Hjälp, BESATT av hans ex!
Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år, ett gemensamt barn och han har ett sedan tidigare relation och likaså även jag ett sedan tidigare.
Det senaste året har jag varit totalt besatt av hans ex, dvs mamman till hans äldsta barn. Jag vet var hon jobbar, var hon bor, var hon tränar, var hennes diversesläktingar bor, vilka hon umgås med osv. Flera gånger i veckan tar jag vägen förbi där hon bor för att se om hon är hemma eller om hon är på jobbet.
När det är en jobbig situation här hemma med något utav barnen tänker jag hur hon hade hanterat samma situation. Vi är väldigt olika som föräldrar det jag fått se och jag kan känna mig dålig för att jag inte hanterar föräldraskapet ?lika bra? som hon. Hon tycker det är mysigt med exempelvis medan jag får ångest av det och gärna gör det så lite som möjligt.
Jag avundas även hennes varannan-vecka liv då hon när hon inte har barnet är helt själv (ingen partner eller barn) och har enbart sig själv att ta hänsyn till. Avundas att hon har ett eget hem att ta hand om och bestämma över helt själv osv.
Har vid ett tillfälle kollat upp om hon finns på dejtingappar, vilka bilder hon har där och vad som står i hennes profil. Den bilden jag har av henne stämmer inte riktigt överens med det som syns i apparna.
Snälla hjälp mig, HUR ska jag hantera denna besatthet och bli av med den? Förstår ju att det inte är sunt men kan liksom inte heller släppa det utan ?mår på något sätt bra? av att åka förbi och se om hon är hemma. Är på något sätt som en flykt från mitt eget liv för att jag någonstans i smyg drömmer om varannan-vecka livet som hon har. Är dock medveten om att jag nog romantiserar det och enbart ser de positiva sidorna men kan ändå inte låta bli att känna att hon har det perfekta livet och jag också vill ha det så.
Snälla, jag behöver inte få höra att detta inte är sunt för det är jag medveten om. Behöver konkreta tips på hur jag ska tänka och agera.