• EbbaStina

Läkare skrev nedsatt arbetsförmåga minst ett år, fk håller inte med

Min dotter på 20 plus har sökt aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga. Läkaren skrev i utlåtandet att hennes arbetsförmåga kommer vara nedsatt minst ett år (som är fk:s krav för att det ska bli beviljat) men ÄNDÅ skriver handläggaren i ett brev att det kommer bli avslag, för de anser att hennes arbetsförmåga kommer förbättras på MINDRE än ett år (hur de nu kan veta det) Är det nån idé att be läkaren komplettera utlåtandet (han har redan gjort det en gång och tom ringt handläggare) Nån som har egna erfarenheter om detta? 

• Svar på tråden Läkare skrev nedsatt arbetsförmåga minst ett år, fk håller inte med
  • Anonym (a)
    EbbaStina skrev 2024-01-06 20:09:25 följande:
    Hon ska gå färdighetsträning, och detta var även det som läkaren skrev skulle få upp hennes arbetsförmåga. Hon äter även elvanse 
    Få kanske FK tänker att man inte kan veta att förmågan är lika nedsatt om ett år. Det går att veta först när man provat allt.
  • EbbaStina
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-06 12:33:21 följande:

Det lär inte vara någon idé för FK gör sina egna bedömningar och de går inte att överklaga, alltså det jag menar då är att det finns inget sätt att få rätt mot dem om de har bestämt sig, så det spelar ingen roll om läkaren hade skrivit två år så hade de ändå kunnat bedöma det som under ett år.

Ja du har nog rätt:(
  • jontebula
    EbbaStina skrev 2024-01-06 12:48:17 följande:
    Hon har add och svår social fobi. 
    Och vad är det som säger det kommer ta exakt 1 år för att bli bättre ?
  • Anonym (Meh)
    jontebula skrev 2024-01-31 11:41:09 följande:
    Och vad är det som säger det kommer ta exakt 1 år för att bli bättre ?

Det är klart man inte vet, därför hade ju läkaren skrivit "minst ett år" inte "exakt ett år". Allt enligt trådstarten. 

Klart det kan vara värt att be läkaren förtydliga intyget. 

• Anonym (info)

Om Fskassan bedömer det så så kanske det grundar sig på info som de fått någon annanstans ifrån än från läkaren?

• jontebula
    Anonym (Meh) skrev 2024-01-31 11:59:59 följande:

Det är klart man inte vet, därför hade ju läkaren skrivit "minst ett år" inte "exakt ett år". Allt enligt trådstarten. 

Klart det kan vara värt att be läkaren förtydliga intyget. 

Ja gör det. Man har rätt att kräva hur dom kommit fram att det ska ta så lång tid
  • Core
    EbbaStina skrev 2024-01-06 12:48:17 följande:
    Hon har add och svår social fobi. 
    Såg att tråden var några veckor, men känner med er, tuff situation.

Men, grejen är att är man hemma ett år är risken hög att man fastnar där. I den mån det går, hjälp henne hitta ett jobb som skulle kunna fungera! 

Jag förstår att du som förälder vill ditt barns bästa, men ibland är det bästa den väg som kanske ser som mest snårig ut.
  • Anonym (H)

Jag har haft aktivitetsersättning. Det är väldigt svårt att få om man ej har en svår funktionsnedsättning som gör att man knappt fungerar i vardagen.

Du skriver att hon har social fobi men man behöver iprincip vara helt oförmögen att tala med andra och ej kunna gå på möten själv för att de ska se det som att man ej kan arbeta.  

• Ms H

Skriver FK verkligen att hon KOMMER förbättras? Det står inte nått i stil med att det finns chans till förbättring eller att det inte är styrkt att förbättring inte kommer kunna ske?

• Anonym (Anonym)

Det är ju omöjligt att veta hur det är i just ert fall med så lite information. T.ex. behöver man veta vad planen är, vad din dotter ska göra under denna tid för att bli bättre. 

I alla fall, Fk kan vara orättvisa, jag hade faktiskt inte trott det förrän jag bröt fotleden för ett par år sedan. Jag var rätt överviktig då och orkade knappt lyfta min kropp när jag gick på kryckorna, jag klarade bara korta sträckor.

Grejen var också att jag hade en krånglig arbetsväg: först skulle jag hoppa till busshållplatsen, sedan på något sätt ta mig ombord på bussen, åka till pendeltågsstationen där hissen mer ofta än inte var avstängd så att man måste GÅ nerför en hög trappa (bland allt folk som sprang och stressade), över en gångbro, och sedan ner igen på andra sidan, krångla sig genom spärren, krångla sig upp på tåget - och sedan tio minuters (i normala fall) promenad till arbetsplatsen när man kom fram.

Det var helt omöjligt, jag hade inte för mitt liv kunnat göra det på kryckor. Läkaren förstod det och gav mig sjukskrivning under hela läkningstiden. Men Försäkringskassan underkände! Det blev mycket bråk och kontakter hit och dit med läkaren innan jag fick igenom det och utbetalningarna blev försenade. Vilket inte gjorde mig något då jag hade pengar på banken - men i annat fall?! Folk som inte har någon buffert och inte är vana att stå på sig?! Spöke

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-02-02 07:51:19 följande:

Det är ju omöjligt att veta hur det är i just ert fall med så lite information. T.ex. behöver man veta vad planen är, vad din dotter ska göra under denna tid för att bli bättre. 

I alla fall, Fk kan vara orättvisa, jag hade faktiskt inte trott det förrän jag bröt fotleden för ett par år sedan. Jag var rätt överviktig då och orkade knappt lyfta min kropp när jag gick på kryckorna, jag klarade bara korta sträckor.

Grejen var också att jag hade en krånglig arbetsväg: först skulle jag hoppa till busshållplatsen, sedan på något sätt ta mig ombord på bussen, åka till pendeltågsstationen där hissen mer ofta än inte var avstängd så att man måste GÅ *nerför en hög trappa (bland allt folk som sprang och stressade), över en gångbro, och sedan ner igen på andra sidan, krångla sig genom spärren, krångla sig upp på tåget - och sedan tio minuters (i normala fall) promenad till arbetsplatsen när man kom fram.

Det var helt omöjligt, jag hade inte för mitt liv kunnat göra det på kryckor. Läkaren förstod det och gav mig sjukskrivning under hela läkningstiden. Men Försäkringskassan underkände! Det blev mycket bråk och kontakter hit och dit med läkaren innan jag fick igenom det och utbetalningarna blev försenade. Vilket inte gjorde mig något då jag hade pengar på banken - men i annat fall?! Folk som inte har någon buffert och inte är vana att stå på sig?! Spöke

*uppför
Svar på tråden Läkare skrev nedsatt arbetsförmåga minst ett år, fk håller inte med