• Anonym (Wendy)

Vad är målet med att lära en alkoholist att dricka?

Alltid när det kommer ny forskning så kommer det upp nya rön som att det skulle gå att lära en alkoholist att dricka alkohol kontrollerat. 

Men är genuint nyfiken på vad detta faktiskt skulle vara bra för?

Typ om jag skulle fått en Jordnötsallergichock och hamnat på intensiven och svävat mellan liv och död och efter detta ska få lära mig att äta små mängder jordnötter för att sedan kunna äta detta. Varför skulle jag riskera detta? 

Är det inte bättre att låta bli. knappast livsnödvändigt 

• Svar på tråden Vad är målet med att lära en alkoholist att dricka?
  • Anonym (XXX)

Det går inte i min erfarenhet. (Inte av egen erfarenhet av att vara alkoholiserad, utan av egen erfarenhet att ha alkoholister alltför nära mig.) Det minsta de får i sig lite alkohol, så glömmer de alla föresatser, och det enda som betyder någonting i hela världen är att få tag i mer sprit. När det har gått så långt som till ett "riktigt" alkoholberoende (och inte bara dåliga vanor) så är det bara nolltolerans som funkar. 

Jordnötterna var en dålig parallell tycker jag, eftersom du inte kan undvika dem helt och hållet då allergenet är luftburet. D.v.s. du riskerar att få andas in detta t.ex. på ett flygplan, på tunnelbanan... Då är det väl bättre att du genomgår en tillvänjningsterapi, så att du slipper bli jättesjuk? Vare sig du kommer att äta nötterna själv eller ej. 

• Anonym (Ot men)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-25 09:00:51 följande:

Det går inte i min erfarenhet. (Inte av egen erfarenhet av att vara alkoholiserad, utan av egen erfarenhet att ha alkoholister alltför nära mig.) Det minsta de får i sig lite alkohol, så glömmer de alla föresatser, och det enda som betyder någonting i hela världen är att få tag i mer sprit. När det har gått så långt som till ett "riktigt" alkoholberoende (och inte bara dåliga vanor) så är det bara nolltolerans som funkar. 

Jordnötterna var en dålig parallell tycker jag, eftersom du inte kan undvika dem helt och hållet då allergenet är luftburet. D.v.s. du riskerar att få andas in detta t.ex. på ett flygplan, på tunnelbanan... Då är det väl bättre att du genomgår en tillvänjningsterapi, så att du slipper bli jättesjuk? Vare sig du kommer att äta nötterna själv eller ej. 

Luftburen allergi för jordnöt är väl motbevisat?
  • Sunflora
    Elis73 skrev 2024-01-24 17:18:59 följande:

Jag har aldrig sett någon (myndighet/forskare/läkare) som tycker att det är ett mål att lära en alkoholist att kunna dricka måttligt. Men det finns många alkoholister som hävdar/upplever att det går att lära sig. Därför forskas det väl på för att se om detta stämmer.

Ur samhällets synvinkel vore det bäst om ingen drack alkohol. 

Jag tycker man ser det regelbundet. Här är lite exempel. 

https://psykologtidningen.se/2017/12/16/kontrollerat-drickande-gammal-metod-med-nytt-uppsving/

https://utbildning.ki.se/student/kbt-behandling-av-alkoholproblem-med-fokus-pa-kontrollerat-drickande-5-hp/9k8058

https://via.tt.se/pressmeddelande/3385246/ny-avhandling-visar-lovande-behandlingsresultat-av-kontrollerat-drickande?publisherId=3236162&lang=sv
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ot men) skrev 2024-01-25 09:06:43 följande:
    Luftburen allergi för jordnöt är väl motbevisat?
    Jaså? Då borde de kunna börja servera jordnötter på flyget igen?
  • Anonym (Socialarbetare)

Här gör du precis det som folk gör med alkoholproblem, delar upp folk i "riktiga" alkoholberoende som då anses behöva total avhållsamhet. Och också just dra slutsatser om att all typ av alkoholism faktiskt "botas" på detta sätt.

Tvärtom har det ju visat sig att faktiskt arbeta med människor innan det nått till den punkten, och att just metoden att ha total avhållsamhet och 12-stegsprogram faktiskt inte ger lika goda resultat som annan behandling.

Det finns ju liksom en anledning till att erbjuda olika typer av behandlingar och inte bara den du ser skulle kunna fungera på dina anhöriga/vänner.

Folk som ser missbruk hos anhöriga har ju naturligtvis en bild av vad som fungerar, men det viktigaste med missbruksvården är att det just behöver finnas stöd att bli nykter, eller att få ett hälsosammare förhållande till alkohol.
  • Anonym (Riktat till mig?)

Jag tänker att det är riktat till såna som mig. Jag är alkoholist och knarkare men har vart ren och nykter i 8 år. Min man har inte alls samma bakgrund utan han gillar det här med att ta ett par öl osv. 

