• Anonym (Undrande)

    Kan jag va gravid 3 mån efter förlossning?

    Kort och gott så födde jag i Oktober och då vart vi gravida på det "naturliga" sättet. Nu har vi haft en del sex förra mån och då med avbrutet samlag (vilket alltid har funkat innan) Känner mig skum nu, mensen är en dag sen och jag har haft ont som mensvärk ett par dagar... Någon som vet om man är mer fertil efter man nyligen fött?

    (Jag vet att man kan bli gravid med avbrutet sex men jag undrar om någon varit med om att det hänt när man nyss varit gravid pga man är mer fertil) Tack!

  • Svar på tråden Kan jag va gravid 3 mån efter förlossning?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (oppsan) skrev 2024-02-08 20:54:39 följande:

    Sen vore nog regelbunden mens ganska ovanligt bara 3 mån efter fl? Alltså att den skulle vara på pricken direkt? Vet du exakt när du haft äl? 


    har haft regelbunden sedan 28/11. Jag vet att det verkar tidigt vilket jag också tycker men har faktiskt det!
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (oppsan) skrev 2024-02-08 20:53:19 följande:
    Har du bild på det positiva?
    Är en graviditet önskad!

  • Anonym (Göran)

    Jag vet killar som är födda samma år syskon inte tvillingar. 


    en i januari en i december. 

  • Anonym (Alice)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-02-07 21:28:46 följande:
    Kan jag va gravid 3 mån efter förlossning?

    Kort och gott så födde jag i Oktober och då vart vi gravida på det "naturliga" sättet. Nu har vi haft en del sex förra mån och då med avbrutet samlag (vilket alltid har funkat innan) Känner mig skum nu, mensen är en dag sen och jag har haft ont som mensvärk ett par dagar... Någon som vet om man är mer fertil efter man nyligen fött?

    (Jag vet att man kan bli gravid med avbrutet sex men jag undrar om någon varit med om att det hänt när man nyss varit gravid pga man är mer fertil) Tack!


    Eh, ja, såklart att du kan bli gravid om du har oskyddat sex? Tycker alltid att det är konstigt att folk som varit gravida och fött barn inte vet hur barn blir till. 
  • Anonym (XXX)

    Om du inte helammar så är det fullt möjligt, ja. Ägglossningarna brukar inte komma igång så länge som man helammar - detta är en anledning till att kvinnor ammar så länge i fattiga länder, där det inte finns preventivmedel - men inget är ju foolproof.


    Anonym (P) skrev 2024-02-07 21:32:03 följande:

    Jag vet ett syskonpar med 11 månaders åldersskillnad, så det är möjligt. 


    Jag också, de gick i samma klass då de var födda samma år! Så JA det är möjligt. 
  • Anonym (Helene)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-09 00:56:38 följande:

    Om du inte helammar så är det fullt möjligt, ja. Ägglossningarna brukar inte komma igång så länge som man helammar - detta är en anledning till att kvinnor ammar så länge i fattiga länder, där det inte finns preventivmedel - men inget är ju foolproof.


    Jag också, de gick i samma klass då de var födda samma år! Så JA det är möjligt. 
    Va? Tror alltså folk fortfarande att amning är ett preventivmedel..? År 2023? Herregud.. Många kvinnor blir gravida trots att de fortfarande ammar. Vill man ha sex och inte bli gravid måste man såklart använda SKYDD. Lärde man dig inte sånt på typ mellanstadiet?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Helene) skrev 2024-02-09 09:56:42 följande:
    Va? Tror alltså folk fortfarande att amning är ett preventivmedel..? År 2023? Herregud.. Många kvinnor blir gravida trots att de fortfarande ammar. Vill man ha sex och inte bli gravid måste man såklart använda SKYDD. Lärde man dig inte sånt på typ mellanstadiet?
    Du har fel. Om man helammar fungerar det i de allra flesta fall. Med betoning på HELammar. Börjar man ge flaska vissa mål, så minskar de hormoner som håller ägglossningen tillbaka.

