• Anonym (Ts)

Hur begära ut kollegors löner?

Hört att man kan begära ut alla kollegors löner på en arbetsplats men hur bär man sig åt? Arbetar på en kommunal förskola i Göteborgs stad. 

• Svar på tråden Hur begära ut kollegors löner?
  • masen84

Vill man göra sånt anonymt och snyggt, gå in på taxeringskalendern.se och köp ett exemplar av den för västra götalands län så ser du i den vad folk har för lön Flört

• Anonym (Freja)
    masen84 skrev 2024-01-28 23:05:09 följande:

Vill man göra sånt anonymt och snyggt, gå in på taxeringskalendern.se och köp ett exemplar av den för västra götalands län så ser du i den vad folk har för lön  // Flört

Fast det är väl samma som ratsit. Dvs visst,  den visar inkomster. Men det är inte synonymt med överenskommen lön.
  • Anonym (J)
    Anonym (Freja) skrev 2024-01-29 06:02:37 följande:
    Fast det är väl samma som ratsit. Dvs visst,  den visar inkomster. Men det är inte synonymt med överenskommen lön.
    Det är samma som ratsit, dvs uppgifterna kommer från skattemyndigheten. 
  • Anonym (G)

Men hallå! Är det ingen mer än jag som fattat att detta är en av sakerna man har sitt fackförbund till? Ni är ju tillbaka till tiden före fackens tid där var och en satt för sig själv och försökte klura ut hur de skulle få det bättre. Men tjolahopp! Det finns liksom organisationer med utbildade företrädare och anställda som jobbar med just sånt här. Varför tar ni inte hjälp av dem? 

• Anonym (Freja)
    Anonym (G) skrev 2024-01-29 07:59:17 följande:

Men hallå! Är det ingen mer än jag som fattat att detta är en av sakerna man har sitt fackförbund till? Ni är ju tillbaka till tiden före fackens tid där var och en satt för sig själv och försökte klura ut hur de skulle få det bättre. Men tjolahopp! Det finns liksom organisationer med utbildade företrädare och anställda som jobbar med just sånt här. Varför tar ni inte hjälp av dem? 

Sanning med modifikation. 
    Eller så här; facken har tillgång till statistik - ja.
    De har också (ofta) tillgång till statistik över större geografiska områden och kan tex jämföra vårdyrken kommun/region.
    MEN min erfarenhet av att ha arbetat med HR och löner på just en kommun är att de saknar antingen vilja eller kompetens i att dela med sig av det här. Medarbetare som kontaktar lönekontoret har ofta redan varit i kontakt med sina fackförbund som i princip bara har gett dem information om högsta, lägsta, medel och eventuellt median. De lämnar inte ut lönelistor för specifika enheter eller en viss befattning (tex undersköterska) för hela kommunen.
    Även om de garanterat har informationen då facklig part lokalt signerat utfallet av årets löneöversyn.

Men för mer övergripande statistik är facket bra.
  • Agda90

Du kan maila in en begäran till Göteborgs stad och rimligtvis kan man få svar inom några dagar då alla begäran ska hanteras skyndsamt. 

Regelverket är lite olika från kommun till kommun kring om man lämnar ut namn eller inte. Många lämnar inte ut namn per mail men man kan få titel och lön på samtliga anställda på enheten som man begär ut lönen från.

• Anonym (J)

Nja.... de stora fackförbunden har naturligtvis lönestatistik men de anger i spann. Ett stort fackförbund som t ex Unionen kan för vissa breda roller ange ett spann som skiljer 20-30.000 kr i månadslön. Sen får man försöka malla ned sig i komplexitet. Inget lämnas ut på individnivå, som man kan få ut om man jobbar i det offentliga (dock anonymiserat). Men jag håller med om att vända sig till facket är en bra idé. Som privatanställd är nog detta det bästa. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Freja) skrev 2024-01-29 08:12:00 följande:
    Sanning med modifikation. 
    Eller så här; facken har tillgång till statistik - ja.
    De har också (ofta) tillgång till statistik över större geografiska områden och kan tex jämföra vårdyrken kommun/region.
    MEN min erfarenhet av att ha arbetat med HR och löner på just en kommun är att de saknar antingen vilja eller kompetens i att dela med sig av det här. Medarbetare som kontaktar lönekontoret har ofta redan varit i kontakt med sina fackförbund som i princip bara har gett dem information om högsta, lägsta, medel och eventuellt median. De lämnar inte ut lönelistor för specifika enheter eller en viss befattning (tex undersköterska) för hela kommunen.
    Även om de garanterat har informationen då facklig part lokalt signerat utfallet av årets löneöversyn.

