• Cattuggla

    Barnvakt vid förlossningen

    Hej någon!

    Jag har ett dilemma. Jag väntar mitt andra barn. Jag har en dotter på 2,5 år. Nu är jag jätterädd för hur det ska bli vid förlossningen då jag inte har någon som kan passa min dotter. Jag är ensamstående och har bara min mamma i livet. Vill så gärna ha med min
    mamma på förlossningen som stöd då min första förlossning var hemsk. Jag hade jätteont och varken morfin eller sömntabletter tog. Dessutom tog det 33h? Är såklart väldigt själviskt för någon måste ju ta min dotter och finns ingen annan så får mamma ta henne och jag åka in själv. Känns väldigt olustigt bara. 


    Nu tänker säkert många att jag kan fråga vänner - jag har bara tre vänner. En ung kille som inte skulle känna sig bekväm ensam med min dotter. En tjej som har fobi för att vara ensam med barn och dessutom bor långt bort. En tjej som också bor långt bort och jobbar. 


    Ok så fråga en granne - Bor på landet och grannen är en man på 86 år som har diverse krämpor i kroppen och inte skulle orka med en liten aktiv tjej. 


    Ok kollega - är ensamföretagare. Inga kollegor. 


    Ok barnvakt det finns ju flera förmedlare och jag har gott om tid på mig - jag har kontaktat flera företag men ingen kan hitta en barnvakt i närheten. Fan att man ska bo på landet. 


    så vad ska jag göra. Är redan stressad fast barnet kommer i september. Vill gärna ha konkreta råd och helst inte förslaget att min mamma ska ta henne och jag ska åka in själv för ja, det fattar jag själv om ingen annan lösning finns. 


    tack till alla!

  • Svar på tråden Barnvakt vid förlossningen
  • GGN

    TS, prata med barnmorskan om detta. Jag har en anhörig som nyligen födde själv och det gick jättebra. 
    Om du är orolig inför förlossningen så finns det nog doula eller liknande man kan få ha med sig. Jag har inte jättestor koll där men värt att kolla upp det. 

    Stort lycka till. 

  • Deeru

    Min första förlossning var ganska traumatisk. När andra barnet skulle komma så valde jag därför att bli igångsatt för att ha bättre kontroll på hela förloppet. Så vi lämnade barnet på fsk på morgonen, åkte in och blev igångsatt, sedan hämtade min mamma barnet på fsk. 
    (Den andra förlossningen gick hur elegant som helst)


    Om du ber om att bli igångsatt har du ju ändå ett planerat datum, slipper bli snittad. Och det kanske kan vara lättare att hitta någon som kan passa dottern?


    Hade jag varit i din sits hade jag nog nästan svalt det sura äpplet och frågat personalen på fsk om de kan vara barnvakt. Det är ju ändå personer hon känner. Eller fråga någon av hennes kompisars föräldrar?

    Hoppas i alla fall att du kan hitta en lösning. Lycka till!

  • Cathariiina
    Deeru skrev 2024-02-07 17:17:51 följande:

    Min första förlossning var ganska traumatisk. När andra barnet skulle komma så valde jag därför att bli igångsatt för att ha bättre kontroll på hela förloppet. Så vi lämnade barnet på fsk på morgonen, åkte in och blev igångsatt, sedan hämtade min mamma barnet på fsk. 
    (Den andra förlossningen gick hur elegant som helst)


    Om du ber om att bli igångsatt har du ju ändå ett planerat datum, slipper bli snittad. Och det kanske kan vara lättare att hitta någon som kan passa dottern?


    Hade jag varit i din sits hade jag nog nästan svalt det sura äpplet och frågat personalen på fsk om de kan vara barnvakt. Det är ju ändå personer hon känner. Eller fråga någon av hennes kompisars föräldrar?

    Hoppas i alla fall att du kan hitta en lösning. Lycka till!


    Nja, igångsatta förlossningar blir vanligen mer utdragna än förlossningar som kommit igång av sig själva. Detta är inte en metod som ska användas om det inte är nödvändigt av medicinska skäl - alltså t.ex. om fostret är överburet. Nu säger du att det gick bra, men det hade nog gått ännu bättre om förlossningen fått komma igång på naturligt sätt. 
  • Deeru
    Cathariiina skrev 2024-02-07 17:24:30 följande:
    Nja, igångsatta förlossningar blir vanligen mer utdragna än förlossningar som kommit igång av sig själva. Detta är inte en metod som ska användas om det inte är nödvändigt av medicinska skäl - alltså t.ex. om fostret är överburet. Nu säger du att det gick bra, men det hade nog gått ännu bättre om förlossningen fått komma igång på naturligt sätt. 

    Det utdragna bestod i att få igång värkarna, vilket tog typ ett dygn. Sen tog det bara 6 timmar. Hade inte kunnat gå smidigare. Barnmorskan sa tillochmed "Du är ju som gjord för det här". 


    Väljer ju hellre en igångsättning än ett snitt.


     

  • ABC73

    Du har rätt så lång tid att hitta och introducera en barnvakt. Behöver ju inte nödvändigtvis vara via en förmedling, utan kan vara någon äldre tonåring i byn som har småsyskon och är van vid att vara med småbarn. Vill du inte lämna dottern alltför länge med en barnvakt kan ett alternativ vara att barnvakten och din mamma är på sjukhuset, och att din mamma växlar mellan att vara med dig och att titta till dottern. 

    Doula är ju också ett bra alternativ om din mamma behöver passa dottern. 

  • Krocko

    Denna TS har/vill ju inte ta till sig ett enda tips eller råd så det är ju helt meningslöst att kommentera här, det bästa vore ju en doula i hennes fall men det tipset har hon överhuvudtaget inte kommentera?

