• Anonym (Fundersam)

För barnens skull?

Hej, 

Måste kasta ut en fråga här. Min sambo och jag har separerat för ett år sedan. Våra döttrar är vuxna och allt har gått bra. Vad gäller fastigheter så har vi kvar ett torp som jag gärna vill sälja men hon önskar ha kvar. Vi har haft det under hela barnens liv så det är ju lite nostalgi och många minnen, men jag känner inte att jag önskar ha det samt att det kostar mycket i drift. Att fortsätta äga det ihop känns inte heller som ett alternativ eftersom vi visserligen är sams men tycker väldigt olika om hur stället ska underhållas och skötas eller vilka investeringar som skall göras. Jag vill gärna kunna hålla sams och jag ser det som en risk att samäga. Nu använder hon döttrarna i sin argumentation, hävdar att jag är egoistisk som vill köpas ut (hon har inte råd säjer hon) och att jag orsakar stor olycka för dem om de förlorar sitt barndomsställe där de varit på somrarna. Nu sist frågade hon om jag kunde nöja mig med en mindre summa än 50% av mäklarvärderingen för barnens skull, det handlar om rätt stora belopp (uppåt miljonen) som hon alltså vill att jag ger bort till henne för att barnen ska kunna ha kvar stället i framtiden. Döttrarna är vuxna så jag har pratat med dem några gånger, men de säjer att jag måste tänka på vad som är bäst för mig och att det vore kul med torpet men att det viktigaste är att vi båda är lyckliga. Så de resonerar moget. Men mitt ex säjer att när hon talat med dem har de uttalat sorg över att kanske inte behålla stället. Jag misstänker att hon bedriver ett spel där hon överdriver deras känslor för att hon själv så gärna vill kunna ha det kvar. Jag vill inte vara sniken eller ego, men tycker inte ni att det är väl mycket att ge henne uppåt en miljon för ett ställe som hon kommer att njuta av kanske tillsammans med någon annan man innan det är barnens tur att ta över? Det vore en sak att ge pengarna till dem, men det kan ju faktiskt dröja 30-40 år innan vi är döda och de tar över helt och fullt (om de ens vill det, kanske de skulle sälja). Skulle vilja veta hur ni andra tänker här? Hur ni reagerar på min historia. Tycker det är svårt och känner mig splittrad. Jag har råd att skänka pengarna, men det är klart att min ekonomi blir sämre och saker jag hellre hade velat göra med mitt liv kanske får stå åt sidan. 

• Svar på tråden För barnens skull?
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2024-01-30 22:18:23 följande:

Om det är viktigt för döttrarna så kan ju de gå in som delägare i stugan.
    Det är sammanlagt tre vuxna, det borde de klara ekonomiskt. 

Tänkte skriva samma sak
  • Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-01-30 22:26:14 följande:

Tack för era tankar! Döttrarna är inte sååå vuxna så det känns inte som ett alternativ att de engagerar sig nu. Jag tror att jag ska försöka få henne att köpa ut mig så mycket hon kan och sedan med skuldsedel på resten. Jag tror och känner att om jag ger bort för mycket kan det lätt bli fel och leda till att jag grämer mig. Inte bra. 

När tänker du dig att det blir lättare / roligare att driva in en skuldsedel? Varför skulle det vara smidigare än att sälja huset och få det gjort?
    Du skjuter bara upp det jobbiga
  • Core

Så träffar hon ny, de hittar sitt ?drömhem? och barnen bryr sig inte längre och hon säljer med hela vinsten. 

Nä, då är det bättre att samäga och att den som använder det står för underhållet. Förutom större behovsrenoveringar då som tak etc som ändå är en investering i längden, den får man väl dela på isåfall 

• Anonym (Göran)

Sälj torpet. Det är inte ens säkert att era döttrar kommer att tillbringa tid i torpet om de tar över det. Eller så uppstår samma problem som mellan dig ditt ex.mellan döttrarna. Det blir bråk. 

allt har sin tid och allt förändras. Om ditt ex vill behålla torpet får hon köpa ut dig.  Ni är inte ett par numera och ni är inte överens om hur torpet ska förvaltas. 

Jag antar att ditt ex inte förstår att torpet måste underhållas och tas om hand. Det kräver tid pengar kunskap. Finns inget att tveka på. Sälj torpet. 

