• Anonym (Arg)

Fick de ta platsen?

Hade bokat två säten. Egentligen skulle en vän ha den ena, men på grund av avhoppning i sista stund gick det inte att avboka. Hur som helst. Platsen var betalad och tänkte det skulle bli skönt att breda ut mig, men tydligen inte!? De hade "överbokat" sa de och tvingade mig ge bort ena platsen.

Får det gå till så? Fick de ge bort platsen sådär?

• Svar på tråden Fick de ta platsen?
  • Anonym (Hm)

Vad för plats? Buss? Tåg? Flyg?
    Tycker det är självklart att någon annan får sitta men att pengarna givetvis då ska ges tillbaka till den som inte utnyttjade platsen, ägarna har ju annars fått dubbelt betalt.

• Anonym (Transportslag?)

Flyg? Tåg? Vad pratar du om?

• Anonym (A)
    Tycker det är självklart att någon annan får sitta men att pengarna givetvis då ska ges tillbaka till den som inte utnyttjade platsen, ägarna har ju annars fått dubbelt betalt.

Enig. Betald plats har man rätt att nyttja. Sen kan man vara snäll men att tvingas ge upp den, nej.

Om flyg så räknas det som en no-show up och platsen kan ges till någon annan.

• Egon den stora

Det regleras i villkoren som du godkände vid bokning. Men ja, det är nog det vanligaste att en tom plats får utnyttjas. 

• Anonym (A)
    Om flyg så räknas det som en no-show up och platsen kan ges till någon annan.

Låter rimligt. Jag tänkte på tåg och där känns det mer ok att behålla sin betalade plats. Konstigt nog.
  • Anonym (XXX)

På flyget eller? Ja, då är det så att de fyller på alla tomma platser, oavsett om någon annan betalat för dem eller ej. Så måste det ju vara - man kan inte flyga med lediga platser, för det är både dålig ekonomi, dålig klimatekonomi, och kan dessutom göra mycket stor skillnad för den person som nu fick en flygbiljett i sista stund, som han troligen trott att han inte skulle få.

Jag tycker dock också, att flygbolagen borde betala tillbaka i alla fall en del - kanske hälften - av flygbiljettens pris, om man kom för sent till flygplatsen - men biljetten gick att sälja till någon annan. Så blir det ju ändå ingen förlust för flygbolaget, men gör stor skilnad för den enskilde eftersom flygbiljetter är så fruktansvärt dyra! Men så är det inte idag, tyvärr. 

En annan sak som flygbolagen tjänar pengar på, som man tycker inte borde vara möjlig, är att om man bokar om ett flyg så måste man ändå betala för bagagetransporten på den avbokade flighten (som man aldrig utnyttjar) OCH på den nya. Även om man bokar om flera månader i förväg, d.v.s. INGET har blivit gjort på den bagagetransporten. 

Anonym (XXX) skrev 2024-02-01 12:30:38 följande:

På flyget eller? Ja, då är det så att de fyller på alla tomma platser, oavsett om någon annan betalat för dem eller ej. Så måste det ju vara - man kan inte flyga med lediga platser, för det är både dålig ekonomi, dålig klimatekonomi, och kan dessutom göra mycket stor skillnad för den person som nu fick en flygbiljett i sista stund, som han troligen trott att han inte skulle få.

Jag tycker dock också, att flygbolagen borde betala tillbaka i alla fall en del - kanske hälften - av flygbiljettens pris, om man kom för sent till flygplatsen - men biljetten gick att sälja till någon annan. Så blir det ju ändå ingen förlust för flygbolaget, men gör stor skilnad för den enskilde eftersom flygbiljetter är så fruktansvärt dyra! Men så är det inte idag, tyvärr. 

En annan sak som flygbolagen tjänar pengar på, som man tycker inte borde vara möjlig, är att om man bokar om ett flyg så måste man ändå betala för bagagetransporten på den avbokade flighten (som man aldrig utnyttjar) OCH på den nya. Även om man bokar om flera månader i förväg, d.v.s. INGET har blivit gjort på den bagagetransporten. 

En no-show är uppenbar väldigt nära avgång, det säljs  extremt få nya biljetter så sent. Platsen togs av en person som är ombokad eller så är planer överbokat och en sådan person fått platsen. Det ger inga extra intäkter eftersom platsen inte säljs två gånger.
  • Anonym (Patricia)

En bokad platsbiljett är personlig och platsen får bara nyttjas av den med styrkt identitet  . Du får alltså inte rätten att använda en outnyttjad plats som inte är bokad i ditt namn. 
    Platsen anses som tom och resebolaget har rätt att hänvisa annan resande den platsen. 

Står oftast tydligt beskrivet i villkoren när du bokar biljetter. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Transportslag?) skrev 2024-02-01 12:37:52 följande:
    En no-show är uppenbar väldigt nära avgång, det säljs  extremt få nya biljetter så sent. Platsen togs av en person som är ombokad eller så är planer överbokat och en sådan person fått platsen. Det ger inga extra intäkter eftersom platsen inte säljs två gånger.
    Nu är det länge sedan jag flög, men då fanns det stand-by. Man fick stå och vänta vid gaten och hoppas att någon inte skulle dyka upp, och då fick man hans plats väldigt billigt. I alla fall om man var ungdom, jag vet inte om detta fanns för vuxna överhuvudtaget. Nu när jag tänker efter så hör man aldrig om det systemet längre? Kanske bara är för flygpersonalen och deras familjer nuförtiden?
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-01 12:49:34 följande:
    Nu är det länge sedan jag flög, men då fanns det stand-by. Man fick stå och vänta vid gaten och hoppas att någon inte skulle dyka upp, och då fick man hans plats väldigt billigt. I alla fall om man var ungdom, jag vet inte om detta fanns för vuxna överhuvudtaget. Nu när jag tänker efter så hör man aldrig om det systemet längre? Kanske bara är för flygpersonalen och deras familjer nuförtiden?
    Det kan nog existera framför allt med ungdomsbiljetter :). En ombokning går dock före då ersättningskraven för förseningar är höga. T ex har jag haft inställt flyg till USA både en och två gånger där ersättningen för förseningen överstigit biljettpriset. Så jag blev nPhotoshop försenad men flög gratis, eller faktiskt gick plus. Mindre bra för flygbolaget om alla hävdar sin rätt till ersättning.
Svar på tråden Fick de ta platsen?