• Anonym (Bukplastik)

Viktnedgång efter bukplastik

Finns det nån här inne som gjort en bukplastik och sedan gått ned i vikt efter operationen? I så fall skulle jag bli jätteglad om du ville svara på följande frågor:

1. Vad vägde du när operationen gjordes, och hur mycket gick du sen ned (om du inte vill säga din vikt kan du i stället säga hur många procent av den vikt du hade vid operationen som du sedan gick ned - t.ex. om du vägde 62,5kg när operationen gjordes och sen gick ned 5 kilo så skriver du att du gick ned 8 % av din ursprungsvikt)?

2. Hur lång tid efter operationen började du gå ned i vikt, och hur lång tid tog det innan du nådde din målvikt/den vikt du sen stannade på?

3. Skulle du säga att resultatet av operationen försämrats av din viktnedgång? I så fall, hur mycket?

Jag vet att det är väldigt specifika frågor och att det kanske inte är så många här som ens gjort en bukplastik - än mindre gått ned i vikt efteråt - men jag hoppas ändå att det finns nån eller allra helst några som kan svara...

• Svar på tråden Viktnedgång efter bukplastik
  • Lynx123

Är det verkligen bukplastik du menar? Det är väl bara där man stramar åt huden runt magen med fettsugning och bortskärning av hud?

• Anonym (IAV)

Är det inte bättre att gå ner i vikt före en bukplastik? 

Risken är väl att det ser konstigt ut annars?

• Anonym (Bukplastik)
    Lynx123 skrev 2024-01-16 09:12:46 följande:

Är det verkligen bukplastik du menar? Det är väl bara där man stramar åt huden runt magen med fettsugning och bortskärning av hud?

Ja, precis - även om fettsugning (i mån av behov) ofta görs vid annat tillfälle, eftersom det är större risk för komplikationer om man gör en fettsugning samtidigt som bukplastiken. 

Varför undrar du?
  • Anonym (Bukplastik)
    Anonym (IAV) skrev 2024-01-16 09:14:37 följande:

Är det inte bättre att gå ner i vikt före en bukplastik? 

Risken är väl att det ser konstigt ut annars?

Exakt - det är precis därför jag undrar. Och jag inser som sagt också att det av just denna anledning är väldigt ovanligt, men jag hoppas ändå att någon har erfarenhet av detta och har möjlighet att svara...
  • Anonym (Bukplastik)

Ingen alls?

• Anonym (..)
    Anonym (Bukplastik) skrev 2024-01-16 20:10:45 följande:

Ingen alls?

Tror inte man fattar din tråd?

Tror inte en människa gör en bukplastik för att sen gå ner ännu mer efteråt som syfte. Jag har gjort fettsugning och både gått upp och gått ner efter operationen, men fettcellerna är ju borta så sker ju på andra ställen liksom.
  • Anonym (Bukplastik)
    Anonym (..) skrev 2024-01-17 10:07:39 följande:
    Tror inte man fattar din tråd?
    Hm... varför skulle man inte förstå min tråd? Att det inte är så många som faktiskt har erfarenhet av just den här situationen inser jag ju (även om jag som sagt hoppas att det finns iaf någon), men varför skulle man inte förstå den? Alltså, vad är det som är oklart? (Detta är alltså en genuin undran; det är inte som jag är sur). 
    Anonym (..) skrev 2024-01-17 10:07:39 följande:
    Tror inte en människa gör en bukplastik för att sen gå ner ännu mer efteråt som syfte. Jag har gjort fettsugning och både gått upp och gått ner efter operationen, men fettcellerna är ju borta så sker ju på andra ställen liksom.
    Nä, du har som sagt säkert rätt i att det nog inte är speciellt vanligt, men att det inte skulle finnas någon alls har jag ändå svårt att tro..? Du säger ju förresten att du själv gått ned efter operation?
Svar på tråden Viktnedgång efter bukplastik