• Anonym (aphell)

Försköna uppgifter för att få ett lån?

Funderar om det är straffbart att försköna uppgifter muntligt och även på papper för att få igenom ett lån, som naturligtvis kommer att betalas tillbaka till fullo. Uppgifter om anställning handlar det om, anställgens längd osv.

Är det straffbart? Hur mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-31 14:00
    Det krävs inte ett geni för att räkna ut att en totalkostnad på ca 10000 kr/mån är, svårare att driva runt än ca 5500 kr/mån, inklusive en boendemiljö som stressar en till döds. Det är en ond cirkel som tömmer en persons förmåga att kunna klättra på den ekonomiska trappan och nå nya höjder. Även om man då är skötsam och sparsam.

Det finns folk som tar lån till fåniga utlandsresor, snöskotrar mm. men andra ska nekas ett tryggt och ekonomiskt försvarbart hem? Vilket skämt.

• Svar på tråden Försköna uppgifter för att få ett lån?
  • Anonym (aphell)
    Monleon skrev 2024-01-31 23:31:21 följande:
    Det handlar ju inte bara om låntagarens betalningsförmåga utan även bankernas riskaptit.

Tyvärr hamnar många presumtiva låntagare i 2:hands hyresfällor istället. 

Har ett gott exempel i min närhet där 2:handshyran ligger på 9000, el, värme sophantering, latrintömning tillkommer på 3-4 tusen i snitt per månad. Dvs, 12-13 000:- per månad i bostadskostnader.

Ett lån för att köpa likvärdig eller samma bostad hade sänkt boendekostnaderna avsevärt, såväl på kort som lång sikt. Men bankerna är inte intresserade så vederbörande tvingas fortsätta hyra och gjort så i snart fem år nu.
    Precis, det är precis vad jag menar. Hyrorna ökar också exponentiellt. Flytt är också dyrt.
  • Anonym (aphell)
    Anonym (591) skrev 2024-02-01 00:48:28 följande:
    Det är dyrt att vara fattig..
    Verkligen.
  • Anonym (aphell)
    Anonym (?) skrev 2024-01-30 19:59:40 följande:
    Absolut, men det kan man ju knappast förvänta sig att banken ska lita på? Har man dragit pä sig skulder i ett läge där man inte hade motsvarande lån, varför skulle banken tro att man ska kunna hålla sig ifrån att dra på sig mer skulder när man också har ett lån att betala tillbaka?
    Vem har skulder? Jag som startade tråden har inte det än. Hyran var mycket lägre när jag flyttade in. Många hus (inte alla, nej) har i stort sett samma driftskostnad som 1975.
  • FiaLisannnN
    Anonym (aphell) skrev 2024-02-04 08:47:20 följande:
    Du skulle inte ha överlevt en månad i mitt skitliv. Och det går inte längre att lösa situationen, så det är klart.
    Du är ett skämt. Fortsätt tyck synd om dig själv för den strategin har verkligen visat sig fungera för dig.
  • Anonym (Volvo)

Förklara för mig hur det kan vara bankens fel att du inte anses kreditvärdig? Dvs att uppgifter i din ansökan vid deras  koll inte visar sig stämma. Hur är det bankens fel? 

• Anonym (.)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-04 10:13:39 följande:
    Du är ett skämt. Fortsätt tyck synd om dig själv för den strategin har verkligen visat sig fungera för dig.
    Du har alltså ingen lösning själv heller, lätt att sitta och tala om vad fel andra gör fast man själv inte hade fixat det hellera, du var aldrig seriös 
  • Anonym (...)

Varför är det så jävla hård ton?

"Gör något åt din pissiga situation" ehh, ja det är väl det han försöker och tråden egentligen handlar om "sitter och grinar på ett jävla forum" är inte poängen med ett forum att man ska kunna diskutera med varandra och få tips, råd etc

Nu är det ca 15 år sen men när jag köpte min lägenhet så blev det typ hälften i avgift, nu är väl hyresmarknaden värre så det är klart att det kan vara ekonomiskt smart att köpa

Jag skulle dock inte våga ljuga, är det en anställning som började någon månad tidigare så är det kanske inte hela världen men kan du inte få med en medsökande?  Bankerna som har högre ränta är lättare att få lån hos

• Anonym (Volvo)
    Anonym (.) skrev 2024-02-04 11:00:31 följande:
    Du har alltså ingen lösning själv heller, lätt att sitta och tala om vad fel andra gör fast man själv inte hade fixat det hellera, du var aldrig seriös 
    Svårt att komma med konkreta tips när ts är högst svävande i sina svar och mest bara skriver "skitliv" och hävdar att lån är enda lösningen. Det finns alltid andra lösningar men då måste man ha självinsikt nog  att ta till sig det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Volvo) skrev 2024-02-04 11:12:26 följande:
    Svårt att komma med konkreta tips när ts är högst svävande i sina svar och mest bara skriver "skitliv" och hävdar att lån är enda lösningen. Det finns alltid andra lösningar men då måste man ha självinsikt nog  att ta till sig det.
    Man kan ju försöka svara på det han faktiskt frågar eller också vara tyst och inte störa tråden med kommentarer som inte tillför något
  • FiaLisannnN
    Anonym (.) skrev 2024-02-04 13:51:30 följande:
    Man kan ju försöka svara på det han faktiskt frågar eller också vara tyst och inte störa tråden med kommentarer som inte tillför något
    För du har ju gett så bra och konkreta svar på ts problem.... Eller inte. Kasta inte sten i glashus.
  • Anonym (.)

Jag har inte skrivit något taskigt till TS som du har gjort så nej inga stenar här

FiaLisannnN skrev 2024-02-04 19:23:35 följande:
    För du har ju gett så bra och konkreta svar på ts problem.... Eller inte. Kasta inte sten i glashus.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Volvo)
    Anonym (.) skrev 2024-02-04 13:51:30 följande:
    Det är vi flera som gjort men dom svaren dög inte. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Volvo) skrev 2024-02-05 06:42:43 följande:
    Det är vi flera som gjort men dom svaren dög inte. 
    Dög svaret som jag kommenterade bättre då? Att han ska fortsätta tycka synd om sig själv?
Svar på tråden Försköna uppgifter för att få ett lån?