Ditt ex utnyttjar barnen som argument. Dina barn och ex får köpa ut dig. Har de inte råd så tyvärr kan de inte behålla torpet. 

Ditt ex lever i förnekelse och vill inte inse hur situationen har blivit. Det är aldrig bra att äga något tillsammans med ditt ex. Det kan uppstå många problem som blir mycket allvarliga. 

tex hon träffar en ny partner som vill renovera som vid giftemål blir delägare. Man vet aldrig vad som kan ske. 

passa på att sälja innan priserna faller  Jag är övertygad om att fastighetsmarknaden kommer att kollapsa. Då slipper du framtida problem. Förklara för ditt ex hur du tänker. Era barn har inget med detta att göra Du ska tänka på vad som är bäst för dig. 

• Anonym (N)

Att samäga med ett x är väldigt sällan en bra idé. Det finns en mängd situationer där ni kan hamna i konflikt och så många senarier att ta höjd för i ett avtal så det är hart när omöjligt. Sälj torpet. Barnen kommer skapa nya traditioner. Det finns ingen automatik i att barnen vill vara där (läs underhålla huset) som vuxna bara för att ditt x påstår det.

• Anonym (12345)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-01-30 22:26:14 följande:

Tack för era tankar! Döttrarna är inte sååå vuxna så det känns inte som ett alternativ att de engagerar sig nu. Jag tror att jag ska försöka få henne att köpa ut mig så mycket hon kan och sedan med skuldsedel på resten. Jag tror och känner att om jag ger bort för mycket kan det lätt bli fel och leda till att jag grämer mig. Inte bra. 

Bäst är nog att sälja. Väljer ni en annan väg så kontakta en jurist så att ni får korrekta papper på huset. Men att ouppklarade affärer med ett ex är knappast att rekommendera, men du gör ju som du vill med det.

Sen det här med att barnen är unga, visst, men så betungande är det väl ändå inte att äga 25% av en stuga? Du kan ge dom din halva av huset som förskott på arv.

Om du faktiskt behöver pengarna (?) så sälj.

• Anonym (Nonna)

Sälj det. Exet får försöka köpa ut dig tillsammans med döttrarna om det är så viktigt.

Barndomsminnen i all ära, det är mest nostalgi. När dina döttrar träffar partners och skaffar barn så har ju deras partners egna barndomsminnen. Och ofta skapar man ju nya till sina egna barn.
    De kanske hellre köper ett annat torp tillsammans, eller skaffar husvagn, eller reser utomlands osv.

Det är ingen större idé att samäga för att döttrarna kaaanske vill bo i torpet 1 vecka om året om 10 år.

Tycker du kan resonera med döttrarna själv och förklara varför du vill sälja, de kommer med all säkerhet förstå. Och även om de skulle bli lite ledsna över att en tidsepok försvinner, så är det ju oundvikligt att saker ändras när man växer upp. 

• Anonym (Nonna)

Ser att du redan pratat med döttrarna. Sälj det! Uppenbarligen vill de inte såra någon av er så vad de egentligen vill är ju oklart DOCK är de ju supertydliga med att att de är okej med vilken utgång som helst. Roligt om det är kvar, förståeligt om det säljs. Vill de ha kvar det hade de själva föreslagit att samäga med sin mamma. Men de kommer antagligen inte ens vilja vara där förrän de får egna barn och som sagt, då vill de nog hellre köpa något eget ställe eller resa till andra platser.

• olof 45

Ditt ex och barn menar att de inte har råd att ännu stå för de löpnade kostnaderna? Låter lite bekvämt.

Om du gör som ditt ex bett om och kräver mindre än 50% av värdet idag som betalning, så hamnar hon ju att stå för de löpande omkostnaderna ensam. Därmed borde hon ha ekonomin för det, och vara redo att göra så, alltså axla den ekonomiska bördan.

Därför borde väl lösningen vara att du ger BARNEN den del som ditt ex inte har råd att betala för (alternativt din halva) som förskott på arv. Då är det barnen och inte ditt ex som kammar hem eventuell framtida vinst från den del du ger bort som gåva, och barnen har något att säga till om gällande torpet (en ny partner till ditt ex kommer inte kunna tvinga fram en försäljning, t.ex.). 