Så det är för att jag skall kunna anpassa mig till honom men istället blir det väldigt mycket han som får anpassa sig till mig. Han har aldrig klagat över detta, och skulle inte heller göra det (han är väldigt "curlande" pä gott och ont. Så jag vet inte alltid vad han tycker egentligen för prio för honom verkar vara att skydda mig) men han kanske tänker det?

• Anonym (Ot men)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-25 09:41:30 följande:

https://allergiakademin.astmaoallergiforbundet.se/kurs/notter/lektion-2/luftburen-jordnotsallergi/

En vanlig uppfattning är att luftburen allergi är både vanlig och farlig. För en allvarlig allergisk reaktion krävs dock att man får i sig jordnötter eller nötter. 

Studier visar att inga eller endast lindriga symtom förekommit hos personer som utsatts för jordnötter via luften. Hantering av nötter eller jordnötter innebär dock alltid en risk, små bitar kan oavsiktligt spridas från fingrar eller redskap till andra ytor och orsaka en allergisk reaktion.

• Sunflora
    Det finns ingen medicinsk anledning att inte servera jordnötter på flyget men det ger dålig publicitet för flygbolaget om de gör det och de vill ingen riskera.
  • Sunflora
    Det finns ingen medicinsk anledning att inte servera jordnötter på flyget men det ger dålig publicitet för flygbolaget om de gör det och de vill ingen riskera.
  • Anonym (Hick)

De kanske kan behöva lära sig kontrollera alkoholintaget då? Obehärskat alkoholintag är väl en del av problemet. Kanske en kombination? Sträva efter absolutism, men om någon avviker från den tänkta banan så stannar den vid ett glas för att den lärt sig kontroll (och saken blir inte så laddad) personen känner fortfarande som att den lyckas och är inne på utstakad bana.
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Hick) skrev 2024-01-25 13:41:41 följande:
    De kanske kan behöva lära sig kontrollera alkoholintaget då? Obehärskat alkoholintag är väl en del av problemet. Kanske en kombination? Sträva efter absolutism, men om någon avviker från den tänkta banan så stannar den vid ett glas för att den lärt sig kontroll (och saken blir inte så laddad) personen känner fortfarande som att den lyckas och är inne på utstakad bana.
    Känns helt verklighetsfrånvänt. Många känner ju ett enormt sug och även om det skulle tillfälligt stanna vid ett glas vid det tillfället skulle besattheten efter alkohol finnas i huvudet. Du får det att låta extremt enkelt 
  • Anonym (Hick)
    Anonym (Wendy) skrev 2024-01-25 17:48:19 följande:
    Känns helt verklighetsfrånvänt. Många känner ju ett enormt sug och även om det skulle tillfälligt stanna vid ett glas vid det tillfället skulle besattheten efter alkohol finnas i huvudet. Du får det att låta extremt enkelt 
    Det är väl inte enkelt. Kbt är en vanlig behandlingsform för vissa åkommor, folk lär sig hantera deras problem genom att utsätta sig för det och ändra beteende/ tankemönster i praktiken. Kanske kan jämföras aningen med det. Totalförbud för olika saker skapar en laddning, har denne då inte fått praktisk erfarenhet om hur ett normalt drickande ser ut så kan det lätt gå överstyr. Det är ju skillnad mellan att dricka ett glas och hinka i sig. 
  • Tukt
    Anonym (Wendy) skrev 2024-01-25 17:48:19 följande:
    Det gäller ju inte specifikt alkohol. Väldigt många människor har i grunden ett missbruk, även om det kan vara olika aktivt.
    Har man ett missbruk är problematiken runt det alltid närvarande även om man är ren från det man är extra mottaglig för. Det är i botten som vilken kronisk sjukdom som helst. Det finns där och måste ständigt hanteras utifrån hur det fungerar bäst för en.
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Hick) skrev 2024-01-25 18:01:35 följande:
    Det är väl inte enkelt. Kbt är en vanlig behandlingsform för vissa åkommor, folk lär sig hantera deras problem genom att utsätta sig för det och ändra beteende/ tankemönster i praktiken. Kanske kan jämföras aningen med det. Totalförbud för olika saker skapar en laddning, har denne då inte fått praktisk erfarenhet om hur ett normalt drickande ser ut så kan det lätt gå överstyr. Det är ju skillnad mellan att dricka ett glas och hinka i sig. 
    Problemet är betydligt djupare för en som faktiskt har problem. Det handlar om att det kan vara fullt hanterbart fram till första glaset. När man börjat så finns det ingen botten, men om man inte öppnar kranen så är det inga problem. Det är betydligt mer ansträngande att tygla detta begär.

Det går inte att jämföra med en dålig vana och kbt är kasst till omfattande svårigheter. alkoholister har i majoriteten av fallen fler diagnoser som patientgrupp 
Svar på tråden Vad är målet med att lära en alkoholist att dricka?