blivit sjuk och måste vara hemma.. 
    Inte bra att gå om sjuk, tänjer då kär du dels kunna smitta andra plus att inte orkar lika mycket och huvudet brukar snurra av saker redan som vanligt vid första dagen. Du kommer inte kunna prestera på topp om du är sjuk.
    Så krya på dig och börja frisk, kry och med mycket energi att lära dig 

• Anonym (Sjukanmälan)
    Anonym (A) skrev 2024-01-01 18:16:50 följande:
    Får inte ihop det. Du har alltid haft dåligt samvete för att sjukskriva dig. Varför? Du är ju aldrig sjuk. 
    Men snälla nån. Det är väl klart att man har varit sjuk när man levt i snart 30 år? Men inte ofta! Och jag har alltid haft dåligt samvete för att vara hemma även om man varit döds-sjuk. 
  • Anonym (Sjukanmälan)
    Mantrasina skrev 2024-01-01 19:10:20 följande:

Maila inte, det kanske ingen ser förrän längre fram på dagen. De flesta arbetsplatser jag jobbat på har som rutin att man alltid behöver prata med någon när man sjukskriver sig, att skicka mail eller sms är inte ok. Beror så klart på var man arbetar, men skulle inte chansa när det är första dagen. Dessutom,  du gör ett mycket bättre intryck om du ringer än om du mailar.

Hade givetvis ringt om dom hade velat det men nu är det så att jag fått information om hur man sjukanmäler sig och det är via mail/sms som gäller då min chef börjar senare än oss anställda. Börjar tidigt på morgonen. Skrev även att jag gärna ringer upp under dagen för att kolla läget. Blev inga konstigheter :) 

• Anonym (L)

Det ser ännu värre ut att gå till jobbet och smitta ner alla genom att hosta och snora. Säg som det är och hoppas på det bästa. Om du inte är sjuk ofta och kommer att ha hög sjukfrånvaro redan från början så lär det inte vara några problem att få behålla jobbet.

• Anonym (AG)
    Anonym (Sjukanmälan) skrev 2024-01-02 14:19:38 följande:
    Men snälla nån. Det är väl klart att man har varit sjuk när man levt i snart 30 år? Men inte ofta! Och jag har alltid haft dåligt samvete för att vara hemma även om man varit döds-sjuk. 
    Det kan ju vara så att din definition av "inte ofta"är något majoriteten av arbetsplatser skulle definiera som just " ofta."

Med sagt: det ger de facto ett dåligt intryck att sjukskriva sig första dagen. Stämmer det att du sällan är sjukskriven bör det dock inte vara något problem att reparera derra i längden.
  • Anonym (jag fattar)
    Anonym (E) skrev 2024-01-01 18:16:15 följande:

Det du borde ha ångest för är att gå sjuk till jobbet och smitta ner alla, just ett snyggt första intryck! Ta ditt ansvar och var hemma!

Det är ju ifall TS tänker att de på jobbet inte tror henne, eller att det bara är det första intrycket liksom. Man vill bara på topp i början.

Jag förstår dig TS. Detta är alltid min största rädsla och minns en gång när en kompis hade influensa när hon började nytt jobb, och jag tänker "gud den sitsen vill jag aldrig hamna i". Är sån stor skillnad om det bara är en vecka senare liksom..
  • Anonym (jag fattar)
    Anonym (AG) skrev 2024-01-02 16:00:38 följande:
    Det kan ju vara så att din definition av "inte ofta"är något majoriteten av arbetsplatser skulle definiera som just " ofta."

Med sagt: det ger de facto ett dåligt intryck att sjukskriva sig första dagen. Stämmer det att du sällan är sjukskriven bör det dock inte vara något problem att reparera derra i längden.
    Ja, på något sätt måste TS tänka så. Att på sikt är det bortglömt men man jobbar lite i uppfärsbacke liksom
  • Anonym (Marie)

Jag hade tagit Alvedon och annan receptfri medicin och släpat mig iväg men går det inte så går det inte.

• Anonym (Marie)

Jag hade tagit Alvedon och annan receptfri medicin och släpat mig iväg men går det inte så går det inte.

