• Anonym (Osäker)

Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet

Hej, 
    Jag trodde aldrig jag skulle skriva något här men jag håller på att bli tokig.

Häromdagen såg jag att min sambo skriver med en kollega väldigt intensivt på snapchat. De är varandras "bästa vänner" på snapchat och har varit det i en månad. Jag frågade vad de skriver om och fick till svar att det är bara vardagliga saker och jobb. Jag förklarade för min sambo att jag blir väldigt orolig och ser inte logiken i att ha sådan intensiv kontakt utanför jobbet och att jag är rädd för att han ska få känslor för henne. Han blev ledsen att jag känner så men han menar att han aldrig kommer få känslor för henne för att hon är mycket äldre och han är inte ett dugg intresserad av henne. Han förklarar för mig att han älskar mig, vill bara leva med mig och ser bara en framtid med mig. Men jag nojjar ändå över detta och känner att jag inte riktigt kan lita på det. Hur skulle ni gjort, lita på honom och bara släppa detta?

• Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-16 15:14:16 följande:

Jag väljer självklart inte att vara naiv, jag är fortfarande lite misstänksam. Men nu vet han hur jag reagerar på sådana grejer och jag har talat om för honom att väljer han att ljuga för mig så är det tack och hej tyvärr.

Och hur ska du kunna veta om han ljuger när du bara har hans orda att gå på?

Och ska vi vara ärliga, tror du inte han redan visste att du inte skulle gilla att han har nära kontakt med andra kvinnor eller ljuger för dig? 

PS! Jag säger inte att din man varit otrogen, det han säger kan mycket väl vara sant, men jag tycker du resonerar väldigt naivt och tror att slag i luften som "nu vet han att jag inte gillar sånt" kommer räcka... jag tror nog att han redan visste att du inte skulle gilla det men valde att strunta i det för att han drogs med i bekräftelsen och spänningen. Och det enda han kommer ha lärt sig av detta är att du nöjer dig med väldigt lite och godtar vilken förklaring som helst. Och det i sig är ju dumt för er båda eftersom:

1) En "förlåtelse" som bygger på att man bara slätar över saker fast man fortfarande inte är övertygad är ju ingen riktig förlåtelse. Och ditt förtroende för honom kommer ju inte bli återställd bara för att ni sopar det under mattan och låtsas som att det är överspelat.

2) Det sätter ribban för vad som är acceptabelt i er relation och hur ni hanterar övertramp.

Vore det inte bättre om du istället säger att du inte är övertygad och HAN får se till att övertyga dig om att det han säger är sant om han vill att du ska lita på honom? Det är han som haft sönder förtroendet mellan er, inte du och då är det väl inte mer än rätt att det är HAN och inte du som får se till att reparera den?

Det behöver kosta / göra ont att klanta sig för att man ska lära sig något av sina misstag. Ju lättare man kommer undan med det desto mindre är oddsen att man lärt sig något.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-16 20:58:36 följande:

Jag anser inte att det behöver ha varit någon spänning eller så mellan dom. De har en gemensam bakgrund, jag delar inte samma bakgrund som min sambo och därför har jag även svårt att förstå hur det varit för honom. Att han pratar med någon annan om det gör inte mig något. Men självklart har jag svårare att lita på honom nu men som sagt, jag väljer att försöka lita på honom för att inte skada vårt förhållande. Hur skulle ni som menar att man inte ska lita på partnern om den haft intensiv kontakt med någon av motsatt kön?

Det är väl han som skadat förhållandet som håller på och chattar med en annan kvinna
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-16 20:58:36 följande:

Jag anser inte att det behöver ha varit någon spänning eller så mellan dom. De har en gemensam bakgrund, jag delar inte samma bakgrund som min sambo och därför har jag även svårt att förstå hur det varit för honom. Att han pratar med någon annan om det gör inte mig något. Men självklart har jag svårare att lita på honom nu men som sagt, jag väljer att försöka lita på honom för att inte skada vårt förhållande. Hur skulle ni som menar att man inte ska lita på partnern om den haft intensiv kontakt med någon av motsatt kön?

