• Starka

Hysterektomi

Hej jag skulle vilja höra era erfarenheter av hysterektomi. Gjorde det ont? Hur lång tid innan det var läkt? Hur blev livet efteråt? Några biverkninga?
    Funderar på att göra det men är rädd för biverkningar som tex inkontinens och framfall
    Har stora myom som jag har opererat 2 gånger redan men dom kommer tillbaka

• Svar på tråden Hysterektomi
  • Anonym (Vår)

Opererades med robotteknik, fem små snitt på magen, inte speciellt ont alls efteråt. Åkte hem dagen efter, mådde precis som vanligt. Inga biverkningar. Framfall får man inte, livmodern finns ju inte kvar.

Livet efteråt är bra.

Oroa dig inte det kommer att gå bra

• Starka
    Anonym (Vår) skrev 2024-01-10 23:07:13 följande:

Opererades med robotteknik, fem små snitt på magen, inte speciellt ont alls efteråt. Åkte hem dagen efter, mådde precis som vanligt. Inga biverkningar. Framfall får man inte, livmodern finns ju inte kvar.

Livet efteråt är bra.

Oroa dig inte det kommer att gå bra

Tack för svar Är också osäker på hur man kan få framfall men om man googlar så är det det som kommer upp. Fick du hålla på med kateter eller du kunde kissa normalt efter? Också en biverkning som kommer upp. Hade varit så skönt att få det gjort  slippa blöda Hysteriskt mer eller mindre hela tiden
  • Anonym (K)

Jag gjorde det för över tio år sedan och då var det inte titthål utan "vanlig" operation. Var sjukskriven några veckor, hade rätt ont i början och fick ta sprutor en gång om dagen i en vecka för att motverka proppar.

Jag hade endometrios med cystor och myom och det var en sån lättnad efteråt, det var så värt det, inte minst att slippa mensen. Ärret bleknade bort rätt fort och i dag syns det knappt. Lycka till!

• Anonym (Vår)
    Starka skrev 2024-01-11 00:37:00 följande:
    Tack för svar Är också osäker på hur man kan få framfall men om man googlar så är det det som kommer upp. Fick du hålla på med kateter eller du kunde kissa normalt efter? Också en biverkning som kommer upp. Hade varit så skönt att få det gjort  slippa blöda Hysteriskt mer eller mindre hela tiden
    Kateter satte dom när jag var sövd, den togs bort senare samma dag. De ville att jag kunde kissa utan problem innan jag åkte hem vilket jag kunde göra. 
    Precis som K skriver så fick jag ta Fragminsprutor efteråt, vilket inte heller var något problem.

Förstår att det måste vara jobbigt med så mycket blödningar
  • Anonym (Ganska nyopererad)

Jag tog bort livmodern för några månader sen (september) pga myom (ca 10x10 cm) som gav störtblödningar. Det gjordes vaginalt så jag har noll synliga ärr och det sägs att läkningen går snabbare om man gör på det sättet. Var inte alla läkare som var utbildade i den metoden på sjukhuset, men jag fick en som var det som tur var.

Jag är typ allergisk mot att sövas så jag spydde som en gris efteråt, men det är visst bara 5% som har den åkomman. Direkt efteråt hade jag jätteont i ryggen. Antar det är en nervgrej, men det gick över efter ett par dagar. Sen är man så klart öm ett tag och det blir snabbt jobbigt att både gå och sitta, men det går över efter några veckor. Det är dock en stor operation ändå så jag tog det väldigt lugnt i typ 6 veckor. Tog bara småpromenader för att komma igång. På återbesöket efter 7 veckor sa läkaren att det var fritt fram med träning. Inget skulle trilla ut eller liknande. Jag har redan opererats för inkontinens pga barnafödsel så det var ingen risk att jag skulle drabbas nu. Däremot springer jag på toa mer sällan för blåsan hade dåligt med plats pga myomet. Men får man problem med inkontinens så är det en relativt lätt operation så låt inte det stoppa dig.

Så för min del blev resultatet en plattare mage, inga ärr, aldrig mer mens (jippi i mitt fall), ingen risk för cancer i livmodern och mycket mindre kissnödig. Jag är verkligen supernöjd.

Svar på tråden Hysterektomi