Det, eller skuldsedel på resten av beloppet - men du har ingen aning om vad som händer med torpet då, och om det någonsin kommer gynna dina barn.

• Anonym (JB)

Om det är så förbannat viktigt att det finns kvar för döttrarnas skull så testa att erbjuda exet att du köper ut henne. Säg att du vill spara det till döttrarna men hyra ut det under tiden eftersom det bara står och kostar. Alternativet är att ni säljer. Då får du se vad som är viktigt för henne. 

• Anonym (Fundersam)

Ju mer jag tänker på det så inser jag hur komplex frågan är. Många personer att ta hänsyn till. Men egentligen finns det väl bara ett sätt som är perfekt för mig och det är ju att hon köper ut mig helt nu direkt på ett eller annat sätt. 
    Det var flera saker i inläggen som väckte tankar hos mig. Till exempel började jag fundera på om hon endast kan köpa ut mig till viss del, om jag kunde skänka resterande procentuella andelar till döttrarna. Då har jag blivit av med torpet, utan att ge bort något till henne och hennes framtida partner. Även om döttrarna aldrig skulle vara där någonsin så skulle det kännas bättre. För om hon säljer om två år så får de sina delar istället för hon. Jag vet inte hur det blir om hon skulle gifta om sig och den nya partnern ville sälja, skulle döttrarna ha något att säga till om då? Ja det där tål ju att tänka på. Kanske något att diskutera med en jurist.

• Anonym (Nonna)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-02 22:27:40 följande:

Ju mer jag tänker på det så inser jag hur komplex frågan är. Många personer att ta hänsyn till. Men egentligen finns det väl bara ett sätt som är perfekt för mig och det är ju att hon köper ut mig helt nu direkt på ett eller annat sätt. 
    Det var flera saker i inläggen som väckte tankar hos mig. Till exempel började jag fundera på om hon endast kan köpa ut mig till viss del, om jag kunde skänka resterande procentuella andelar till döttrarna. Då har jag blivit av med torpet, utan att ge bort något till henne och hennes framtida partner. Även om döttrarna aldrig skulle vara där någonsin så skulle det kännas bättre. För om hon säljer om två år så får de sina delar istället för hon. Jag vet inte hur det blir om hon skulle gifta om sig och den nya partnern ville sälja, skulle döttrarna ha något att säga till om då? Ja det där tål ju att tänka på. Kanske något att diskutera med en jurist.

Det är nog en bra idé att prata med en jurist. Tänk om du ger bort din del till dina döttrar och sedan får deras mamma dem att ge sina delar till henne? Hon försöker ju redan manipulera dem/dig för att få ha stugan kvar.

Jag kan inget om juridik men kanske går att skriva villkor för döttrarnas ägande, tex om de vill sälja/ge bort så måste du tillfrågas först eller något, fast det kanske inte funkar på det viset.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-02 22:27:40 följande:

Ja, din exfru kan tex äga 60% och döttrarna 20% var. Eller annan fördelning. Fullt genomförbart.

Om du ger barnen del i stugan så är det enkelt, man skriver ett gåvobrev. Bra är att ange att det ska vara enskild egendom.

Om din exfru gifter om sig så kan en ny make inte tvinga fram en försäljning, däremot blir hennes andel i stugan giftorättsgods om dom inte skriver papper och då delas den andelen i bodelning om dom skiljer sig.

På sätt och vis skyddar du döttrarnas arv om du ger dom stugan (stughalvan) nu. Då gör dom som dom vill i alla fall.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (12345) skrev 2024-02-03 10:27:59 följande:
    Ja, din exfru kan tex äga 60% och döttrarna 20% var. Eller annan fördelning. Fullt genomförbart.

Om du ger barnen del i stugan så är det enkelt, man skriver ett gåvobrev. Bra är att ange att det ska vara enskild egendom.

Om din exfru gifter om sig så kan en ny make inte tvinga fram en försäljning, däremot blir hennes andel i stugan giftorättsgods om dom inte skriver papper och då delas den andelen i bodelning om dom skiljer sig.

På sätt och vis skyddar du döttrarnas arv om du ger dom stugan (stughalvan) nu. Då gör dom som dom vill i alla fall.
    Tack för ditt svar, det är nog en bra idé om jag inte kan få henne att köpa ut mig helt. Ska fundera några vändor till.
Svar på tråden För barnens skull?