• Anonym (Nyfiken)

Hypotyreos, operera bort sköldkörteln?

Hej
    Någon här inne som vet om man kan operera bort sköldkörteln när man har hypotyreos och Hashimotos? 

Mina sköldkörtelvärden svänger mycket. Ena stunden 0,2, nästa 9 och därefter 4. 

Har läst att man behöver vänta med att skaffa barn tills värdena är bra. Men jag är snart 32 och min sambo 34 och vi vill inte vänta mycket längre om vi inte måste. 

Någon som har erfarenhet av detta? 

• Svar på tråden Hypotyreos, operera bort sköldkörteln?
  • Anonym (Nyfiken)

Jag är jättetrött hela tiden och orkeslös trots Levaxin. Ledsen på att ha det så här. 

• Anonym (Thyroid gland)

Hej.
    Gällande hypothyreos så finns inte indikation på operation. Du utvecklar så småningom en underfunktion med Hashimoto thyreoidit, vilket dina aktuella värden speglar, stundtals har du normala och  emellanåt en underfunktion. Som du vet leder operation till hypothyreos, dvs samma resultat som hashimoto kommer att orsaka hos dig. Att du ska bli gravid finns inga hinder. Att vänta flera år för att nivåerna ska stabiliseras är inte rimligt, det som sker över tid är ju utveckling av hypothyreos.  Under graviditet kommer dina värden följas var 4:e vecka och vid behov görs tillägg med Levaxin. I vissa fall kan man gå in med en låg dos Levaxin redan i samband med planerandet av graviditet.

Således ge inte upp drömmen gällande graviditet. 

Svar på tråden Hypotyreos, operera bort sköldkörteln?