• Anonym (Blä)

Funkar havregryn? Trög mage/förstoppning

Min mage brukar paja åt andra hållet innan mens men denna gången är det stopp istället. Inte riktigt helt men nästan.

Nu letar jag efter något sätt att få igång magen. Jag har beställt dulcosoft men leveranstiden hitut är några dagar. Pga allergier går de allmänna råden om plommon och päron bort men jag har även läst att fibrer hjälper men det låter mer förebyggande än akut. Hjälper det ändå?

Andra råd och tips tas tacksamt emot

• Svar på tråden Funkar havregryn? Trög mage/förstoppning
  • Anonym (grynet)

Jag tror inte att det är en nackdel i alla fall. Jag har ätit havregrynsgröt varje morgon i säkert 30 år nu, har sällan magproblem. Regelbunden vardagsmotion, promenader t ex är också bra.

• Mrs Moneybags
    Anonym (G) skrev 2024-02-08 09:46:04 följande:

Sötningsmedel fungerar varje gång. Sockerfritt godis. 

sockerfritt godis är djävulen själv hahaha! Jag provade det en gång för att jag ville vara nyttig. Det blev många turer till toaletten för mig och min son efteråt. Aldrig mer haha! 
  • Anonym (Loppan)

Om du blandar ner linfrön i brukar det sätta lite fart på magen. Se till att linfröna får stå och dra i vatten ett tag först så de får en geleig yta och sedan när gröten är klar rör du ner det i gröten. 

I en portion gröt har jag två matskedar linfrön (man ska inte äta för mycket av dem men 2 msk/dag är ingen fara) som fått dra i en espressomugg med vatten. 

Sedan är rörelse bra. Ut och gå eller spring om du hellre gillar det. 

Päron kan vara lösande. 

Varmt vatten (silverte) sätter också fart lite grand. 

• Anonym (Blä)

Tack för alla svar och tips. Varning för äckligt inlägg men jag behöver skriva av mig lite. 

En väninna som jag beklagade mig för var här med någon medicin som är "tarmretande". Jag måste säga att jag var skeptisk från början men jag tog 2. Det stod 2-4, verkar inom 6-12 timmar. Det hände ingenting på 9 timmar så jag tog 2 till. Sedan började jag må illa. Vad som följde var 3 timmar av vattniga kräkningar och sedan ytterligare några timmar av diarré. Och vet ni vad? Det hjälpte inte ett dugg. Eller jo, typ 10%. Och jag är fortfarande lätt illamående. 

Samma väninna har beställt microlax åt mig. Hon bor i stan så hon har mycket snabbare leverans. Så snart har jag både dulcosoft och microlax hemma, jag vet inte vilket jag ska satsa på. Jag har dessutom definitivt börjat få panik på bara tanken att gå på toa. Ont i sittmusklerna, ont i ringmuskeln, jag är även kort och når inte riktigt ner utan "sitter på tå" vilket är obekvämt att göra en längre stund.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med inlägget. Ha lite sympati kanske. 

Jag ska försöka sova lite nu.

• Anonym (Bajskorven)

Stackars dig! Du har alla mina sympatier!

Varför gick inte din väninna till affären och köpte Microlax eller till apoteket och köpte Dulcosoft eller något liknande? Då hade du haft det redan idag. 

Sätt fötterna på en pall (låda) när du går på toa. Du kan smörja rumpan med något mjukgörande och xylocain innan så att det inte gör så ont. Man kan ta värktablett också någon halvtimme innan. Låt toabesöken ta lång tid. Ladda ner något bra att kolla på i mobilen. 

• Anonym (Pall)

Som pall kan man ta två toarullar att ha fötterna på om man inte har något annat hemma. Men pall är jättebratips! Alla borde ha en bajspall! Tipset när du mår bra igen och är på IKEA nästa gång är att du köper en liten barnpall som barn har i badrummet. Den är perfekt. 

