• Anonym (Ts)

Mina bröst har blivit så känsliga vid minsta beröring!

Ej gravid!
    Tog ett test senast idag. Beräknad mens idag men går på p-piller så hoppar över mensen oftast. 

Har på senaste tiden fått så himla känsliga bröst. Förut har sambon kunnat klämma och ta utan problem men idag räcker det med att han bara råkar nudda lite lätt och det känns som ett knivhugg. När jag känner igenom brösten själv så är det vissa punkter som gör så jävla ont, typ som knivhugg. Gör inte ont om man inte rör. 

För några veckor sedan var jag inne på ultraljud av båda brösten då jag upptäckt en knöl i ena bröstet, stor som ett plommon. Allt såg bra ut. 

Vad tusan är det som gör så ont? Och varför har de blivit så känsliga nu för? Är 27 år. 

• Svar på tråden Mina bröst har blivit så känsliga vid minsta beröring!
  • Anonym (Falabella)

Det vanligaste är att man får någon form av inflammation i bröstkörtlar, det kan ske även som icke-gravid. Om du har en svullnad kan den kanske leda till detta även om den är godartad.

Jag hade jätteont i ena bröstet som yngre, kunde inte längre ligga på mage och sova som jag alltid gjort för det gjorde för ont då.

Trodde att jag hade cancer, benhårt. Bröstläkaren kände och skrattade bara åt mig och sa bara att du har en vanlig svullnad, det går över om ett tag. Ät Ipren om det är jobbigt. Det gick över på ett par veckor.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Falabella) skrev 2024-01-13 09:42:20 följande:

Det vanligaste är att man får någon form av inflammation i bröstkörtlar, det kan ske även som icke-gravid. Om du har en svullnad kan den kanske leda till detta även om den är godartad.

Jag hade jätteont i ena bröstet som yngre, kunde inte längre ligga på mage och sova som jag alltid gjort för det gjorde för ont då.

Trodde att jag hade cancer, benhårt. Bröstläkaren kände och skrattade bara åt mig och sa bara att du har en vanlig svullnad, det går över om ett tag. Ät Ipren om det är jobbigt. Det gick över på ett par veckor.

Tack för svar! 
    Kan inte läkaren se eller bedöma om det skulle vara en inflammation när jag var där sist? Jag har ju inte konstant värk. Jag lider ju inte av det men när till och med sambon reagerar på att de är så känsliga blir man fundersam. Räcker med att han kommer emot lite. 

• Anonym (Falabella)
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-13 09:49:41 följande:

Tack för svar! 
    Kan inte läkaren se eller bedöma om det skulle vara en inflammation när jag var där sist? Jag har ju inte konstant värk. Jag lider ju inte av det men när till och med sambon reagerar på att de är så känsliga blir man fundersam. Räcker med att han kommer emot lite. 

Inflammationer syns inte alltid på undersökning, de känns. Jag tyckte också det var konstigt när bröstvårtan var smärtsam att röra fast det inte var där det riktigt onda satt.

Om läkaren inte sagt att något är fel så får du nog avvakta ett tag och se om det går över bara. Eller om inte söka igen.

Hormoner kan ställa till det för oss kvinnor på så många olika sätt också.
Svar på tråden Mina bröst har blivit så känsliga vid minsta beröring!