• Anonym (Felicia)

Någon som medicinerar mot restless legs syndrome?

Även känt som Willis Ekboms sjukdom.

Har haft problem med det till och från i hela mitt liv, men av någon anledning som jag själv inte förstår har symptomen den senaste månaden eller så ökat tio gånger och kommer varje natt. Sömnen blir helt förstörd för att det kliar, värker och krampar något så infernaliskt i benen.

Eftersom mina symptom tidigare varit ganska milda och inte kommit särskilt ofta, har jag aldrig behandlat sjukdomen. Men jag har förstått att det finns mediciner som ska hjälpa, och nu är jag villig att prova vadsomhelst.

Någon här som medicinerar?

• Svar på tråden Någon som medicinerar mot restless legs syndrome?
  • Anonym (Magnesium)

Magnesiumtillskott gjorde slut på mina åratal av plågor. Önskar min pappa som har samma hade vetat om det när han var ung... 

• Anonym (Också)

Jag är inte formellt diagnosticerad, men känner igen symptomen från mitt jobb inom vården. Förutom standardmedicinerna hade jag hört att en del blir hjälpta av magnesium, så jag började där. Med magnesiumcitrat då, som har bäst upptag. Funkade det inte så fick jag väl söka vård på riktigt. Men det hjälpte! Om jag slarvar och inte tar på några dagar så kommer rastlösheten tillbaka. Så småningom hittade jag preparatet jag valt ut pga rätt innehåll på Willys, enkelt och billigt. Skrattande

• Anonym (Tyvärr)

Har blivit erbjuden järninfusion, Gabapentin och L-dopa. Järninfusion är det enda jag testat än så länge men det fick jag tyvärr bara hög feber och svullna lymfkörtlar av.

• Anonym (S)

Jag har också sådana symtom och magnesiumtillskott har hjälpt även mig. Kolla bara så attest blir rätt typ av magnesium.

• Anonym (S)
    Kolla bara så att det blir rätt typ av magnesium. Skulle det stå Glad
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (S) skrev 2024-02-08 23:00:09 följande:

Jag har också sådana symtom och magnesiumtillskott har hjälpt även mig. Kolla bara så attest blir rätt typ av magnesium.

Vilken sort då? 
  • Anonym
    Anonym (Också) skrev 2024-02-07 01:09:21 följande:

Jag är inte formellt diagnosticerad, men känner igen symptomen från mitt jobb inom vården. Förutom standardmedicinerna hade jag hört att en del blir hjälpta av magnesium, så jag började där. Med magnesiumcitrat då, som har bäst upptag. Funkade det inte så fick jag väl söka vård på riktigt. Men det hjälpte! Om jag slarvar och inte tar på några dagar så kommer rastlösheten tillbaka. Så småningom hittade jag preparatet jag valt ut pga rätt innehåll på Willys, enkelt och billigt. Skrattande

Jag delar inte din erfarenhet om just citratet, men det kan vi lämna därhän.
    Däremot vill jag tipsa om att köpa på Topformula, det må vara billigt på Willys men Topformula är bra mycket billigare.
    Jag köper alla kosttillskott därifrån!

Har också blivit hjälpt av magnesium mot just "sprattelben" som förstör sömnen.
  • Anonym (Det finns hjälp!)

Jag lider av fruktansvärd restless legs och fick till slut utskrivet ?Madopark Quick mite? av min läkare. Det är en medicin som ges mot Parkinsons, men skrivs även ut till de som lider av Willis Ekbom/ restless legs. Jag tar 1-2 tabletter vid behov. Det som är bra med dem är att man inte behöver ta dem varje kväll, det kan räcka med varannan eller var tredje. För mig är Madopark en mirakelmedicin som gör att jag äntligen kan sova om nätterna utan att känna dessa hemska myrkryp. Visst funkar magnesium citrat bra också, men Madopark funkar bättre då jag har ganska kraftiga besvär. Den dos jag tar är Madopark Quick mite 50mg/12,5 levodopa, alltså ganska låg dos men funkar perfekt!

Lid inte i onödan! ❤️

• Anonym (Felicia)

Tack snälla för alla era råd! Hjärta

Svar på tråden Någon som medicinerar mot restless legs syndrome?