Jag skulle nästan bli lika sårad som om han var otrogen om han hade en kvinnlig vän som han kunde anförtro sig/prata med på ett sätt som han inte kunde prata med mig på. Man måste inte ha varit med om exakt samma saker för att kunna tala och lyssna med varandra. 

Jag menar på att man inte kan lita på en partner som har intensiv kontakt med en kvinna av den anledningen att förtroendet är redan brutet oavsett om han varit otrogen eller inte. 

Bara att han har den kontakten. Redan där har vi sveket. Det räcker för mig. Det spelar ingen roll att inget har hänt. För det har hänt nåt. De har haft intensiv kontakt och anförtror sig saker till varandra. 

Och alla borde veta att de flesta partner blir oroliga om ens partner plötsligt har nån bästis av motsatt kön. Och varför vill man göra sin partner orolig? Varför vill din man med flit göra dig orolig? Förstår du inte att det är respektlöst redan där.

Och sedan är det så vad folk än skriver här i tråden. Att det har självklart varit någon sorts spänning eller flirt mellan dem. Jag tror att i 98 % av alla sådana här fall så är det så. Det kanske inte har hänt nåt och det kanske inte kommer hända nåt. Men nån slags spänning finns det garanterat i majoriteten av de här fallen. Annars håller man  inte på sådär.

Inte sjutton skulle jag plötsligt börja messa intensivt med nån manlig kollega och göra min sambo orolig. Ändå gången man vill riskera det är om spänningen överstiger samvetet. 
  • Anonym (Osäker)

Jag inser nu att jag har nog startat den här tråden då jag var väldigt ledsen och ser nu att jag skrivit fel i rubriken. De har inte haft kontakt utanför jobbtid, enbart under arbetstid och mest pratat arbete och vardagliga saker. 
    I alla fall så har han väl inte gjort något fel, att ha kontakt med en vän eller kollega är väl inte otrohet, i alla fall inte enligt mig. Men efter att vi pratat så förstår jag att han är ledsen över det och att jag reagerade så starkt på det. Jag kommer såklart vara misstänksam mot honom men vi väljer att fokusera på vårt förhållande från och med nu. Jag har haft ett jobbigt år i övrigt och har kanske inte fokuserat så mycket på vårt förhållande som det kanske har behövts. Det är såklart ingen ursäkt för att han skulle ha sökt något från annat håll. Men jag inser att man måste vårda förhållandet om det ska hålla. Frågar jag vem han skriver med så visar han, så nog vill han också att det ska bli bra. Jag bara undrar hur ni andra skulle gjort?

• Anonym (Betty)

Men vänta nu. De har bara haft kontakt på arbetstid. Men de har ju haft kontakt på snapchat skrev du? Och skrivit vardagliga saker om jobbet och typ saker som "hur är läget". Och anledningen till att de skrivit om allt detta på snapchat under arbetstid är vilken?

Jag menar på att om jag vill prata med min kollega på jobbet så går jag väl och pratar med min kollega på jobbet. Jag skaffar inte snapchat och snappar henne iistället. När jag stött ihop med någon frågar jag hur läget är. Jag messar inte kollegorna och skriver det

• Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-17 20:44:05 följande:

Jag inser nu att jag har nog startat den här tråden då jag var väldigt ledsen och ser nu att jag skrivit fel i rubriken. De har inte haft kontakt utanför jobbtid, enbart under arbetstid och mest pratat arbete och vardagliga saker. 
    I alla fall så har han väl inte gjort något fel, att ha kontakt med en vän eller kollega är väl inte otrohet, i alla fall inte enligt mig. Men efter att vi pratat så förstår jag att han är ledsen över det och att jag reagerade så starkt på det. Jag kommer såklart vara misstänksam mot honom men vi väljer att fokusera på vårt förhållande från och med nu. Jag har haft ett jobbigt år i övrigt och har kanske inte fokuserat så mycket på vårt förhållande som det kanske har behövts. Det är såklart ingen ursäkt för att han skulle ha sökt något från annat håll. Men jag inser att man måste vårda förhållandet om det ska hålla. Frågar jag vem han skriver med så visar han, så nog vill han också att det ska bli bra. Jag bara undrar hur ni andra skulle gjort?

