• Anonym (TS)

Vill gå ner i vikt. Men hur skapar man en hållbar kost?

Vill gå ner i vikt. Men jag klarar inte av att fixa en bra kost. Sambon vill jämt äta skräpmat då han inte kan laga mat. Har tre barn som alla har npf och är selektiva i maten. Jag står för 90% av all matlagning och sambon köper pizza och hamburgare när det är hans tur. Är utbränd och orkar inte laga flera rätter som jag gjorde förr. 

Jag vill ha en hållbar kost som ändå går snabbt att laga. Tips?

Behöver frukost som lätt kan tas med till jobbet.  Typ yoghurt och flingor, fast nyttigt. Matlådor som är lätta att laga och ta med. 

Vad finns det för mellanmål som man snabbt kan äta?

Mina kostvanor just nu är katastrof. Äter aldrig frukost, dricker en red bull till frukost typ. Äter någon färdig fryspasta eller så från Ica till lunch, en hotdog i bröd från Pressbyrån eller liknande. Middag blir i regel något som barnen äter. Färdiga köttbullar med makaroner, korv och makaroner, plättar, snabbmat etc. Trycker i mig massor med godis under dagen då jag är hungrig utan frukost och behöver något mellan lunch och dagens slut. Äter i regel ljus fralla i mackgrillen och en glas mjölk till kvällsfika. 

Har inte tid och ork att stå och skala och skära avokado att sätta på en smörgås etc. Vill ha något som går snabbt att laga och är lätt att ta med helt enkelt. Har ni några tips?
  • Svar på tråden Vill gå ner i vikt. Men hur skapar man en hållbar kost?
  • Godochglad

Jag skulle satsa på att dra ner på småätande och godis. Sluta helt med det. Släng det du har och köp inte nytt.
    Ta med en vanlig ostmacka till frukost. Krångla inte till det. Borsta tänderna efteråt, det brukar göra det mindre lockande att äta godis. 

Det är svårt att ändra matvanor om ens partner inte är med på det. Börja inte där, utan fortsätt med köttbullarna, men köp hem lite frysta grönsaker som är lätta att tina och komplettera måltiden med (för dig alltså, de andra får göra som de vill). Börja måltiden med att äta grönsakerna. 

Ta en promenad på kvällen så får du mindre tid att småäta samtidigt som du får lite motion. 

Du kommer inte att rasa i vikt med tipsen ovan, men om du får in vanorna lär du gå ner och hålla vikten på sikt utan att behöva göra komplicerade avokadomackor. 

• Anonym (S)

Äpplen är väldigt bra att stilla sötsug och törst med när man är lite småhungrig mellan måltiderna. Ät en fullkornsmacka till frukost eller overnight oats. Håller med föregående om att du kan lägga till grönsaker och även sallad till måltiderna så kan du minska andelen köttbullar och pasta eller liknande. Jag äter samma som barnen så det blir en del spagetti och köttfärssås, pannkakor mm, men större delen av min tallrik är sallad och grönsaker så det är helt ok. Ett tips är att köpa fryst färdiglagad kyckling så har du ett nyttigare alternativ till köttbullarna.

Sedan tänker jag att det är bra att inte ha förbud, men att äta till största delen bra saker och att inte ta för mycket av det onyttiga. 

• Anonym (lagom)

Jag kör bara knäckebröd och kaffe till frukost. Lite smör kan ju vara gott, men jag brukar ha utan. 

Lunchlådor orkar jag inte laga speciell mat till, utan tar det som blir över av middagen. Men brukar fylla ut med t.ex. wookgrönsaker. (Sånna där färdiga frysblandningar)

Middag måste jag tyvärr också anpassa efter det resten av familjen äter. Men jag fyller på med grönsaker till mig. T.ex kan jag göra kycklingcurry med ris till barnen och byta ut riset mot rostad blomkål till mig. Fiskpinnar med smör och potatis till barnen och massor av ärtor och en klick yoghurt på min tallrik. Färdiga köttbullar brukar jag byta mot falafel. Falukorv mot stekt squash och svamp. tacos hoppar jag över brödet. Bättre och godare med grönsaker, sås, guacamole och lite kött/quorn. Pasta och bröd hos oss är alltid fullkorn. Det har barnen och mannen fått vänja sig vid. 

Mellanmål för mig är mörk choklad och osötat fullkornsbröd med marmelad. Inte så värst nyttigt, men så länge min vikt är bra känns det ok. 

Dessutom. Aldrig söta drycker! 

• Tow2Mater
    Har du inte tid och ork att skala och skära en avokado att sätta på en smörgås blir du hänvisad till typ ett  äpple, en banan, etc.

Frukost: Snabbhavregryn och chiafrön med lite kanel  i en microfast låda som du bara kan hälla i lite vatten i och köra en minut i micron på jobbet. Orkar du skära ett äpple i mindre bitar är det gott att blanda i.

Lunch/middag: Gör en stor sats kålsallad som du kan ha i kylen och bara ta av och blanda i en burk tonfisk eller ett par kokta ägg eller liknande istället för att äta annan mat. Gör salladen genom att hacka upp vit/grön/rödkål, grön lök, morot, paprika. Lägg i en burk avsköljda svarta bönor och en burk majs. Lite hackade torkade lingon är också gott. Avsluta med olivolja och lite vit vinäger, salt, peppar och ev lite andra kryddor efter smak.
  • Anonym (M)

Då hade jag gjort mycket grönsaker, frysgrönsaker eller sallader, till rätterna och ätit mer av det och mindre makaroner eller vad nu de andra vill ha.

Redbull är väl massa kalorier. Dricka dricka och sånt är nog det lättaste sättet att få i sig massor med kalorier utan att bli mätt. Juice och saft också. Drick bara kaffe vatten eller te, utan socker. 

Kokta ägg är lätt att ta med sig. Jag hade kokat många så jag har hela veckan. Och man står sig bättre på det än yoghurt och flingor tycker jag.

Det som funkat bäst för mig är att hålla mig borta från kolhydratrik livsmedel och äta så likt typ lchf som möjligt. Då håller man sig mätt längre på färre kalorier. Jag kör Lifesum-appen för att hålla koll.

• Anonym (,)

fryst avo, tina i kyl över natt, lägg på mackan med tillbehör

• Anonym (matvrak)

Havregrynsgröt till frukost. Kaffe o smörgås också. Satsa på nyckelhålsmärkt bröd. Kärnsund och Grötbröd är gott.
    Skippa godiset på vardagarna. Ta hellre en banan i så fall.
    Skippa färdigrätter. Gärna fisk 2 ggr i veckan. Ris eller pasta. Grönsaker.

• Anonym (BL)

Yoghurt och flingor behöver inte vara dåligt. Köp naturell müsli och osötad yoghurt och ha stående på jobbet.

Ät samma som barnen för enkelhetens skull, men fyll halva tallriken med grönsaker. Frysta grönsaker är lika nyttiga som färska. 

Men det är klart att det är knepigt om man inte har tid att skära en avokado. Då kanske man får skjuta på det hälsosamma ätandet till framtiden. 

• Anonym (Mannen)

Det handlar främst om att minska kaloriintaget. Inte om så mycket vad du äter.  Men vissa saker som sötade drycker gör det mycket enklare att få i sig för mycket. Välj bort det helt.

Undvik också småätandet.

Det bästa är också om fler i familjen är med på det.

Sen förstår jag att det kan vara mentalt jobbigt för vissa att motstå hungern.

• Anonym (matvrak)

Dra ner på socker. Behövs inte i varken te eller kaffe.

• Anonym (TS)
    Anonym (matvrak) skrev 2024-01-16 16:22:45 följande:

Dra ner på socker. Behövs inte i varken te eller kaffe.

Har aldrig socker i kaffe eller te. Den enda sötade drycken jag dricker är Red Bull. Annars är det zero eller vatten som gäller. 

Tack för alla tips!
Svar på tråden Vill gå ner i vikt. Men hur skapar man en hållbar kost?