• Anonym (H)

Får inte vara ensam, så hur löser man det?

Står inför en stor operation och jag ska inte vara ensam 6-8 veckor efter. Hur löser man det när det helt enkelt inte finns någon som kan? Exmaken tycker barnen ska "hjälpa till", men det är inte alls okej enligt mig... det ska inte ligga på dem och dessutom är jag knappast i skick att ens ha dem här första tiden.

Vad gör man? Någon med råd?

• Svar på tråden Får inte vara ensam, så hur löser man det?
  • Anonym (Sara)

Det känns som att du borde kunna få hemhjälp beviljad..
    kolla upp med vården vilken hjälp man kan räkna med att få inom vården när de ej finns några anhöriga som kan hjälpa till. Borde finnas någon slags hemvård.

• Anonym (Cissi)

Jag håller med Sara. Det måste ju finnas hjälp att få!

Om du inte får lämnas ensam alls är det väl bäst att du är inlagd. Och om det mer är att du inte ska bo ensam, utan ha tillsyn och hjälp varje dag, så borde hemtjänsten vara ett alternativ.

• Anonym (H)

Så vitt jag förstått ska jag inte vara ensam alls. Men vad händer med katten då? Kommer hemtjänst hjälpa till med lådan etc?

• Anonym (Sara)
    Anonym (H) skrev 2024-02-01 11:30:24 följande:

Så vitt jag förstått ska jag inte vara ensam alls. Men vad händer med katten då? Kommer hemtjänst hjälpa till med lådan etc?

Ja det borde ju kunna lösas med katten eller kanske någon vän kan hjälpa till och låna katten under tiden du inte kan sköta den?
  • Anonym (H)
    Anonym (Sara) skrev 2024-02-01 11:42:40 följande:
    Ja det borde ju kunna lösas med katten eller kanske någon vän kan hjälpa till och låna katten under tiden du inte kan sköta den?
    Finns tyvärr ingen som kan.
  • Anonym (Sara)

Och angående barnen borde din x man vara lite mer förstående och erbjuda sig att ta barnen helt under denna tiden,om barnen vill så att säga.
    Betor ju lite på barnens ålder också förstås, men även om de är tonåringar så är det även mycket för dem att sköta ett helt hushåll med matinköp,matlagning g,städ och tvätt och skolan på det.

• Anonym (Cissi)
    Anonym (H) skrev 2024-02-01 11:30:24 följande:

Katten får du nog själv fixa någon som tar hand om.

Men jag tycker att det låter jättemärkligt att de förutsätter att du har människor i din närhet som kan ställa upp och vara hos dig dygnet runt i uppåt två månader. Alla har ju inte en partner som kan jobba hemifrån, pigga pensionerade föräldrar eller liknande.
  • Anonym (Sissi)

Får du inte vara ensam alls, eller ensam med tillsyn?
    Även om du blir beviljad hemtjänst så kan de ju inte sätta en personal hos dig i 6-8 veckor 24/7.

Hemtjänst kan såklart hjälpa till med katten om du får det beviljat, ring biståndshandläggare redan idag och kolla vilken hjälp de kan erbjuda.

Hur gamla är dina barn?

• Anonym (Sissi)

Jag tycker dock det låter konstigt att inte få vara ensam ALLS, dvs inte ens på natten?

En sak om du tex inte får lyfta tungt och kan behöva hjälp med tex förflyttning och hygien.

Men att inte få vara ensam alls kräver ju snarare personlig assistent och inte hemtjänst och knappt ens de som behöver pa på heltid blir ju beviljade det. 

Hade nog mer förstått inte ensam alls under 1-2 veckor och då ligga kvar på sjukhuset, för att sedan flyttas hem med tex hemtjänst 3-5 ggr dag beroende på behov av hjälp.

Sjukhuset ska förresten ha någon form av personal som jobbar med patienters hemgång i de fall de inte klarar sig själva, så du borde kunna kontakta denna person och höra dig för.

• Anonym (A)
    Vad gör man? Någon med råd?

Låter lite märkligt eftersom i princip ingen människa har de möjligheterna till hjälp. Du får bli inlagd i så fall.
  • Anonym (this and that)

Vårdhem/rehabhem och kattpensionat?

• Anonym (Old)
    Anonym (this and that) skrev 2024-02-01 11:54:19 följande:

Vårdhem/rehabhem och kattpensionat?

Detta. Begär vårdplanering och kontakta kommunens biståndshandläggare. Dom kan inte bara skicka hem folk med så stora vårdbehov.

Katten får du ju fixa med, kolla Facebook?
  • Anonym (Miia)

Kan med säkerhet säga att ingen läkare har sagt att du inte får vara ensam. Kan möjligen vara en rekommendation, men tveksam även till det. Har du varit inlagd finns det samordnare på avdelningen som styr upp med insatser från hemsjukvård (sjuksköterska) eller hemvård (hemtjänst) efter dina behov. Tyvärr ingår inte skötsel av husdjur. Behöver man vård dygnet runt är man inlagd. Be läkaren om ett förtydligande. Vad är det för operation du ska göra?

• Anonym (Miia)

Som ovanstående skrev finns i vissa fall också rehabhem. Lite olika hur det ser ut beroende på vilken region du tillhör. Korttidsboende skulle eventuellt också kunna vara aktuellt. Men det skulle du säkerligen blivit informerad om i fall det skulle varit så.

• Kvittning

Varför ska du inte vara ensam? Man brukar ju normalt vara på sjukhuset så länge som det föreligger ett faktiskt vårdbehov. Har du verkligen uppfattat det rätt? 

Svar på tråden Får inte vara ensam, så hur löser man det?