• Anonym (Sjukanmälan)
    Anonym (Marie) skrev 2024-01-02 16:16:39 följande:

Även om du vaknat varje halvtimme hela natten, dyngblöt av svätt och fruktansvärd värk i kroppen som gör att du knappt tar dig ur sängen? Nej jag tror ärligt inte någon i det skedet hade tagit sig till jobbet. 
  • Anonym (Maja)

Åh vad jag förstår dig......... Ska börja nytt jobb på tisdag och är DUNDERFÖRKYLD i någon slags influensa från HELVETET!? Feber som vägrar gå ner trots alvedon och ipren, en hosta som har gett mig ett sprucket revben (det gör så förbannat ont!!! Och hostar ändå mer!!), snoret slutar inte rinna, bihålorna är helt igentäppta. Halsen gör så ont att jag knappt kan svälja. Hela kroppen värker. Jag sover knappt. Det är så fruktansvärt! 

Nu är det visserligen en hel vecka kvar tills jag börjar, så jag siktar ju på att kunna gå, men jag kommer knappast vara på topp när jag kommer där första dagen. Garanterat äckliga restsymtom i form av snor och slem och hosta kvar, och ovanpå det det spruckna revbenet. Jag fasar!

Jag är också en person som väldigt sällan är sjuk, kanske därför jag åkt på allt nu..? Har dock barn, så jag har tyvärr fått plocka ut en och annan VAB-dag under åren, men ofta brukar jag kunna vobba hemma - i alla fall halvdagar.

• Anonym (Sjukanmälan)
    Anonym (Maja) skrev 2024-01-02 19:12:36 följande:

Åh vad jag förstår dig......... Ska börja nytt jobb på tisdag och är DUNDERFÖRKYLD i någon slags influensa från HELVETET!? Feber som vägrar gå ner trots alvedon och ipren, en hosta som har gett mig ett sprucket revben (det gör så förbannat ont!!! Och hostar ändå mer!!), snoret slutar inte rinna, bihålorna är helt igentäppta. Halsen gör så ont att jag knappt kan svälja. Hela kroppen värker. Jag sover knappt. Det är så fruktansvärt! 

Nu är det visserligen en hel vecka kvar tills jag börjar, så jag siktar ju på att kunna gå, men jag kommer knappast vara på topp när jag kommer där första dagen. Garanterat äckliga restsymtom i form av snor och slem och hosta kvar, och ovanpå det det spruckna revbenet. Jag fasar!

Jag är också en person som väldigt sällan är sjuk, kanske därför jag åkt på allt nu..? Har dock barn, så jag har tyvärr fått plocka ut en och annan VAB-dag under åren, men ofta brukar jag kunna vobba hemma - i alla fall halvdagar.

Men fyfan! Jag har ju samma symtom men sprucket revben tar ju fan priset i denna historia! Jag lider med dig sis. Jag fick skjuta fram min start till nästa vecka men jag är stressed from hell att jag inte kommer bli frisk innan det. Jag har ju bara blivit sämre för varje dag som går. 

Känns inte som man kommer kunna återhämta sig ordentligt och man vill ju vara på topp sin första dag på jobbet! Inte vara som ett vandrande lik men peppar peppar! 

Missar även en begravning pga denna förbannade influensa så nu har man måttligt trött och sur på skiten.Rynkar på näsan

• Anonym (Maja)
    Anonym (Sjukanmälan) skrev 2024-01-03 20:42:45 följande:

Men fyfan! Jag har ju samma symtom men sprucket revben tar ju fan priset i denna historia! Jag lider med dig sis. Jag fick skjuta fram min start till nästa vecka men jag är stressed from hell att jag inte kommer bli frisk innan det. Jag har ju bara blivit sämre för varje dag som går. 

Känns inte som man kommer kunna återhämta sig ordentligt och man vill ju vara på topp sin första dag på jobbet! Inte vara som ett vandrande lik men peppar peppar! 

Missar även en begravning pga denna förbannade influensa så nu har man måttligt trött och sur på skiten. // Rynkar på näsan

Hörde på nyheterna just innan julen drog igång något om en slags trippel-influensa, att man fick typ säsongsinfluensa, covid och RS (eller något liknande hopkok) på samma gång. Kanske det vi åkt på?? För detta är fasen värre än en ordentlig magsjuka (som egentligen är det värsta jag vet). Vad trist att missa begravningen! Och hoppas du mår lite bättre till nästa vecka i alla fall.
Svar på tråden Sjukanmäla sig första dagen på nya jobbet?