• Anonym (För liten)

Kort kvinna som vill ta körkort, är det några problem?

Hej! Jag är en mycket kort kvinna, men vill gärna ta körkort 

• Svar på tråden Kort kvinna som vill ta körkort, är det några problem?
  • Anonym (Allie)

Hade inga som helst problem med det.

• Anonym (För liten)

Ok, vad bra, skönt att höra. Hur lång är du?

• Anonym (X)

Är du så kort att du har svårt att manövrera en vanlig bil?

• Anonym (Kort)

Hur lång är du? Bör ju inte vara några problem om man inte är dvärg eller extremt kortväxt. Jag är 154, vilket är väldigt kort men långt ifrån ett problem. Stolen i bilen går att justera mycket! Även ratten. 

• Anonym (För liten)

Jag är 120 cm, men ingen dvärg. Normala proportioner 

• Anonym (Kort)
    Anonym (För liten) skrev 2024-01-09 19:49:53 följande:

Jag är 120 cm, men ingen dvärg. Normala proportioner 

120cm för en vuxen person - antar att du är 18 eller äldre då vi pratar körkort - 
    anses tyvärr som kortväxt, utan att mena något illa till dig Ts. Man kan inte rå för sin längd, jag har inte varit nöjd med mina 154 centimetrar då JAG, som ändå är lite längre än dig har svårt för mycket, speciellt i arbetslivet. Men det är klart man ska kunna ta körkort för att man är kort. Finns folk som kör utan armar och använder benen så är absolut inte omöjligt för dig tsGlad
  • Anonym (Kort)
    Anonym (Kort) skrev 2024-01-09 20:46:38 följande:
    120cm för en vuxen person - antar att du är 18 eller äldre då vi pratar körkort - 
    anses tyvärr som kortväxt, utan att mena något illa till dig Ts. Man kan inte rå för sin längd, jag har inte varit nöjd med mina 154 centimetrar då JAG, som ändå är lite längre än dig har svårt för mycket, speciellt i arbetslivet. Men det är klart man ska kunna ta körkort för att man är kort. Finns folk som kör utan armar och använder benen så är absolut inte omöjligt för dig tsGlad
    Haha, insåg att det lät korkat att skriva att folk använder sina ben när man kör. Ja det gör väl de flesta. Men jag menar att vissa använder benen för att styra ;)
  • Anonym (För liten)

Ja, det är inte kul att vara 120 cm lång som vuxen. Min femåriga bror är längre än mej?

• Anonym (Betty)
    Anonym (Kort) skrev 2024-01-09 20:46:38 följande:
    anses tyvärr som kortväxt, utan att mena något illa till dig Ts.
    Jag tror TS menar att hon inte har akondroplasi, som också kallas/har kallats dvärgväxt. Det spelar ju roll här eftersom de som har det har ovanligt korta armar och ben i förhållande till kroppslängden. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (För liten) skrev 2024-01-09 20:55:10 följande:

Ja, det är inte kul att vara 120 cm lång som vuxen. Min femåriga bror är längre än mej?

Har du haft kontakt med vården under uppväxten angående din längd? Jag tänker att de också borde kunna ha lite koll på hur man brukar göra med körkort. 

Ring runt till trafikskolorna där du bor och fråga om de kan anpassa sina bilar till dig. Kanske hr någon av dem redan haft en kortväxt elev och vet precis hur du ska gå tillväga. 
  • Anonym (D)

Är man bara 120 cm lär man behöva bilanpassning för att kunna köra. Finns t.ex. möjlighet att sätta någon form av förlängningar på pedalerna.

Jag är själv 144 cm och fick välja en körskola med lite mindre bilar, och kör inte alla bila.

Man måste nå pedalerna och komma tillräckligt högt för att faktiskt se bra. Även krockkudden kan bli farlig om man är för kort. Barn under 140 cm ska ju inte sitta i framsätet med krockkudde.

Svar på tråden Kort kvinna som vill ta körkort, är det några problem?