• lena j89

    Kallhyra lägenhet, hur mycket betalar du?

    Jag behöver bilda mig en uppfattning om hur mycket man betalar för el, värme och varmvatten. 

    Jag har blivit erbjuden en lägenhet med kallhyra, men jag har ingen uppfattning hur mycket min månadskostnad kommer öka.
    Kan ni hjälpa mig bilda en uppfattning genom att skriva storlek på bostad, hur många personer och kostade för värme och ev varmvatten. 

  • Svar på tråden Kallhyra lägenhet, hur mycket betalar du?
  • Kammen320

    Beror väl på hur lägenheten värms upp? Är det elelement eller såna med varmvatten? Vi har en 3:a på 69 kvadrat, dom påstår att värme ingår genom ventilationssystemet men sätter vi inte på elementen (el) så har vi typ 18 grader i lägenheten. Sommartid kanske vi betalar 300 kr för el/månad, vintertid typ 1000kr/månad

  • lena j89

    Bra tips, ska se om jag kan få tidigare hyresgäst förbrukning. 

    Det är element med vattenburen värme. Så ni har ingen värme på allt under vintern? 18 var inte extremt kallt men jag behöver nog någon grad till.

  • Kammen320

    Jodå, vi har på elelementen. Därför elräkningen drar iväg under vintern. Allt mellan 900-1800 kr/månaden är helt normal elräkning här. Barnen ska ju inte behöva frysa.

  • Anonym (Kollega)
    lena j89 skrev 2024-01-14 19:55:36 följande:

    Bra tips, ska se om jag kan få tidigare hyresgäst förbrukning. 

    Det är element med vattenburen värme. Så ni har ingen värme på allt under vintern? 18 var inte extremt kallt men jag behöver nog någon grad till.


    Hur värms de vattenburna elementen? Bergvärmepump,egen vedpanna eller kanske fjärrvärme?
    Jag värmer med ved och förbrukar ca 10m3 om året till 119m2
Svar på tråden Kallhyra lägenhet, hur mycket betalar du?