  • Deeru
    Krocko skrev 2024-02-08 11:25:03 följande:

    Denna TS har/vill ju inte ta till sig ett enda tips eller råd så det är ju helt meningslöst att kommentera här, det bästa vore ju en doula i hennes fall men det tipset har hon överhuvudtaget inte kommentera?


    Min tanke också. Så tråkigt att svara i trådar när alla svar är fel ändå enligt TS. Varför fråga om hjälp om inga svar duger?
  • glassgumman78
    Krocko skrev 2024-02-08 11:25:03 följande:

    Denna TS har/vill ju inte ta till sig ett enda tips eller råd så det är ju helt meningslöst att kommentera här, det bästa vore ju en doula i hennes fall men det tipset har hon överhuvudtaget inte kommentera?


    Nu vet jag inte om varför TS inte kommenterat detta.
    Meeeen om det är svårt att få tag på en barnvakt utifrån var hon bor kanske inte en doula är det lättaste att få tag på.
    Det är ju en rejäl kostnad också...som ensamstående kanske det är en faktor som man får väga in också...
  • callmepreggoornot
    glassgumman78 skrev 2024-02-08 12:30:48 följande:
    Nu vet jag inte om varför TS inte kommenterat detta.
    Meeeen om det är svårt att få tag på en barnvakt utifrån var hon bor kanske inte en doula är det lättaste att få tag på.
    Det är ju en rejäl kostnad också...som ensamstående kanske det är en faktor som man får väga in också...
    Ja det är dyrt med en doula och bor TS i en håla utan barnvakter är det inte så troligt. Folk är snabba med att föreslå doula men med kostnaden och att det är inte så vanligt, nja. Svårlöst.
  • Kvittning

    Jag ser två lösningar.

    1) sätt upp en lapp på förskolan för att se om någon annan förälder kan hjälpa till (eller flera olika så det finns alternativ, alla kan ju inte alltid). Viktigt isf att den är skriven så att man vill hjälpa till, inte känner sig dum om man inte vill. 

    2) fokusera på att hitta sällskap till förlossningen istället så att din mamma kan ha hand om barnet. Finns det någon doula tex?, 

  • Cattuggla
    Krocko skrev 2024-02-08 11:25:03 följande:

    Denna TS har/vill ju inte ta till sig ett enda tips eller råd så det är ju helt meningslöst att kommentera här, det bästa vore ju en doula i hennes fall men det tipset har hon överhuvudtaget inte kommentera?


    Jo jag har tidigare kommenterat det. Det är ett bra råd men jag känner mig också väldigt obekväm med folk jag inte känner. Men har nu kollat upp och kontaktat en doula i mitt område för att ha det som reservplan. Men en Doula kan aldrig ersätta min mamma som vet precis vad jag vill och hur jag är. Inte heller veta och kunna föra min talan om något går snett. Men vist det är ett bättre alternativ än att föda ensam. 


    vidare har jag inte kommenterat det sista för jag har helt enkelt inte haft tid fören nu. 


    och jo jag har tagit till mig tipsen som andra har givit också. Tack. 

  • Cattuggla

    Bara för att förtydliga för alla:

    jo jag tar till mig allas tips och är väldigt tacksam för alla fina svar. 


    1. förslag att jag ska sk en doula är bra och jag har nu kontaktat en doula i närmaste stad. Fick svar ikväll och hon vill ha 19.000 för att ha jour och finnas tillgänglig tiden kring förlossningen. En kostnad jag tyvärr inte har råd med som några påpekat. Jag är dock inte alls negativt inställd till förslaget utan letar vidare. Men även doula är svårt utanför de stora städerna. 


    2. Släktingar som kan bo här och lösa av varandra är ett bra förslag även om de bor långt bort. ?Problemet? (förlåt att jag låter negativ) med det är att de jag har jobbar och det kanske är svårt för dem att ta ledigt för att bo här. 


    3. Jag kan absolut fråga på förskolan men jag vill inte ha det som första val då jag inte vill lägga den pressen på personalen som kanske känner sig tvungen att ställa upp även utanför jobbet. Min flicka har bara gått där 4 månader. 


    4. Fråga en förälder till en kompis. Min dotter är för liten för att ha kompisar på förskolan. Och har som nämt ovan bara gått där 4 månader så jag känner inte direkt någon. Har aldrig träffat de andra föräldrarna. Men är villig att ge det en chans och se om jag kan få kontakt med någon. 


    hoppas jag har täckt det mesta. 


    och som sagt; Tack till alla som kommit med fina förslag på lösningar! Jag tar till mig alla och funderar vidare utifrån mina förutsättningar på alla förslag. 


    kanske inte heller är supersnabb med att svara på alla inlägg hela tiden heller. Måste sköta mitt jobb och ta hand om min dotter mellan varven också. 


    varmt tack för allas förståelse för min situation 🤗

  • Maymom
    Deeru skrev 2024-02-08 11:12:09 följande:

    Det utdragna bestod i att få igång värkarna, vilket tog typ ett dygn. Sen tog det bara 6 timmar. Hade inte kunnat gå smidigare. Barnmorskan sa tillochmed "Du är ju som gjord för det här". 


    Väljer ju hellre en igångsättning än ett snitt.


     


    Man ska vara medveten om att fler igångsättningar än förlossningar som startar naturligt slutar med kejsarsnitt eller sugklocka.

    Men jag är också väldigt nöjd med mina igångsättningar som gjorts då jag gått över tiden.
Svar på tråden Barnvakt vid förlossningen