• Lilltass92

    Vitt snus vid IVF

    Hej!
    jag håller på med IVF och ska om en månad sätta in ett fryst embryo. 


    jag undrar om jag kan ta någon vit snus de kommande två veckorna eller om det kommer förstöra något/mina chanser?
    jag är medveten om att man absolut inte ska snusa under en graviditet, men undrar just om nu innan embryo återföringen? läste någonstans att de farliga ämnena i snus stannar i kroppen i cirka två veckor, men vill heller inte riskera något så vill gärna höra om någon vet något mer precist? 


    tack ♥️

  • Svar på tråden Vitt snus vid IVF
  • Anonym (Vera)

    Det är väl lika bra att sluta på en gång. Varför dra ut på det?

  • Anonym (2barnsmor)

    När du går igenom IVF så är det lika bra att leva så hälsosamt du kan, inget snus.

  • Zaro

    Det kan påverka chansen, därför har vissa kliniker som krav att man ska sluta. Som någon sa bör du ändå förbereda dig på en sund graviditet.

  • Cereal Killer

    Det är omöjligt att svara på exakt hur mycket det påverkar då det inte finns studier på det. Men nikotin är ju kärlsammandragande vilket antagligen inte är positivt för embryot när det ska implanteras.

    Nikotin har en halveringstid på 2 timmar men för nedbrytningsprodukten cotinin, som också är farmakologiskt aktiv men med lägre potens, är den 16 timmar. Man brukar räkna 5 halveringstider innan något är ute ur kroppen, så (2+16)*5=90 timmar eller ca 4 dagar. Så om du ?måste? använda snus så är mitt råd att åtminstone inte göra det på 4 dagar innan återföringen. 

Svar på tråden Vitt snus vid IVF