    I U-länderna har man alltid vetat detta, och kvinnorna har därför kunnat ha tre-fyra år mellan barnen trots att det inte funnits preventivmedel. Men Nestlé förstörde detta när de införde sitt dödspulver där.

    Nu tror många fattiga kvinnor fortfarande att man är modernare, finare och mer som västerländska kvinnor om man flaskmatar, och detta gör att de blir gravida igen nästan genast efter den förra förlossningen, fastän familjen inte har råd med de barn de redan har. Förutom alla andra problem med flaskmatning, som att de plötsligt inte har råd att köpa mer pulver (och då har den egna mjölken sinat), att det inte finns rent vatten, att de inte kan läsa doseringen på förpackningen...
  • Anonym (oppsan)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-09 10:01:18 följande:
    Du har fel. Om man helammar fungerar det i de allra flesta fall. Med betoning på HELammar. Börjar man ge flaska vissa mål, så minskar de hormoner som håller ägglossningen tillbaka.

    I U-länderna har man alltid vetat detta, och kvinnorna har därför kunnat ha tre-fyra år mellan barnen trots att det inte funnits preventivmedel. Men Nestlé förstörde detta när de införde sitt dödspulver där.

    Nu tror många fattiga kvinnor fortfarande att man är modernare, finare och mer som västerländska kvinnor om man flaskmatar, och detta gör att de blir gravida igen nästan genast efter den förra förlossningen, fastän familjen inte har råd med de barn de redan har. Förutom alla andra problem med flaskmatning, som att de plötsligt inte har råd att köpa mer pulver (och då har den egna mjölken sinat), att det inte finns rent vatten, att de inte kan läsa doseringen på förpackningen...
    men detta stämmer inte. helammning hämmar ägglossningarna hos många,
    men verkligen inte för alla. jag och många kompisar har fått mens typ genast trots helammning :).
  • Hjelm

    Självklart kan du det. 

    Känner en familj som fick tre barn på ett år. Först en son och sen tvillingdöttrar elva månader senare.

  • Anonym (Lisan)

    Vi har 10 månader mellan våra. Sen en tredje med 12 månader mellan. Tredje blev till när EN kondom sprack. Ammat alla barn till 6 månader.

    Med tredje hade jag negativa graviditetstest och "mens" till v32, först i 7e månaden jag förstod att jag var gravid. Man förnekar det ju själv då graviditetstest ska vara så säkra, sen hade jag blödning med 29 dagars mellanrum (några droppar men klarrött blod). Min man misstänkte det hela tiden dock men vad gör det med mens och negativa test, blev mest utskrattad av vården som de kallade "hormonåterställning" efter graviditet. Det kunde ta ett år för kroppen att bli som vanligt. Kom ut ett barn efter ett år istället. Nu ville vi ju ha en tredje (men då bli gravid 6 månader efter förlossning) så gjorde ingenting men trist bli nekad rul och hånad på samma gång. Nu föddes barnet friskt o välmående. 

    Så lita inte blint på gravtest. Vet inte om det kan bli felaktiga utslag efter förlossning. Med andra gjorde jag ett test som visade svagt positivt, fick nån tid bokad för ul och då var jag redan i 5e månaden. Gjorde fler än 20 test (olika märken) med 3e som visade neg och dgital som visade "inte gravid". Jätteskumt. Ingen "hook effekt" heller, provadeblanda ut med vatten men gjorde ingen skillnad.

  • Anonym (Lisan)

    Glömde skriva att det finns bara fördelar enligt mig med barnen tätt. Våra synkade direkt och så fort yngre barnet varit runt 7 månader så har de haft jättekul ihop. Sen är man inne i blöjbyten mm så allt sånt gör man ju på automatik. Varit ensam mesta tiden då min man jobbar borta 2 veckor och hemma en. Mitt råd till folk som funderar på syskon är att skaffa så fort som möjligt :D

Svar på tråden Kan jag va gravid 3 mån efter förlossning?