• Anonym (Rädd)

Att tyda drömmar och mardröms frågor

Drömmer samma eller liknande samma mardrömmar så ofta att jag drar mig för att sova och det gör ju att kroppen inte orkar funka som den ska. Det är riktigt otäcka saker och vaknar skrikandes, gråtandes och jag har svettats fruktansvärt mycket. Hur kommer man förbi denna låsning?

I dessa drömmar kan jag allt som oftast faktiskt väcka mig själv genom att på något vänster prata med mig själv i mardrömmen och säger till mig själv att detta är inte sant och är en mardröm, bara vakna så ska du se att det jag säger är sant eller liknande saker. Som om jag ser det från ovan liksom. Oftast väcker mannen mig för jag skriker gråter och fäktas så mycket och då kan jag säga i mardrömmen att fokusera på hans röst för du måste vakna detta är inte verklighet 
    Hur är detta ens möjligt ? Hur kan jag vara bredvid mardrömmen och ge mig själv en väg ut genom säga hur jag löser vissa saker för komma ifrån ?

Kanske låter flummigt men jag skulle så vilja veta ! 

• Svar på tråden Att tyda drömmar och mardröms frågor
  • Anonym (Kerala)

Har hört att den typen av mardrömmar kan bero på obearbetat trauma. Känner en som hade något liknande, han gick i terapi för traumat och mardrömmarna upphörde.
    Vad handlar drömmen om? Det kan avslöja mycket. Drömmar handlar mest om känslor som avbildas. En känsla av att inte vara förmögen av att komma från en situation kan manifesteras som att man sitter fast i kvicksand el dyl.

• Anonym (Nattskräck)

Det låter som om du har nattskräck.
    Det är ovanligt men även vuxna kan få det. Mitt råd är att höra av dig till din Vårdcentral och be om ett möte om att få prata om mediciner eller annan hjälp.

Stress och oro är de två största faktorerna som ger mardrömmar m.m 
    Är du stressad och orolig omedvetet?
    Lycka till.

• Lynx123

Tyvärr ganska vanligt och ofta ett tecken på stress eller emotionella trauman. Kontakta VC och/eller sömnklinik...det finns hjälp mot det här. Lycka till

• Anonym (Svårt med mediciner)

Drömtydning blir svårt idag med antidepressiva och annat som ger mardrömmar som bieffekt. Vad är du och vad är egentligen inte du utan bara resultatet av en medicinsk bieffekt?

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Kerala) skrev 2024-01-15 03:41:47 följande:

Har hört att den typen av mardrömmar kan bero på obearbetat trauma. Känner en som hade något liknande, han gick i terapi för traumat och mardrömmarna upphörde.
    Vad handlar drömmen om? Det kan avslöja mycket. Drömmar handlar mest om känslor som avbildas. En känsla av att inte vara förmögen av att komma från en situation kan manifesteras som att man sitter fast i kvicksand el dyl.

Ja jag har för ett tid sedan gått gruppterapi ang mitt trauma och ska gå trauma behandling sen (det är på gång). Men drömmer jag blir kidnappad, instängd, blir av med dem jag älskar (dem försvinner), träffar den som skadat mig och han får tag i mig igen och gör saker med mig osv. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Nattskräck) skrev 2024-01-15 04:05:55 följande:

Det låter som om du har nattskräck.
    Det är ovanligt men även vuxna kan få det. Mitt råd är att höra av dig till din Vårdcentral och be om ett möte om att få prata om mediciner eller annan hjälp.

Stress och oro är de två största faktorerna som ger mardrömmar m.m 
    Är du stressad och orolig omedvetet?
    Lycka till.

Ja lite så kan det nog beskrivas. Har varit under extrem stress i våras och sommaren förra året men blivit mycket bättre och trodde allt var bra. Men nu kommer detta. Ska dock gå trauma behandling inom det närmsta. 
  • Anonym (Kerala)
    Anonym (Rädd) skrev 2024-01-15 07:17:33 följande:
    Ja jag har för ett tid sedan gått gruppterapi ang mitt trauma och ska gå trauma behandling sen (det är på gång). Men drömmer jag blir kidnappad, instängd, blir av med dem jag älskar (dem försvinner), träffar den som skadat mig och han får tag i mig igen och gör saker med mig osv. 
    Gissar att du har befunnit dig i ett misshandelsförhållande där någon har utövat kontroll och sett till att alienera dig från andra. Gruppterapi i all ära, men du behöver kanske ett enskilt möte med en beteendevetare.
Svar på tråden Att tyda drömmar och mardröms frågor