Nyss var det ju så att de hade så mycket att prata om för att de hade liknande uppväxt. Men nu är det bara arbete de har pratat om. På snap. Under den faktiska arbetstiden. Ja visst, att prata arbete med en kollega under arbetstid låter faktiskt som något som alla gör. Jag pratar massor av jobb med mina kollegor på arbetstid. Men varöfr behövde de snap till det? Jag pratar jobb med mina kollegor face to face.
  • Anonym (En man)
    Anonym ((är själv bästis med kollegan)) skrev 2024-01-15 18:03:18 följande:
    Ja nu är det bara så att jag är inte homosexuell, jag är bi. Och sedan tänker jag att om man tänker med hjärnan (och inte med kuken) så är det inga problem oavsett vilket kön man är eller inte är. Lite simpel hederlighet, helt enkelt. 
    Men känslor fungerar inte riktigt så. Umgås man mycket med en annan person och speciellt när man har roligt och även delar med sig av känslomässiga saker så bygger man upp en intim relation. Det är därför man en dag kan bli förälskad i en kollega. För kvinnor är det vanligaste formen av otrohet att man sätter sig själv i den typen av situation. Man är helt enkelt blind inför vad man gör.
  • Anonym (En man)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-16 15:06:30 följande:

Hur gör ni andra? Litar ni på er partner till 100%?

Jag litade på min partner till 100% tills hon hade en hemlig kontakt med en man som hon var förälskad i tidigare. De träffades inte vad jag vet och de flirtade inte heller via sociala medier. Däremot så hade de känslomässiga diskussioner och min sambo skrev även nedlåtande saker om mig  till honom. Förminskade vår relation och annat. De pratade om att ses. 

Men det som förstörde var att hon ljög om det. Sen tog hon inget ansvar alls. Hon ansåg inte att hon gjorde något fel. Och hon fortsatte att ljuga och bli arg på mig.

Det sabbade tilliten enormt. 

• Anonym (Osäker)

Hon jobbar ca 30 mil ifrån där vi bor, så att gå och prata face to face blir svårt. Anledningen att de klickade från början var den gemensamma bakgrunden. Men enligt honom pratar de bara om vardagliga saker och jobb på snap. Han menar att han gjort allt jag vill nu genom att ta bort henne med mera. Han säger också att han känner sig som värsta boven som egentligen inte gjort något fel. Men det kanske är ett dåligt tecken, jag vet inte, jag har aldrig varit med om det här tidigare. Men ni som tycker att jag är naiv, vad tycker ni jag ska göra? Jag mår ju dåligt av att gå runt och oroa mig.

Du som hade en flickvän som gjort likadant, hur gick ni vidare?

• Anonym (sådär)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-18 06:15:49 följande:

Hon jobbar ca 30 mil ifrån där vi bor, så att gå och prata face to face blir svårt. Anledningen att de klickade från början var den gemensamma bakgrunden. Men enligt honom pratar de bara om vardagliga saker och jobb på snap. Han menar att han gjort allt jag vill nu genom att ta bort henne med mera. Han säger också att han känner sig som värsta boven som egentligen inte gjort något fel. Men det kanske är ett dåligt tecken, jag vet inte, jag har aldrig varit med om det här tidigare. Men ni som tycker att jag är naiv, vad tycker ni jag ska göra? Jag mår ju dåligt av att gå runt och oroa mig.

Måste man gå vidare tillsammans?

Innan man börjar fundera på hur man ska lösa sånt borde man inte först fråga sig om man öht vill vara ihop med någon man inte kan lita på?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-18 06:15:49 följande:

Jag tycker att han borde känna sig som värsta boven och jag tycker visst att han har gjort fel. Jag tycker att han redan passerar en gräns genom att ha denna typ av kontakt med henne. Det skulle för mig varit ett sorts svek.

Ett svek behöver inte nödvändigtvis vara att man varit otrogen. Och det är det han säkert menar med att "han känner sig som värsta boven trots att hanninte gjort nåt fel". Då menar han fel som i otrogen. Och det kanske stämmer att han inte varit otrogen. Men han förstår då tydligen inte att man kan svika någon på andra vis också. Att ha den kontakten med en kvinnlig kollega kan vara ett svek för en partner. 
Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet