• NeoVilja

Någon som vet vad namnet NOVA betyder?

Kan inte hitta det någonstans...

• Svar på tråden Någon som vet vad namnet NOVA betyder?
  • siamesen

NOVA

Usage: English

Pronounced: NO-va [key]

Recently coined name from Latin novus "new". This can also be a Hopi name meaning "butterfly chaser".

fran: behindthename.com...bra sajt

• marsmamman

Tror det betyder ny stjärna, det har i alla fall något med rymden att göra...

• NeoVilja

Siamesen: Vet du lr tror du?

• NeoVilja

TACK! Väljer mellan det namnet och Sky...

• Nyfiken gul

Nova betyder NY....

STELLA betyder stjärna....

• NeoVilja

Alltså mellan nova och Sky...

• siamesen

Har du en Neo redan?? I sa fall far du ju 2 "nya" barn

• Tingilya

Namnbetydelse Sökresultat: Nova Novah Betydelse / ursprung: Ny Av det latinska ordet för ny.

• NeoVilja

Siamesen: Ja jäklar, det tänkte jag inte på! Och ändå så visste jag ju att Neo betyder ny. Snacka om förvirrad!!!

• mamma till Nova

Ny Stjärna betyder det

• Themis

Lite förvirring ovan tycker jag så jag saxar lite från en astronomisida:

"Nova betyder ny men det är i själva verket en gammal och stor stjärna (massa större än åtta solmassor) som under några veckor visar sina värsta dödsryckningar innan den blir en neutronstjärna (pulsar).

Medelstora stjärnor (de flesta stjärnor), t ex vår sol exploderar lite lugnare i form av en nova för att sluta som en vit dvärg.

Mindre stjärnor blir normalt inte novor. När stjärnan dör kastas ytterhöljet ut som en planetarisk nebulosa och kärnan blir en vit dvärg.

En nova uppstår i ett dubbelsystem med en vit dvärg och en röd jätte. Massa förs över från den röda jätten. Denna materia brinner snabbt upp när kritisk massa uppnåtts och detta kallas en nova.

Supernovor har observerats i Vintergatan åren 1006, 1054, 1181, 1408 och 1572 (av Tycho Brahe) samt år 1604 (av Johannes Kepler). Där på himlen där dåtidens astronomer beskrev dessa hittar man idag resterna i form av nebulosor (gasmoln) och neutronstjärnor. Tycho Brahes supernova år 1572 var synlig 1,5 år i dagsljus även om den avtog starkt mot slutet. Supernovornas verkliga ljusstyrkor under de intensivaste veckorna motsvarar ljusstyrkan hos en hel galax. Då erhålls universums högsta temperaturer på hundratals miljarder grader vilket möjliggör bildning av de tyngsta grundämnena."

--
    Så vill man döpa sitt barn till "exploderande gammal stjärna"
    så är Nova rätt namn. Jag tycker det är rätt komiskt hur många som inte ens vet vad de döper sina barn till...

• Bettiz

Men vadå... Ordet nova BETYDER ju ny (på latin). Men sen har någon, under historiens gång, tagit det ordet och valt att kalla fenomenet när en stjärna exploderar för just nova.

• Bettiz

Rättar mig själv: ordet nova kommer av ordet novus som betyder ny på latin.

Svar på tråden Någon som vet vad namnet NOVA betyder?