Men för mer övergripande statistik är facket bra.
    Anonym (J) skrev 2024-01-29 09:06:19 följande:
    Nja.... de stora fackförbunden har naturligtvis lönestatistik men de anger i spann. Ett stort fackförbund som t ex Unionen kan för vissa breda roller ange ett spann som skiljer 20-30.000 kr i månadslön. Sen får man försöka malla ned sig i komplexitet. Inget lämnas ut på individnivå, som man kan få ut om man jobbar i det offentliga (dock anonymiserat). Men jag håller med om att vända sig till facket är en bra idé. Som privatanställd är nog detta det bästa. 

Jag menar inte att be om rikets eller kommunens statistik utan att prata med den lokala företrädaren. Hen kan berätta om det finns folk på arbetsplatsen med liknande meriter och uppgifter som en själv som har högre lön tex. Den lokala företrädaren känner dessutom till förhållandena på den aktuella arbetsplatsen, om det förekommer favoriserande av vissa anställda eller om en viss chef tenderar att sätta låg lön på tex tjejer eller folk med viss utbildning. De känner också till om någon annan på arbetsplatsen har liknande problem och kan se om det finns mönster i vem som får högre och lägre lön. I vissa jobb har alla samma sorts uppgifter och det är enkelt jämförbart, men om det är mer komplext är det bättre att fråga facket lokalt för de vet vad folk gör på jobbet och riskerar inte att jämföra äpplen med päron. 

Ni har helt rätt i att man på det här viset inte får veta exakt vad ens kollegor tjänar, men behöver man veta det? Min kollega som fick upp sin lön flera tusenlappar fick inte veta vad andra tjänade. Det räckte att den fackliga företrädaren visste och förde kollegans talan i förhandlingen. 

• Anonym (J)
    Anonym (G) skrev 2024-01-29 09:26:19 följande:

Jag menar inte att be om rikets eller kommunens statistik utan att prata med den lokala företrädaren. Hen kan berätta om det finns folk på arbetsplatsen med liknande meriter och uppgifter som en själv som har högre lön tex. Den lokala företrädaren känner dessutom till förhållandena på den aktuella arbetsplatsen, om det förekommer favoriserande av vissa anställda eller om en viss chef tenderar att sätta låg lön på tex tjejer eller folk med viss utbildning. De känner också till om någon annan på arbetsplatsen har liknande problem och kan se om det finns mönster i vem som får högre och lägre lön. I vissa jobb har alla samma sorts uppgifter och det är enkelt jämförbart, men om det är mer komplext är det bättre att fråga facket lokalt för de vet vad folk gör på jobbet och riskerar inte att jämföra äpplen med päron. 

Ni har helt rätt i att man på det här viset inte får veta exakt vad ens kollegor tjänar, men behöver man veta det? Min kollega som fick upp sin lön flera tusenlappar fick inte veta vad andra tjänade. Det räckte att den fackliga företrädaren visste och förde kollegans talan i förhandlingen. 

Gott så :)
  • Anonym (Offentlig)

Löner är offentliga inom kommunal verksamhet.

Du skickar ett mail kommunens löneavdelning eller ev till kontaktcenter (eller motsvarande) och ber om att få ut en lönelista. Skicka från privat mailadress. (Om du skickar från jobbmail kan de neka då det kan ses som att du efterfrågar uppgifterna i ditt jobb.)

Du kan även skicka från anonym mail då det inte finns något krav på att du måste uppge vem du är eller vad du ska ha uppgifterna till.

Exempel:

Hej,

Jag önskar en lista över alla löner för barnskötare på förskolan X.

--
    Du behöver inte skriva mer än så. Inget namn. Byt ut barnskötare mot rätt titel eller skriv "alla anställda" istället.

Jag arbetar statligt och det har aldrig varit något problem för mig eller mina kollegor när vi skickat sådana mail till vår löneavdelning.

