• Ae41430

    Nipt

    Hej, 

    gjorde genderscreen blodprov där man ser kromosomer i blodet då fick vi result och det kommer bli en pojk, provet gjordes vecka 12

    ultraljud vecka 18+ barnmorskorna där säger att det är en flicka.


    vem har rätt 😁???

  • Svar på tråden Nipt
  • Anonym (Qz)

    Troligtvis barnmorskan. Det testet du tagit är alltså ett test du tar hemma där de sedan kollar genom blodet efter manliga kromosomer. Hittar de manliga kromosomer i blodet kommer du få resultatet pojke, om de inte hittar det får du resultatet flicka. De skiljer inte på om de manliga kromosomerna faktiskt kommer från fostret eller inte. Om du bor ihop med en man, eller har kommit i kontakt med en man (eller om en man rent av hjälpt dig med provet) så kan provet bli kontaminerat av hans dna. Det kan finnas på din hud, kläder, i damm som flyger runt, komma på nålen, hamna i provröret etc. Blir det det kommer du få resultatet pojke även om du bär en flicka eftersom de kommer hitta hans kromosomer när de analyserar provet. Det är extremt noga att inte vara nära en man innan eller under provtagning. Jag har på nätet sett amerikaner som tar liknande prov och en del tar det hemma hos en singeltjejkompis som inte träffar män, vissa inne på en offentlig kvinnotoalett, vissa sanerar hela badrummet innan osv. Just för att man inte ska råka få i sin pojkväns/makes/sons/brorsas/killkompis/pappas etc dna i provet. Får man flicka på ett sånt test är det mycket mer tillförlitligt, får man pojke så inte alls lika tillförlitligt. 

  • Ae41430

    Tack för återkopplingen!


    testet gjorde jag direkt i kliniken och inte hemma av en manlig läkare. 


    jag har också tänkt på att kanske läkarens DNA som gick in i blode? 

    men gick på privat ultraljud efter min rutinultraljudet då vill jag vara säker.

    privat ultraljud då en läkare tittade i karolinska och han sa att det är 50% pojke 50% flicka då fostret läge va svår att se men han bekräftade att oavsett om det är man eller kvinnlig som tog provet från mig så kommer det inte påverk provet då tekniken man använder är helt annan än va det var för 5 år sen. 

    så nu har vi tre åsikter 

    Blodprov pojke
    barnmorska flicka
    privat ultraljud två läkare tittade 50% flicka 50% pojke läkaren vill vänta tills vecka 24 för att ta 3d bilder,  


     

Svar på tråden Nipt