• Anonym (undrar)

Energiförbrukning

Jag har försökt titta på hur jag kan få ner mina elkostnader. Bor i radhus men har lite dålig koll på hur allt funkar. Jag har fjärrvärme, så elen är alltså bara hushållsel.

Jag försöker ju att släcka lampor, ha energilampor, inte tvätta diska, dammsuga i onödan. Torkar inte håret eller torktumlar. Kyl och frys drar inte mycket. Jag ser tydligt att enertiåtgången går upp när jag lagar middag eller bakar. Det känns ju helt rimilgt, så inga problem tycker jag. 

Det jag också märkt är att om jag stänger av ventilationen i huset minskar jag energiåtgången med nästan 70% (utslaget över hela dygnet). Jag måste ju ha ventilation, men blir ju det lättaste sättet att spara energi dom perioder priset är högt. 
    Ventilationen drar ca 15kWh per dygn. 

Hur länge vågar man ha ventilationen avstängd?
    Borde jag kontakta en firma för att byta ut den?
    Kan det vara nåt fel på den eller är det förväntat att den drar så mycket?

• Svar på tråden Energiförbrukning
  • Spucks

Varför måste man ha ventilation? Har ditt hus inga fönster?

• Postman

Nu har jag bergvärme men det som i särklass påverkar energiförbrukningen mest är att duscha kortare (eller på jobbet) och sänka inomhustemperaturen. Att släcka lampor, knappt dammsuga eller att inte blåsa håret påverkar ingenting vill jag påstå. 

• Anonym (Självdrag?)

Varför måste du ha sån ventilation då? Är det radon eller nåt? Fläktar och pumpar drar mycket el så kolla hur huset är konstruerat och varför forcerad ventilation behövs. Det har väl installerats av en anledning?

• Anonym (undrar)
    Postman skrev 2024-01-13 09:32:50 följande:

Nu har jag bergvärme men det som i särklass påverkar energiförbrukningen mest är att duscha kortare (eller på jobbet) och sänka inomhustemperaturen. Att släcka lampor, knappt dammsuga eller att inte blåsa håret påverkar ingenting vill jag påstå. 

Elförbrukningen borde väl inte påverkas av dusch och inomhustemperatur om man har fjärrvärme? 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Självdrag?) skrev 2024-01-13 09:47:40 följande:

Varför måste du ha sån ventilation då? Är det radon eller nåt? Fläktar och pumpar drar mycket el så kolla hur huset är konstruerat och varför forcerad ventilation behövs. Det har väl installerats av en anledning?

Jag tror det är FTX ventlilation och finns i alla husen på området. Det är inge radon. Ja exakt jag antar att det installerats av en andelning.  Jag vågar inte bara stänga av den. 
  • Postman
    Anonym (undrar) skrev 2024-01-13 10:50:15 följande:
    Elförbrukningen borde väl inte påverkas av dusch och inomhustemperatur om man har fjärrvärme? 

Nej elförbrukningen påverkas inte, däremot får du ned kostnaderna för fjärrvärmen. Du skrev energiförbrukning i rubriken så jag trodde du ville pressa din energiförbrukning. 

Hur mycket el gör du av med totalt på ett år? Jag hade kontaktat fläktfirman för konsultation om jag misstänkte att det är nåt knas med ventilationen. 

• fribygg
    Anonym (undrar) skrev 2024-01-13 00:44:03 följande:

Ventilationen drar ca 15kWh per dygn. 

Kan det vara nåt fel på den eller är det förväntat att den drar så mycket?

Om ventilationen drar 15kWh tror jag att det är nått fel, kanske har aggregatet en elektrisk tilläggs värmare på 500-600W som ligger och drar ström hela tiden?
  • Anonym (El)

Jag har en sån där dosa du sätter i ett eluttag och då har dosan ett eget eluttag. I det kan jag plugga i saker jag vill mäta effekten på. Tex. min teve kunde jag justera ner så att den drar 33% av det den tidigare drog med optimala inställngar(justerade ljus, kontrast, energiläge mm). I dosans display kan man se bla. Watt(effekt), man kan även sätta ett kW-pris och sen köra något i den tex en månad och se vad det kostnaden ligger på.

• Anonym (undrar)
    Anonym (El) skrev 2024-01-13 11:10:53 följande:

Jag har en sån där dosa du sätter i ett eluttag och då har dosan ett eget eluttag. I det kan jag plugga i saker jag vill mäta effekten på. Tex. min teve kunde jag justera ner så att den drar 33% av det den tidigare drog med optimala inställngar(justerade ljus, kontrast, energiläge mm). I dosans display kan man se bla. Watt(effekt), man kan även sätta ett kW-pris och sen köra något i den tex en månad och se vad det kostnaden ligger på.

Det har jag med och kommit fram till att allt annat är försumbart utom ventilation och matlagning. Självklart att ugnen och vattenkokaren drar en del, men det får det vara värt. Jag vill ju laga mat. TV har jag bara på ca 1h om dagen så spelar inte så stor roll. 
  • Anonym (undrar)
    fribygg skrev 2024-01-13 11:08:34 följande:
    Om ventilationen drar 15kWh tror jag att det är nått fel, kanske har aggregatet en elektrisk tilläggs värmare på 500-600W som ligger och drar ström hela tiden?
    Tack jag börjar tror det med. Men jag kan ju inget sånt här. Vet bara hur man rengör filtret och så finns det ett reglage 0-6. Huset är från 80-talet. Inte helt säker om ventilationen är original. Fjärrvärmen är ca 20 år, så kan ju vara att dom ändrade nåt då, inte vet jag.  Borde jag kontakta nån firma? 
  • Anonym (Mia)

Jag är verkligen ingen expert, men googlade lite och det verkar som att det inte är något ovanligt att ett tjugo år gammalt ftx-system behöver bytas ut.

Vore jag du hade jag pratat med grannarna om hur de gör och frågat på byggahus.se (där gubbar som är ointresserade av Familjeliv håller hus :)).

• Anonym (kolla)
    Anonym (undrar) skrev 2024-01-13 11:18:38 följande:
    Tack jag börjar tror det med. Men jag kan ju inget sånt här. Vet bara hur man rengör filtret och så finns det ett reglage 0-6. Huset är från 80-talet. Inte helt säker om ventilationen är original. Fjärrvärmen är ca 20 år, så kan ju vara att dom ändrade nåt då, inte vet jag.  Borde jag kontakta nån firma? 
    Kolla genast upp ventilationen! Min ca 10 år gamla FTX-installation drar en tiondel av ditt!
Svar på tråden Energiförbrukning