• akalei

    Depression pga hormonspiral?

    Hejsan, födde barn i aug och satte in en Mirena hormonspiral i okt. Sedan 1-2 månader har jag blivit alltmer nedstämd, fått ångest och nu fått diagnosen förlossningsdepression.

    Kan inte hjälpa att undra om hormonspiralen spelar in på detta??
    vad har ni för erfarenheter?

    om någon har liknande erfarenheter - hur snabbt mådde ni bättre efter uttag?

  • Svar på tråden Depression pga hormonspiral?
  • Alvedon83

    Jag blev nedstämd av hormonspiral, hade inte Mirena utan en annan sort med mindre hormoner. Mådde snabbt bättre efter uttag. Depression är en vanlig biverkan av hormonspiral.

  • akalei
    Alvedon83 skrev 2024-01-17 14:21:26 följande:

    Jag blev nedstämd av hormonspiral, hade inte Mirena utan en annan sort med mindre hormoner. Mådde snabbt bättre efter uttag. Depression är en vanlig biverkan av hormonspiral.



    Tack för ditt svar.
    Jag mår så dåligt att jag blivit insatt på antidepp nu? känns helt sjukt om det skulle vara av spiralen. Men Bestämde mig ändå för att ta ut den (har haft andra biverkningar också). Hur snabbt började du må bättre? Läst om folk som mådde bättre vara efter dagar, men det verkar ju nästan för bra för att vara sant..
  • Alvedon83
    akalei skrev 2024-01-17 15:32:26 följande:

    Tack för ditt svar.
    Jag mår så dåligt att jag blivit insatt på antidepp nu? känns helt sjukt om det skulle vara av spiralen. Men Bestämde mig ändå för att ta ut den (har haft andra biverkningar också). Hur snabbt började du må bättre? Läst om folk som mådde bättre vara efter dagar, men det verkar ju nästan för bra för att vara sant..
    Jag minns inte exakt men jag tror det var nån vecka tills menscykeln var igång igen.
Svar på tråden Depression pga hormonspiral?