• Anonym (Lina)

    Resultat bolag bokslut

    Hej
    Någon som kan förklara hur man kan läsa av bokslut . Vad är det för skillnad på årets resultat o resultat efter finansiella kostnader eller vad det heter?

    Om man sålt något som tex en bil som är helt avbetalad räknas den summan in i både årets resultat  o resultat efter finansiella kostnader? Om man köper en ny bil på avbetalning kommer den med på något sätt i resultatet? Jag är urusel på detta men önskar att någon kan förklara på ett enkelt sätt 

  • Svar på tråden Resultat bolag bokslut
  • onelifetolive

    Resultat är summan av ett företags försäljning minus kostnader. 

    Finansiella kostnader är räntor, bankavgifter osv.

    Vad gäller bilen så måste du skilja på avskrivning och avbetalning. 
    Ofta lägger man bilen som en inventarie med löpande avskrivning, men avbetalningen har inget med detta att göra. 
    En bil kan vara avbetald men inte avskriven.

    Försök att specificera vad det är du egentligen undrar. 

    Har du företag idag?

  • Anonym (Kr)

    Försäljningen av bilen kommer troligtvis påverka resultatet både före och efter finansiella poster. 

    Hur mycket beror på bokfört värde och försäljningspris.  

    Har inte du frågat om detta tidigare?

  • Anonym (Lina)

    Jag har inte företag men min blivande man o jag får bara höra att det gått bra men skulle vilja veta om det beror på att m han sålt bilar eller om själva företaget går bra. Resultat 550000 o res efter finansiella kostnader 1.1 milj? Vilket är vinsten? Har de ens gått bra om resultatet är 550000 o fått in 400000 för sålda bilar? Då kanske bara vinter är 100000? Har ingen aning om hur han gjort med bilen o jag kan inte med o fråga.

  • onelifetolive
    Anonym (Lina) skrev 2024-02-08 21:13:35 följande:

    Jag har inte företag men min blivande man o jag får bara höra att det gått bra men skulle vilja veta om det beror på att m han sålt bilar eller om själva företaget går bra. Resultat 550000 o res efter finansiella kostnader 1.1 milj? Vilket är vinsten? Har de ens gått bra om resultatet är 550000 o fått in 400000 för sålda bilar? Då kanske bara vinter är 100000? Har ingen aning om hur han gjort med bilen o jag kan inte med o fråga.


    Jag är ledsen men jag förstår inte vad du skriver. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Lina) skrev 2024-02-08 21:13:35 följande:

    Jag har inte företag men min blivande man o jag får bara höra att det gått bra men skulle vilja veta om det beror på att m han sålt bilar eller om själva företaget går bra. Resultat 550000 o res efter finansiella kostnader 1.1 milj? Vilket är vinsten? Har de ens gått bra om resultatet är 550000 o fått in 400000 för sålda bilar? Då kanske bara vinter är 100000? Har ingen aning om hur han gjort med bilen o jag kan inte med o fråga.


    Hur vinsten påverka beror på bokförda värdet på bilen. Är bokförda värdet högt och försäljningspriset lågre påverkar det resultatet negativt.
  • Anonym (Lina)

    Oki jag förstår o jag vet inte vad bilens värde var bokfört i. Bokfört värde är det det värde som den bokfördes för när den köptes eller bokfört värde efter alla avskrivningar ?

    Kan ni förklara för mig vilket resultat man ska gå efter på alla bolag? Är det resultat efter finansiella poster mm eller bara årets resultat? Hur kan det vara 1.1 milj i vinst efter finansiella poster o 550000 som årets resultat?Vilket gäller?

  • Anonym (Kr)
    Anonym (Lina) skrev 2024-02-10 13:14:32 följande:

    Oki jag förstår o jag vet inte vad bilens värde var bokfört i. Bokfört värde är det det värde som den bokfördes för när den köptes eller bokfört värde efter alla avskrivningar ?

    Kan ni förklara för mig vilket resultat man ska gå efter på alla bolag? Är det resultat efter finansiella poster mm eller bara årets resultat? Hur kan det vara 1.1 milj i vinst efter finansiella poster o 550000 som årets resultat?Vilket gäller?


    Efter avskrivningar

    Vilket resultat du ska gå efter beror på vad du är intresserad av.  
  • Anonym (Lina)

    Jag vet att jag verkar helt bakom flötet när det gäller detta men jag har s dålig koll o skulle verkligen vilja veta hur det egentligen går. 

    Vi ska köpa hus mm och jag vill inte behöva oroa mig. 

    Kan man inte se hur ett bolag har gått på alla bolag? Inte räkna ut alls om det beror på sålda bilar eller just att det gått bra för året?
    Kan det finnas en anledning till att resultat efter finansiella kostnader är så högt och årets resultat är så mycket mindre? 
    Man kan inte se något sådant på alla bolag?

  • Anonym (Kr)
    Anonym (Lina) skrev 2024-02-10 15:43:19 följande:

    Jag vet att jag verkar helt bakom flötet när det gäller detta men jag har s dålig koll o skulle verkligen vilja veta hur det egentligen går. 

    Vi ska köpa hus mm och jag vill inte behöva oroa mig. 

    Kan man inte se hur ett bolag har gått på alla bolag? Inte räkna ut alls om det beror på sålda bilar eller just att det gått bra för året?
    Kan det finnas en anledning till att resultat efter finansiella kostnader är så högt och årets resultat är så mycket mindre? 
    Man kan inte se något sådant på alla bolag?


    Om bolaget har ägt massa aktier och sålt med vinst blir det finansiella resultatet högt.  

    Resultatet innan är hur själva verksamhet gått. 
  • Anonym (Kr)

    Ska du köpa hus med någon borde du kanske prata om firman.  Kan ni inte det ska ni inte köpa hus tillsammans. 

Svar på tråden Resultat bolag bokslut