• jenny1000

    Zika virus Thailand

    Hej, 

    Vi försöker aktivt sen en tid att få barn. Vi är nu sugna på en utlandsresa om några veckor och är sugna på Thailand. Är det någon som vet hur det är med zika virus? Kan man åka dit nu om man planerar att bli gravid?

  • Svar på tråden Zika virus Thailand
  • 19977

    Har sett att många gravida influencers reser till Thailand. Men inför att jag planerade en graviditet så åkte jag till Thailand och gjorde lite efterforskningar på ämnet. Läste mycket om att man bör vänta 6 månader efter en resa till ett område där zikavirus eventuellt kan finnas då det lever kvar länge i sperman. Däremot hittade jag lite nyare forskning som visade att 6 månader var onödigt lång tid att vänta, det var väl mer en tid som sattes med lite marginal för att vara på den säkra sidan.


    Hur som helst så kom jag fram till slutsatsen att vänta 3 månader med bebisverkstaden, efter resan. Detta var enligt WHO har jag för mig. Det var i alla fall en källa som jag ansåg tillförlitlig. Detta var 2 år sedan, så är säkert samma rekommendationer nu. Enligt den rapport jag läste så skulle viruset endast kunna leva kvar i typ 70-80 dagar (eller vad det nu var) i sperman, därav behövde man inte vänta i mer än 3 månader.

    Googla på engelska och sök på WHO?s hemsida. Tror det finns att läsa om hos Folkhälsomyndigheten också.

  • 19977

    Ett tillägg är att en spermies ?produktionstid? är ju ungefär 3 månader. Så det låter absolut mest rimligt att efter 3 månader ska det vara lugnt.

Svar på tråden Zika virus Thailand