Det är klart att man vill veta andras löner för att se om man själv ligger på rätt lönenivå. Jag kommer att få ny titel med lite förändrade arbetsuppgifter och vill då veta ungefär vad jag borde ha för lön. Så jag begärde ut lönelista för de med den titeln på min enhet (cirka 50 personer) Jag kan då se att jag kommer ligga lite över median, vilket är bra. Sedan får jag prestera och därmed bevisa för arbetsgivaren att jag ska ligga högre i intervallet. Presterar jag sämre ska jag få sämre löneutveckling och ligga lägre i intervallet.

• Anonym (Freja)
    Anonym (G) skrev 2024-01-29 09:26:19 följande:

Min erfarenhet är att det är just detta som facket inte delar med sig av. Eller så är representanten också färgad av sina egna synpunkter (som kan ha gjort att hen börjat jobba fackligt in the first place).
    Dvs man kan få mer info än man bad om och det sprider bara osämja och sår split.  Men det kan säkert variera och fungera ypperligt på vissa ställen och mindre bra på andra. 

Om man behöver veta? Jag behöver inte.  Men i tråden finns det ju dom som vill av olika anledningar och ett par av oss här försöker väl bara förklara vilka möjligheter som finns.

Att facket ska föra talan och ta upp så kallade snedsitsar är rimligt och det ska inte kräva att man påtalar det knappt utan den "kollen" och kompetensen att hitta, ifrågasätta och korrigera sådant tycker jag bör ligga i deras ansvar. 
  • Anonym (B)

Nej, det är inte fackets uppgift. De samlar in löner som statistik, men de har inga listor med enskildas löner. Och de får inte heller lämna ut dessa löner även om de skulle ha insynen. En fackförening är ingen offentlig myndighet eller kommun.

• Anonym (Freja)
    Anonym (B) skrev 2024-01-29 10:13:56 följande:

Nej, det är inte fackets uppgift. De samlar in löner som statistik, men de har inga listor med enskildas löner. Och de får inte heller lämna ut dessa löner även om de skulle ha insynen. En fackförening är ingen offentlig myndighet eller kommun.

Precis. 
  • Anonym (J)

Jag tror de lokala fackrepresentanterna är mer eller mindre bra vad gäller detta.

• Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2024-01-29 11:04:35 följande:

Jag tror de lokala fackrepresentanterna är mer eller mindre bra vad gäller detta.

De har inte lov att lämna ut enskildas löner. Nu tror jag inte de har tillgång till det, men även om de har tillgång till det, så får de inte lämna ut. 

• Anonym (G)
    Anonym (Freja) skrev 2024-01-29 10:12:25 följande:
    Att facket ska föra talan och ta upp så kallade snedsitsar är rimligt och det ska inte kräva att man påtalar det knappt utan den "kollen" och kompetensen att hitta, ifrågasätta och korrigera sådant tycker jag bör ligga i deras ansvar. 
    Att vara fackombud är ett förtroendeuppdrag. De  får visserligen göra det på arbetstid, men det är fortfarande en kollega som har valt att ta på sig ett ganska jobbigt uppdrag för att kunna hjälpa tex mig. Vill jag att det ska göras på annat sätt finns det gott om plats i styrelsen för mig. Det är alltid svårt att hitta någon som vill ställa upp. Så länge jag inte engagerar mig själv mer än jag gör känner jag inte att jag kan gnälla om min ordförande skulle missa något. Det är vi tillsammans som är fack-klubben. Den blir inte bättre eller vassare än sina medlemmar. Själva poängen är just att de anställdas erfarenheter samlas så att man kan se mönster och jobba gemensamt. Det bygger på att många hjälps åt, inte att allt ansvar läggs på en person. 
  • Anonym (G)
    Anonym (B) skrev 2024-01-29 10:13:56 följande:

Se inlägg 48! 
  • Pixxel
    Anonym (B) skrev 2024-01-29 12:15:12 följande:

De har inte lov att lämna ut enskildas löner. Nu tror jag inte de har tillgång till det, men även om de har tillgång till det, så får de inte lämna ut.

De lämnar inte ut nej. Men jag frågade facket en gång innan jag blev erbjuden en ny tjänst och de sa vad medellönen på den tjänsten låg på företaget. Så jag visste ungefär vart jag skulle lägga mig.
Svar på tråden Hur begära ut kollegors löner?