Anonym (XXX) skrev 2024-01-25 09:00:51 följande:
Det går inte i min erfarenhet. (Inte av egen erfarenhet av att vara alkoholiserad, utan av egen erfarenhet att ha alkoholister alltför nära mig.) Det minsta de får i sig lite alkohol, så glömmer de alla föresatser, och det enda som betyder någonting i hela världen är att få tag i mer sprit. När det har gått så långt som till ett "riktigt" alkoholberoende (och inte bara dåliga vanor) så är det bara nolltolerans som funkar.
Jordnötterna var en dålig parallell tycker jag, eftersom du inte kan undvika dem helt och hållet då allergenet är luftburet. D.v.s. du riskerar att få andas in detta t.ex. på ett flygplan, på tunnelbanan... Då är det väl bättre att du genomgår en tillvänjningsterapi, så att du slipper bli jättesjuk? Vare sig du kommer att äta nötterna själv eller ej.
Här gör du precis det som folk gör med alkoholproblem, delar upp folk i "riktiga" alkoholberoende som då anses behöva total avhållsamhet. Och också just dra slutsatser om att all typ av alkoholism faktiskt "botas" på detta sätt.
Tvärtom har det ju visat sig att faktiskt arbeta med människor innan det nått till den punkten, och att just metoden att ha total avhållsamhet och 12-stegsprogram faktiskt inte ger lika goda resultat som annan behandling.
Det finns ju liksom en anledning till att erbjuda olika typer av behandlingar och inte bara den du ser skulle kunna fungera på dina anhöriga/vänner.
Folk som ser missbruk hos anhöriga har ju naturligtvis en bild av vad som fungerar, men det viktigaste med missbruksvården är att det just behöver finnas stöd att bli nykter, eller att få ett hälsosammare förhållande till alkohol.