• Anonym (Nfn)

Jag har inget grabbgäng

Jag är 38 år och har aldrig haft ett ?grabbgäng?. Jag har barndomsvänner men de är alla utspridda och känner inte varandra. De vänner jag har i vuxen ålder är också helt utspridda, dvs jag känner dem men de känner inte varandra. 

Vissa av dessa vänner har egna ?grabbgäng? men som jag inte är en del av. 

När mitt senaste förhållande tog slut tog min exflickvän också upp detta som en av anledningarna, dvs att jag har litet socialt umgänge.

Jag har ett umgänge men inget djupt sådant. Dvs jag träffar mina vänner ibland på en AW, men vi gör inget ihop som tex ett grabbgäng gör. Vi firar inte saker ihop, som midsommar, eller åker och gör roliga saker ihop

Detta är otroligt smärtsamt och skadar mig som person.

Hur skaffar man ett ?grabbgäng??

• Svar på tråden Jag har inget grabbgäng
  • Anonym (Pauline)

gäng är väl mer aktuellt i ungdomen tänker jag. Jag är 40 år nu och umgås som mest med två vänner samtidigt. Ofta är det bara en och en jag träffar. Men det kanske är annorlunda med män? Eller så är det kanske bara jag som är såhär, att bara träffa en vän åt gången. 

• Anonym (Nej?)
    Anonym (Pauline) skrev 2024-03-07 15:00:19 följande:

gäng är väl mer aktuellt i ungdomen tänker jag. Jag är 40 år nu och umgås som mest med två vänner samtidigt. Ofta är det bara en och en jag träffar. Men det kanske är annorlunda med män? Eller så är det kanske bara jag som är såhär, att bara träffa en vän åt gången. 

Trodde de flesta hade en grupp de umgås med då och då? De flesta jag känner har det i alla fall. Går du aldrig på tjejluncher?
  • Anonym (Pauline)

nej, som jag skrev blir det främst jag och två till vänner från gymnasiet som ses isåfall.

• Anonym (man50)

Sånt här kan vara känsligt...

Inte sällan så är det mer vanligt bland oss män, inte sällan i takt med stigande ålder, att man kanske inte har ett större/bättre/starkare socialt nätverk!

Och inte sällan så kan det bli påmint vid exempelvis en separation, skilsmässa.

Jag har inte heller ett tydligt "grabbgäng". Nu är jag förvisso äldre, men jag har inte det bara. Jag har vänner, inte jättemånga, men ett antal. Jag var  del av ett grabbgäng i mina yngre år - men likt som för många så skingras man för vinden, världen, man går in i relationer, man flyttar, man tappar kontakten. Folk får fullt upp med sina egna liv.

Nu är jag dessutom "nyskild" och då kan det även bli mer påtagligt att så är fallet. Lever man i en relation så är det ganska vanligt att ens sociala umgänge utgår från ens relation. Oavsett om det är "dina" eller din "partners" vänner från början.

Och som du skriver TS, det kan uppfattas (av somliga, inte alla) som en nackdel när man inleder en ny relation...

Tips? Tja, fortsätt hålla i din vänskap med de vänner du har. Avstå inte sociala sammanhang. Sätt dig i nya sociala sammanhang.

• Anonym (Inte alla)
    Anonym (Nej?) skrev 2024-03-07 15:16:58 följande:
    Trodde de flesta hade en grupp de umgås med då och då? De flesta jag känner har det i alla fall. Går du aldrig på tjejluncher?
    Jag är kvinna och nej jag har inget tjejgäng att umgås med. Jag trodde att jag hade det, men när jag skilde mig och trodde att de skulle finns där, så försvann alla.
    De kommer mer än gärna när jag bjuder in på tjejkvällar och bjuder på mat och dryck, men bjuda tillbaka går inte.
    Jag saknar att få vara med andra något grymt! Det gör faktiskt ont ända in i själen att se att de hittar på saker med varandra, men jag blir inte ens tillfrågad. 

Har skapat ett lite aw-gäng/grupp, men de andra i gruppen hittar aldrig på något det är bara jag som stämmer av med en killkompis om vi ska ses och då lägger jag ut i gruppen när och vart det blir aw. Ibland blir det bara han och jag och ibland kommer det flera.

Jag har i 5 år kämpat med föreningsliv, aktiviteter, bjudningar osv för att jag ska få ett aktivt socialt liv, men noll och nada i resultat om jag inte styr upp allt hela tiden.
  • Anonym (Erik)

Sitter i samma sits. Har alltid behövt ett grabbgäng för att må bra. 

Några från skolan hängde man med när man tagit studenten men till slut så hände inget om man inte drog igång det själv. Vi hade jättekul när vi sågs men om inte jag fixade så hände ingenting. Då började man känna sig osäker på om de ens tyckte om en. Till slut bestämde jag mig för att bara släppa det och vi sågs aldrig igen. Det var tufft.

Kom in i ett gammalt kompisgäng för några år sen och hade så jävla roligt. Allt jag hade saknat så länge. Sen sprack det plötsligt pga div konflikter utom min kontroll och plötsligt stod man utanför. Som om man aldrig hade betytt något. Fruktansvärt smärtsamt. 

Tog många år att komma över. Nu står man i stort sett själv och vågar knappt släppa in folk på livet istället. 

Man blir alltid avundsjuk när man hör om grabbgäng. 

• Anonym (Grodan)

Har inget tjejgäng. Hade varit kul! Har ganska få vänner till den grad att det blir lite pinsamt. Tex på möhippa kunde endast 3 vänner bjudas in, dvs en kompis utöver arrangörerna. känner ändå stor tacksamhet att de helt överraskande gjorde en!

Känner av det nu när jag skiljt mig och är ensam varannan vecka. känner ofta att jag skulle vilja träffa någon vän och tex käka eller träna eller liknande men det är svårt! 

försöker fokusera på att jag har mina systrar, och 2-3 vänner utöver det som alla går att träffa och göra nånting med nån gång per år. Men skulle jag tex vilja gå ut och festa har jag ingen alls att Ringa upp! 

vet faktiskt inte varför jag har så svårt att få vänner, men har kommit fram till att det är så för många vuxna helt enkelt. 

• Anonym (Den)

Aktivera dig i ett innebandygäng eller mountainbikegäng. Någon form av gemensam aktivitet 

Svar på tråden Jag har inget grabbgäng