• Anonym (Borderlina)
    Anonym (Blä) skrev 2024-02-07 19:44:53 följande:
    Funkar havregryn? Trög mage/förstoppning

Min mage brukar paja åt andra hållet innan mens men denna gången är det stopp istället. Inte riktigt helt men nästan.

Nu letar jag efter något sätt att få igång magen. Jag har beställt dulcosoft men leveranstiden hitut är några dagar. Pga allergier går de allmänna råden om plommon och päron bort men jag har även läst att fibrer hjälper men det låter mer förebyggande än akut. Hjälper det ändå?

Andra råd och tips tas tacksamt emot

Fiberrikt som tex. havregryn kräver att man dricker mycket vätska annars ger det motsatt effekt. Så drick obehagligt mycket vatten också. Jag vet inte om det är vetenskapligt, utan det är personlig erfarenhet. 
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Pall) skrev 2024-02-09 16:56:32 följande:

Som pall kan man ta två toarullar att ha fötterna på om man inte har något annat hemma. Men pall är jättebratips! Alla borde ha en bajspall! Tipset när du mår bra igen och är på IKEA nästa gång är att du köper en liten barnpall som barn har i badrummet. Den är perfekt. 

Jag har satt upp fötterna på ett paket toapapper. Förvisso liggande, men det är precis så det blir sittställning. Så kort är jag. Jag ska testa att ställa paketet upp men det känns vingligt. Vi får se. 
  • Anonym (Blä)

Jag funderar på att dricka lite tomatsoppa. Jag har den där konstiga känslan av att vara hungrig och asmätt samtidigt. 

• Anonym (Bajskorven)
    Anonym (Blä) skrev 2024-02-09 19:57:33 följande:

Jag funderar på att dricka lite tomatsoppa. Jag har den där konstiga känslan av att vara hungrig och asmätt samtidigt. 

Bläp. Jag vet precis hur det känns! Drick tillräckligt! Gärna vätskeersättning om du har svårt att äta. 

Om du googlar så finns det lite övningar man kan göra som hjälper tarmarna. Att stå bredbent med armarna rakt ut och böja sig framåt växelvis med höger hand sträckt mot vänster fot och sedan vänster hand sträckt mot höger. Att ligga på rygg och dra upp knäna mot hakan och sen räta ut benen, och upprepa det. Antingen båda benen eller växelvis ett i taget. Finns säkert fler. Och bara en promenad är bra. 

• Anonym (Loppan)

Sitta och "gunga" på toaletten kan också hjälpa till. Tänk dig att du sitter på en gunga och tar fart fram och tillbaks med både ben och mage. 

Annars har du fått många bra tips! Vätska som någon skriver - drick, drick drick. 

• Anonym (Blä)

För tredje gången nu, inte i rad, har jag bara kaskadkräkts när jag satt mig på toa. Bra vatten. Jag antar för att jag inte ätit något. Vad kan jag äta som är riktigt jävla snällt mot magen? Jag vill absolut inte kräkas upp något riktigt. 

• Anonym (Bajskorven)

Hur länge har magen krånglat med dig nu? Med tanke på kräkningarna tycker jag att du ska höra med vården hur du ska göra. 

Vätskeersättning tas ofta bättre emot av magen än bara vatten. Och din kropp är förmodligen i stort behov av både salt och socker nu. Det är viktigt att du följer receptet. Jag har hämtat det från 1177.se

1 liter vatten

6 strukna teskedsmått strösocker (1 teskedsmått = 5 milliliter).

½ teskedsmått salt (½ teskedsmått = 2,5 milliliter)

Blanda vatten, socker och salt. Det är viktigt att allt socker och salt har löst sig och att vätskeersättningen är genomskinlig innan den dricks. 

• Anonym (Blä)

Sitter nu med både microlax och dulcosoft i handen. Är livrädd för. Båda. Vilken ska jag ta. Och jag kräks nu ständigt. Vad sk jag göra år det?

• Anonym (Bajskorven)

Du ska ringa vården eller åka till akuten. Omedelbart. 

Svar på tråden Funkar havregryn? Trög mage/förstoppning