• aamarylliisen

Hjälp har jag KOL? 33 år

Hej alla! Är en 33 årig kvinna som är LIVDRÄDD för att ha kol. Jag har hostat slem sedan början av november, fick diagnosen lunginflammation då och antibiotika. Dom hittade en bakterie som är vanlig hos kolpatienter också (inget dom sagt utan jag som googlat det). Har inte lika mycket slem och hostar inte lika mycket MEN jag hostar fortfarande nästan 3 månader senare och jag är otroligt hes sen 7 veckor tillbaka. Jag har dålig kondition pga övervikt och stillasittande och blir lätt andfådd om jag går i trappor osv men det har jag alltid trott beror på min dåliga koniditon. Syresättning ligger runt 93%. Nu har jag fått tid till spirometri då dom misstänker förkylningsastma men jag är ju inte längre förkyld så tänk om jag har KOL? Har rökt i 8 år, 5-10 cigg per dag. Uppehåll några månader då och då... 

Är sååå rädd!!! Och vi som vill adoptera i framtiden kanske =( Kommer förstöra alla chanser där.

Men vad tror ni? Kan jag ha KOL? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-05 08:17
    Har inte rökt sedan november 2023

• Svar på tråden Hjälp har jag KOL? 33 år
  • Yuppyupp

Jag hade samma problem som du När jag var rökare. Tre dagar utan cigaretter och allt var borta. Är nu rökfri sedan 1,5 år och inte ens fått en förkylning. Det är cigaretterna. Lägg ner dom så märker du skillnad direkt. 

• aamarylliisen
    Yuppyupp skrev 2024-01-05 08:12:11 följande:

Jag hade samma problem som du När jag var rökare. Tre dagar utan cigaretter och allt var borta. Är nu rökfri sedan 1,5 år och inte ens fått en förkylning. Det är cigaretterna. Lägg ner dom så märker du skillnad direkt. 

Har inte rökt sen november nu :( Sen jag blev sjuk
  • Yuppyupp
    aamarylliisen skrev 2024-01-05 08:16:52 följande:
    Har inte rökt sen november nu :( Sen jag blev sjuk
    Bra jobbat!!! Det är ju trots allt det flesta och största steget till att bli frisk. Jag vet inte mycket om KOL, gissar att du googlat på symptomen? Var KOL något du nämnde att du är rädd för hos läkaren? Vad svarade denne?
  • aamarylliisen
    Yuppyupp skrev 2024-01-05 08:19:50 följande:
    Bra jobbat!!! Det är ju trots allt det flesta och största steget till att bli frisk. Jag vet inte mycket om KOL, gissar att du googlat på symptomen? Var KOL något du nämnde att du är rädd för hos läkaren? Vad svarade denne?
    Har inte ens tänkt på KOL, tänker att jag är för ung och inte rökt tillräckligt mkt och länge... Men nu när hostan och hesheten inte gått över sen november så började jag googla och då kom  KOL upp :( 
  • Yuppyupp
    aamarylliisen skrev 2024-01-05 08:25:38 följande:
    Har inte ens tänkt på KOL, tänker att jag är för ung och inte rökt tillräckligt mkt och länge... Men nu när hostan och hesheten inte gått över sen november så började jag googla och då kom  KOL upp :( 
    Jag är ingen läkare eller har egentligen någon kunskap inom sjukvården. Men jag tycker mer det låter som att lunginflammationen satte sina spår. Nu är lungorna trötta och stämbanden likaså, därav hesheten. Förkylningsastma kan det naturligtvis också vara. Jag har svårt att tro att dom skulle ha misstagit KOL för förkylningsastma. Det är ganska så stor skillnad. 
  • aamarylliisen
    Yuppyupp skrev 2024-01-05 08:29:48 följande:
    Jag är ingen läkare eller har egentligen någon kunskap inom sjukvården. Men jag tycker mer det låter som att lunginflammationen satte sina spår. Nu är lungorna trötta och stämbanden likaså, därav hesheten. Förkylningsastma kan det naturligtvis också vara. Jag har svårt att tro att dom skulle ha misstagit KOL för förkylningsastma. Det är ganska så stor skillnad. 
    Hoppas du har rätt. Läkaren frågade inte mig om jag röker, och jag har inte gjort några tester ännu
  • Themis
    aamarylliisen skrev 2024-01-05 08:50:37 följande:
    Hoppas du har rätt. Läkaren frågade inte mig om jag röker, och jag har inte gjort några tester ännu
    Man kan bli sänkt länge av en svår lunginflammation.

Var extra försiktig nu i vinter och andas inte in kall luft direkt utan genom en tunn halsduk så borde du läka tills våren. 

Och vad du gör, låt bli ciggen. De är det största hotet mot din lunghälsa och allmänna hälsa. 50% av de miljoner människor som röker idag kommer att dö av en rökrelaterad sjukdom. 
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • aamarylliisen
    Themis skrev 2024-01-05 09:56:28 följande:
    Man kan bli sänkt länge av en svår lunginflammation.

Var extra försiktig nu i vinter och andas inte in kall luft direkt utan genom en tunn halsduk så borde du läka tills våren. 

Och vad du gör, låt bli ciggen. De är det största hotet mot din lunghälsa och allmänna hälsa. 50% av de miljoner människor som röker idag kommer att dö av en rökrelaterad sjukdom. 
    du tror inte jag har kol? innan jag fick lunginflammation så andades jag ytligt också, men har tänkt det är min övervikt och dåliga kondition, så fort jag börjat röra mig eller gått ner så blev andningen lättare. jag menar krävs de inte mer rökning än mitt för att få kol?
Svar på tråden Hjälp har jag KOL? 33 år